|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
07. februára 2011
ZSSK vlani znížila plánovanú stratu 78 mil. € o desať mil. €
Štátna akciovka Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. znížila vlaňajšiu plánovanú stratu vo výške 78 mil. eur na 68 mil. eur. Umožnili to ...
Zdieľať
Ilustračné foto: SITA/Ľubomíra ČernekováBRATISLAVA 7. februára (WEBNOVINY) - Štátna akciovka Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. znížila vlaňajšiu plánovanú stratu vo výške 78 mil. eur na 68 mil. eur. Umožnili to úsporné opatrenia, napríklad elektronické aukcie pri obstarávaní tovarov či prehodnotenie zmlúv s odberateľmi po nástupe nového manažmentu spoločnosti v septembri minulého roka. Generálny riaditeľ a predseda predstavenstva ZSSK Pavel Kravec na tlačovej besede v pondelok prezentoval revitalizačný plán na ozdravenie spoločnosti, pozostávajúci zo siedmich hlavných opatrení na zvýšenie jej efektívnosti a dosiahnutie vyrovnaného hospodárenia už na konci tohto roka. Realizácia týchto opatrení však podľa neho závisí od schválenia programu revitalizácie všetkých troch železničných spoločností vo vláde, čo môže byť najskôr koncom februára. Dovtedy má ministerstvo dopravy vláde predložiť revitalizačný návrh pre železnice.
Po schválení ozdravného plánu by malo podľa Kravca celkové zadlženie ZSSK v tomto roku klesnúť zo súčasných 65 % na 55 % jej základného imania a podiel nekrytých strát alebo neuhradených ekonomicky oprávnených nákladov by sa mal znížiť zo 48 % na 3 % majetku spoločnosti. Podľa stanov spoločnosti pritom maximálny podiel nekrytých strát na základnom imaní môže dosahovať 33 %. "Posledné predstavenstvo v závere minulého roka ma poverilo informovať akcionára o tejto skutočnosti a požiadať o riešenie. Môže byť od vyhlásenia konkurzu až po uznanie straty akcionárom a danie súhlasu na jeho zaúčtovanie s vyhliadkou budúcej úhrady. Táto situácia sa nedá ináč nazvať ako zachrániť Železničnú spoločnosť alebo ako dostať železničnú dopravu do čiernych čísel," povedal ďalej Kravec.
Osobný železničný prepravca plánuje znižovať osobné náklady a mierne zvýšiť výšku cestovného v železničnej doprave až po využití ostatných úsporných opatrení. Zníženie osobných nákladov však bude určite potrebné, pričom jeho úroveň bude známa po schválení revitalizačného plánu železníc vo vláde. Kravec v tejto súvislosti povedal, že spoločnosť uvažuje o znížení počtu zamestnancov o 200 až 250 na základe prijatých racionalizačných opatrení. Celkovo firma zamestnáva okolo 5 tisíc pracovníkov. Úprava cien cestovného je podľa neho potrebná, keďže nebola zmenená už od roku 2004, ale ich prípadné zvýšenie by malo byť mierne. ZSSK bude musieť na základe zmluvy s rezortom dopravy, ako jediným akcionárom, z konca minulého roka zredukovať dopravné výkony o 5 % z vlaňajších 32 mil. na 30,3 mil. vlakokilometrov. Prejaví sa to v obmedzení alebo zrušení vlakového spojenia na najmenej využitých a najviac stratových tratiach. Tieto zmeny bude obsahovať upravený cestovný poriadok, ktorý by mal platiť od začiatku apríla.
Na znížený objem dopravných výkonov v tomto roku by mala ZSSK dostať od štátu dotáciu vo výške okolo 205 mil. eur. Rezort dopravy sa k tomu zaviazal v zmluve o prevádzkovaní osobnej dopravy uzatvorenej vlani v decembri prvý raz na desaťročné obdobie 2011 až 2020. Keď spoločnosť popri tom dosiahne v tomto roku tržby 106 mil. eur, mala by rok uzavrieť s vyrovnaným výsledkom, teda bez straty. "Je však potrebné povedať, že tie opatrenia musia prísť veľmi rýchlo," uviedol Kravec.
Predstavený plán revitalizácie spoločnosti označil za systémové opatrenia štátu pri financovaní osobnej železničnej dopravy a opatrenia manažmentu spoločnosti, ktoré budú realizovať po schválení programu revitalizácie železníc vo vláde. "V prvom kroku ide o uznanie a úhradu nekrytých ekonomických nákladov štátom z rokov 2004 až 2010," povedal Kravec s tým, že štát dlhoval spoločnosti na neuhradených platbách za výkony vo verejnom záujme ku koncu vlaňajška 167 mil. eur. Zaúčtovaný dlh štátu za roky 2004 až 2008 vo výške 72 mil. eur je splatný v septembri 2012. O uznaní a úhrade záväzkov štátu z rokov 2009 a 2010 v objeme zvyšných 95 mil. eur bude ZSSK rokovať s rezortmi financií a dopravy koncom februára. "V druhom kroku vlastne ide o zavedenie nového systému a financovania železníc. Štát si objedná len taký rozsah dopravy, na ktorý vyčlení v štátnom rozpočte prostriedky. Doteraz to fungovalo tak, že štát si objednal vlakové kilometre, úhradu v plnej miere neurobil a nekryté ekonomicky oprávnené náklady z prepravy cestujúcich boli kryté rôznymi prevádzkovými úvermi," pokračoval Kravec. Nová zmluva s ministerstvom podľa neho umožňuje, aby nevznikali nové dlhy a nekryté straty.
Ďalšie opatrenia sa týkajú akceptácie primeraného zisku ako zdroja rozvoja Železničnej spoločnosti, pretože pri financovaní železničnej osobnej dopravy štát nikdy nezohľadňuje potrebu zisku. Ďalej ide o financovanie rozbehnutých a budúcich investícií. Do roku 2008 ich ZSSK hradila z bankových úverov, v roku 2009 dostala na investície zo štátneho rozpočtu 33,2 mil. eur a navyše 17,6 mil. eur na akcie financované z Európskej únie. Vlani štát schválil spoločnosti dotáciu na investície vo výške 26,2 mil. eur, reálne však poskytol 11,6 mil. eur. V rokoch 2011 až 2015 plánuje ZSSK na projekty investovať 150 mil. eur, pričom zmluvy existujú na 130 mil. eur. ZSSK teraz rieši požiadavku rezortu financií, aby investovala len do výšky vlastných zdrojov a nevytvárala nové investičné dlhy.
Súčasťou plánu ozdravenia je aj koordinácia, harmonizácia a integrácia vlakovej a autobusovej dopravy v regiónoch s autobusovými spoločnosťami, krajskými a miestnymi samosprávami. Napríklad na trase Čadca - Turzovka premáva denne 79 autobusov a 24 vlakov. Výskumný ústav dopravný, a.s. v Žiline má pripraviť analýzu súbežných vlakových a autobusových spojov do konca apríla. Potrebné je pritom reálne naštartovať Integrovaný dopravný systém v Bratislave, Košiciach a iných krajských mestách. Ďalšími krokmi majú byť harmonizácia ekonomických podmienok na dopravnom trhu a znižovanie nákladov spolu s aktívnou obchodnou politikou. Prehodnotenie rozsahu nakupovaných tovarov a služieb doteraz znížilo ceny dodávateľov o 1,81 mil. eur.
Po schválení ozdravného plánu by malo podľa Kravca celkové zadlženie ZSSK v tomto roku klesnúť zo súčasných 65 % na 55 % jej základného imania a podiel nekrytých strát alebo neuhradených ekonomicky oprávnených nákladov by sa mal znížiť zo 48 % na 3 % majetku spoločnosti. Podľa stanov spoločnosti pritom maximálny podiel nekrytých strát na základnom imaní môže dosahovať 33 %. "Posledné predstavenstvo v závere minulého roka ma poverilo informovať akcionára o tejto skutočnosti a požiadať o riešenie. Môže byť od vyhlásenia konkurzu až po uznanie straty akcionárom a danie súhlasu na jeho zaúčtovanie s vyhliadkou budúcej úhrady. Táto situácia sa nedá ináč nazvať ako zachrániť Železničnú spoločnosť alebo ako dostať železničnú dopravu do čiernych čísel," povedal ďalej Kravec.
Osobný železničný prepravca plánuje znižovať osobné náklady a mierne zvýšiť výšku cestovného v železničnej doprave až po využití ostatných úsporných opatrení. Zníženie osobných nákladov však bude určite potrebné, pričom jeho úroveň bude známa po schválení revitalizačného plánu železníc vo vláde. Kravec v tejto súvislosti povedal, že spoločnosť uvažuje o znížení počtu zamestnancov o 200 až 250 na základe prijatých racionalizačných opatrení. Celkovo firma zamestnáva okolo 5 tisíc pracovníkov. Úprava cien cestovného je podľa neho potrebná, keďže nebola zmenená už od roku 2004, ale ich prípadné zvýšenie by malo byť mierne. ZSSK bude musieť na základe zmluvy s rezortom dopravy, ako jediným akcionárom, z konca minulého roka zredukovať dopravné výkony o 5 % z vlaňajších 32 mil. na 30,3 mil. vlakokilometrov. Prejaví sa to v obmedzení alebo zrušení vlakového spojenia na najmenej využitých a najviac stratových tratiach. Tieto zmeny bude obsahovať upravený cestovný poriadok, ktorý by mal platiť od začiatku apríla.
Na znížený objem dopravných výkonov v tomto roku by mala ZSSK dostať od štátu dotáciu vo výške okolo 205 mil. eur. Rezort dopravy sa k tomu zaviazal v zmluve o prevádzkovaní osobnej dopravy uzatvorenej vlani v decembri prvý raz na desaťročné obdobie 2011 až 2020. Keď spoločnosť popri tom dosiahne v tomto roku tržby 106 mil. eur, mala by rok uzavrieť s vyrovnaným výsledkom, teda bez straty. "Je však potrebné povedať, že tie opatrenia musia prísť veľmi rýchlo," uviedol Kravec.
Predstavený plán revitalizácie spoločnosti označil za systémové opatrenia štátu pri financovaní osobnej železničnej dopravy a opatrenia manažmentu spoločnosti, ktoré budú realizovať po schválení programu revitalizácie železníc vo vláde. "V prvom kroku ide o uznanie a úhradu nekrytých ekonomických nákladov štátom z rokov 2004 až 2010," povedal Kravec s tým, že štát dlhoval spoločnosti na neuhradených platbách za výkony vo verejnom záujme ku koncu vlaňajška 167 mil. eur. Zaúčtovaný dlh štátu za roky 2004 až 2008 vo výške 72 mil. eur je splatný v septembri 2012. O uznaní a úhrade záväzkov štátu z rokov 2009 a 2010 v objeme zvyšných 95 mil. eur bude ZSSK rokovať s rezortmi financií a dopravy koncom februára. "V druhom kroku vlastne ide o zavedenie nového systému a financovania železníc. Štát si objedná len taký rozsah dopravy, na ktorý vyčlení v štátnom rozpočte prostriedky. Doteraz to fungovalo tak, že štát si objednal vlakové kilometre, úhradu v plnej miere neurobil a nekryté ekonomicky oprávnené náklady z prepravy cestujúcich boli kryté rôznymi prevádzkovými úvermi," pokračoval Kravec. Nová zmluva s ministerstvom podľa neho umožňuje, aby nevznikali nové dlhy a nekryté straty.
Ďalšie opatrenia sa týkajú akceptácie primeraného zisku ako zdroja rozvoja Železničnej spoločnosti, pretože pri financovaní železničnej osobnej dopravy štát nikdy nezohľadňuje potrebu zisku. Ďalej ide o financovanie rozbehnutých a budúcich investícií. Do roku 2008 ich ZSSK hradila z bankových úverov, v roku 2009 dostala na investície zo štátneho rozpočtu 33,2 mil. eur a navyše 17,6 mil. eur na akcie financované z Európskej únie. Vlani štát schválil spoločnosti dotáciu na investície vo výške 26,2 mil. eur, reálne však poskytol 11,6 mil. eur. V rokoch 2011 až 2015 plánuje ZSSK na projekty investovať 150 mil. eur, pričom zmluvy existujú na 130 mil. eur. ZSSK teraz rieši požiadavku rezortu financií, aby investovala len do výšky vlastných zdrojov a nevytvárala nové investičné dlhy.
Súčasťou plánu ozdravenia je aj koordinácia, harmonizácia a integrácia vlakovej a autobusovej dopravy v regiónoch s autobusovými spoločnosťami, krajskými a miestnymi samosprávami. Napríklad na trase Čadca - Turzovka premáva denne 79 autobusov a 24 vlakov. Výskumný ústav dopravný, a.s. v Žiline má pripraviť analýzu súbežných vlakových a autobusových spojov do konca apríla. Potrebné je pritom reálne naštartovať Integrovaný dopravný systém v Bratislave, Košiciach a iných krajských mestách. Ďalšími krokmi majú byť harmonizácia ekonomických podmienok na dopravnom trhu a znižovanie nákladov spolu s aktívnou obchodnou politikou. Prehodnotenie rozsahu nakupovaných tovarov a služieb doteraz znížilo ceny dodávateľov o 1,81 mil. eur.