ŽSR plánujú druhú etapu stavby zriaďovacej stanice pri Žiline
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pripravujú verejnú súťaž na druhú etapu výstavby zriaďovacej stanice Žilina Teplička v predpokladanej hodnote 131,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Podľa ...
BRATISLAVA 4. júla (WEBNOVINY) - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pripravujú verejnú súťaž na druhú etapu výstavby zriaďovacej stanice Žilina Teplička v predpokladanej hodnote 131,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Podľa aktuálneho kurzu táto suma predstavuje 3,975 mld. Sk. Druhá stavba by mala byť realizovaná za dva roky a štyri mesiace od uzatvorenia zmluvy. Na jej financovaní by sa mali podieľať prostriedky Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Doprava v programovom období 2007 až 2013 v časti zameranej na rozvoj železničnej infraštruktúry. Vyplýva to z pravidelného informatívneho oznámenia ŽSR v Úradnom vestníku Európskej únie.
Druhá stavba je rozdelená na dve časti, pričom realizácia týchto prác je podmienkou pre uvedenie zriaďovacej stanice do prevádzky. Prvá časť pozostáva z pôvodného rozsahu stavby zriaďovacej stanice čiastočne doplneného a rozšíreného v súlade so zmenou stavby pred dokončením. Zmenu vydal Úrad pre reguláciu železničnej dopravy v septembri 2006 a v októbri toho istého roka nadobudla právoplatnosť. Druhá časť stavby súvisí s potrebnými investíciami do rozvoja miestnej verejnej kanalizácii a prívodných vodovodných potrubí, vzhľadom na dlhodobé pozastavenie stavby v rokoch 1992 až 2004. Súčasťou pripravovanej investície je aj vypracovanie a dodanie realizačných projektov zabezpečovacej a oznamovacej techniky, elektrotechniky a energetiky, pričom ide celkom o 72 prevádzkových súborov a stavebných objektov. Potrebná je aj výroba a osadenie informačných a pamätných tabúľ, zabezpečenie monitoringu podzemnej vody a hluku, ako aj archeologického výskumu.
ŽSR zriadila vláda SR ako štátny podnik ešte začiatkom roka 1993 po rozdelení Československých štátnych dráh. V súlade s Projektom transformácie a reštrukturalizácie železníc na Slovensku sa 1. januára 2002 rozdelili na ŽSR a Železničnú spoločnosť. ŽSR odvtedy zabezpečujú výhradne správu a prevádzku železničnej dopravnej cesty, ako aj poskytovanie prepravných a dopravných služieb súvisiacich s jej obsluhou a zodpovedajúcich záujmom dopravnej politiky štátu. K hlavnému predmetu ich činnosti patrí aj zriaďovanie a prevádzkovanie železničných, telekomunikačných a rádiových sietí, ale aj výstavba, úprava a údržba železničných a lanových dráh. ŽSR hospodárili v roku 2007 so ziskom 18,961 mld. Sk, čo je o 335,4 mil. Sk viac oproti plánu.
SITA