|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
28. augusta 2011
Zubačka na Štrbské Pleso má 115 rokov
Spomienkovou jazdou si dnes milovníci železníc pripomenuli 115. výročie začiatku prevádzky Ozubnicovej železnice Štrba – Štrbské Pleso. „Ozubnicová železnica zo Štrby na Štrbské Pleso spojila ...
Zdieľať
POPRAD 28. augusta (WEBNOVINY) – Spomienkovou jazdou si dnes milovníci železníc pripomenuli 115. výročie začiatku prevádzky Ozubnicovej železnice Štrba – Štrbské Pleso. „Ozubnicová železnica zo Štrby na Štrbské Pleso spojila jednu z tatranských osád s podtatranským regiónom. Železnica postavená v roku 1896 začala voziť materiál a návštevníkov k Štrbskému plesu,“ priblížil začiatky tatranskej ozubnicovej železnice Ján Sabaka z Veterán klubu železníc Poprad. Prvý, vtedy ešte parný, vlak zo Štrby na Štrbské Pleso bol vypravený 28. júla 1896.
Hoci ozubnicová železnica má už 115 rokov, v prevádzke nebola celý čas. Už v roku 1932 zubačka ukončila svoju prevádzku. Dôvodom bola vysoká konkurencia autobusovej dopravy a nerentabilnosť zubačky, čo súviselo aj s vysokými cenami. V roku 1936 bola železnica zrušená a demontovaná. Až v súvislosti s konaním Majstrovstiev sveta v klasickom lyžovaní vo Vysokých Tatrách v roku 1970 sa podarilo zubačku obnoviť. Prvý vlak na obnovenej trati prešiel po trati 12. februára 1970. Odvtedy sú na trati aj súčasné vozne švajčiarskej výroby. Ich zaujímavosťou je, že ako jediné vlaky na Slovensku majú stále drevené sedadlá. Aj napriek tomu, že sú v prevádzke už 41 rokov, stále sú podľa viacerých tieto vozne atraktívne a dodnes spoľahlivo slúžia. Potvrdzuje to aj rušňovodič Jozef Brec, podľa ktorého sú tieto vlaky spoľahlivejšie, ako tie moderné. „To je stará technika, ktorá funguje,“ uviedol Jozef Brec. Rozdiel oproti iným vlakom je podľa neho najmä v rýchlosti, keďže zubačka ide vzhľadom na prevýšenie a zákruty výrazne pomalšie.
Podľa ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Figeľa má ozubnicová železnica medzi Štrbou a Štrbským Plesom svoje opodstatnenie aj budúcnosť. Už niekoľko rokov sa v oblasti Štrbského Plesa pripravuje projekt lyžiarskej zjazdovky zo Soliska cez Štrbské Pleso do Tatranskej Štrby, čím by význam zubačky ešte vzrástol. „Je dôležité, aby bolo kde parkovať, aby bola doprava spoľahlivá a intenzívna,“ uviedol Figeľ.
Vlaky na trase dlhej 4,78 km medzi Štrbou a Štrbským Plesom prekonávajú mimoriadne stúpanie 150 promile. „Ako adhézna železnica na tomto stúpaní by neuspela, preto je tu použitá medzi koľajnicami ozubnica, vďaka ktorej sa zubačka vyškriabe do tohto kopca,“ dodal Ján Sabaka. Na trati medzi Štrbou a Štrbským Plesom má zubačka jednu zastávku v chatovej oblasti Tatranský Lieskovec. Technickým riešením je ozubnicová železnica výnimočnou traťou na Slovensku.
Hoci ozubnicová železnica má už 115 rokov, v prevádzke nebola celý čas. Už v roku 1932 zubačka ukončila svoju prevádzku. Dôvodom bola vysoká konkurencia autobusovej dopravy a nerentabilnosť zubačky, čo súviselo aj s vysokými cenami. V roku 1936 bola železnica zrušená a demontovaná. Až v súvislosti s konaním Majstrovstiev sveta v klasickom lyžovaní vo Vysokých Tatrách v roku 1970 sa podarilo zubačku obnoviť. Prvý vlak na obnovenej trati prešiel po trati 12. februára 1970. Odvtedy sú na trati aj súčasné vozne švajčiarskej výroby. Ich zaujímavosťou je, že ako jediné vlaky na Slovensku majú stále drevené sedadlá. Aj napriek tomu, že sú v prevádzke už 41 rokov, stále sú podľa viacerých tieto vozne atraktívne a dodnes spoľahlivo slúžia. Potvrdzuje to aj rušňovodič Jozef Brec, podľa ktorého sú tieto vlaky spoľahlivejšie, ako tie moderné. „To je stará technika, ktorá funguje,“ uviedol Jozef Brec. Rozdiel oproti iným vlakom je podľa neho najmä v rýchlosti, keďže zubačka ide vzhľadom na prevýšenie a zákruty výrazne pomalšie.
Podľa ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Figeľa má ozubnicová železnica medzi Štrbou a Štrbským Plesom svoje opodstatnenie aj budúcnosť. Už niekoľko rokov sa v oblasti Štrbského Plesa pripravuje projekt lyžiarskej zjazdovky zo Soliska cez Štrbské Pleso do Tatranskej Štrby, čím by význam zubačky ešte vzrástol. „Je dôležité, aby bolo kde parkovať, aby bola doprava spoľahlivá a intenzívna,“ uviedol Figeľ.
Vlaky na trase dlhej 4,78 km medzi Štrbou a Štrbským Plesom prekonávajú mimoriadne stúpanie 150 promile. „Ako adhézna železnica na tomto stúpaní by neuspela, preto je tu použitá medzi koľajnicami ozubnica, vďaka ktorej sa zubačka vyškriabe do tohto kopca,“ dodal Ján Sabaka. Na trati medzi Štrbou a Štrbským Plesom má zubačka jednu zastávku v chatovej oblasti Tatranský Lieskovec. Technickým riešením je ozubnicová železnica výnimočnou traťou na Slovensku.