Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Zo zahraničia

16. júla 2018

Zodpovední v USA priznali svoje chyby počas vlaňajších hurikánov



Hurikán Maria zachytený na snímke nasa 17. septembra 2017.



Zdieľať
Hurikán Maria zachytený na snímke nasa 17. septembra 2017. Foto: TASR/AP
Washington 16. júla (TASR) - Riešenie katastrofálnych situácií, ktoré v Spojených štátoch vlani spôsobili hurikány, mohlo byť lepšie a efektívnejšie. Priznala to tamojšia Federálna agentúra pre mimoriadne situácie (FEMA). Hlavným problémom bol podľa nej nedostatok informácií a zdrojov.


Vlaňajšia hurikánová sezóna bola v USA mimoriadne ničivá a štát Kalifornia bojoval v rovnakom čase s jedným z najväčších požiarov vo svojej histórii. Prírodné živly zasiahli do životov miliónov Američanov a o pomoc úradov ich žiadalo viac než za posledných desať rokov spolu.

"Počas troch týždňov od 25. augusta do 20. septembra zasiahli Spojené štáty krátko po sebe hurikány Harvey, Irma a Maria. Nasledovali lesné požiare v Kalifornii. Tieto živly spolu zasiahli viac než 47 miliónov ľudí - takmer 15 percent populácie krajiny. Spomínané tri hurikány spôsobili škody vo výške 265 miliárd dolárov a každý z nich sa zaradil medzi päť najdrahších hurikánovi v histórii," uviedla FEMA.

Takáto situácia bola obrovským záťažovým testom pre všetky záchranné a zásahové zložky a odhalila viaceré nedostatky. FEMA to priznala v správe o zvládnutí riešenia následkov hurikánov, ktorú zverejnila uplynulý týždeň. Na riešenie katastrof takého rozsahu a trvania nemala dostatok personálu a zásob a ideálne neboli ani vtedy existujúce postupy a procedúry.

"Vstúpili sme do hurikánovej sezóny so slabšou pracovnou silou, než sme plánovali, čo potom vyústilo do nedostatku ľudí počas jednotlivých prípadov," napísala v správe FEMA.

Ideálne nebolo ani odhadovanie spôsobených škôd, a to predovšetkým na amerických zámorských územiach.

"Na Floride nám plány vypracované agentúrou a štátom v rokoch 2015 a 2016 poskytli presné odhady škôd ešte predtým, než boli možné reálne pozemné obhliadky. Plány napríklad predpokladali stratu elektrickej energie pre šesť miliónov ľudí a odhadli schopnosť vlády obnoviť väčšinu dodávok do približne jedného týždňa. Podobné plány v Portoriku a na Amerických Panenských ostrovoch však podcenili realitu. Napríklad nespomenuli nedostatočne udržiavanú infraštruktúru," vysvetlila FEMA.

Agentúra dodala, že obe územia čelili ešte pred hurikánmi finančným problémom a financovanie príprav na prírodné katastrofy tak nebolo dostatočné. Miestna správa nebola pripravená vykonávať niektoré základné úlohy ako distribúcia pomoci a musela ju zastúpiť FEMA. Pochybila však aj samotná agentúra. Okrem spomínaných nepresných dokumentov totiž mala k dispozícii aj výsledky cvičení na katastrofu, avšak nevyužila ich dostatočne. Správy z cvičení z rokov 2011 a 2014 upozornili na to, že Portoriko bude v prípade katastrofy potrebovať rozsiahlu podporu federálnej vlády pri dodávke a distribúcii záchranných materiálov, pretože miestne úrady na to nemajú kapacity. Dodávka a distribúcia zásob na hurikánmi zničených ostrovoch tak bola vlani pomalšia, než zasiahnutí ľudia potrebovali.

"Po hurikáne Irma sme z Karibského distribučného centra rozdali viac než 80 percent svojich zásob niektorých vecí. Hurikán Maria udrel predtým, než sme stihli tieto zásoby doplniť," priznala FEMA.

Problémy boli nielen s rýchlosťou zásobovania, ale aj so sledovaním toho, kde sa dodávky práve nachádzajú a čo presne v nich je. Príčinou bol nedostatok personálu FEMA, ale aj laxné podmienky pre externých dodávateľov.

"Kontajnery, ktoré dorazili na Portoriko, boli často označené jednoducho ako zásoby pre potreby prírodnej katastrofy. Museli sme ich vykladať a otvárať, aby sme zistili, čo v nich je," uviedla agentúra.

FEMA priznala aj svoju nadmernú závislosť od mobilnej komunikácie a internetu. Práve tie na Portoriku po hurikáne nefungovali a agentúra musela využiť satelitné formy komunikácie. Nie všetci ju však vedeli používať, satelitných telefónov nebol dostatok a niektoré v Karibiku nefungovali poriadne. Obyvatelia Portorika tiež nemohli využívať portál FEMA ani telefóny na vyžiadanie pomoci.

"Naše tímy používali papierovú formu registrácie a formuláre na offline tabletoch a laptopoch. Tieto nové, netradičné postupy viedli k nepresnostiam a omylom, a tým k oddialeniu pomoci postihnutým," uvádza sa v správe.

Nefungujúca komunikácia brzdila nielen spoluprácu medzi občanmi a záchrannými zložkami, ale obmedzila aj informovanosť FEMA o rozsahu škôd.

"Počas prvých 72 hodín sme mali len málo informácií o stave kritickej infraštruktúry. Po týždni sme vedeli viac, ale stále sme napríklad nemali informácie o stave 24 z 52 čističiek vody alebo napríklad o 37 zo 69 nemocníc," uviedla FEMA.

Keďže s danými miestami sa agentúra nemohla spojiť telefonicky, snažila sa na obhliadku ostrova používať helikoptéry. Tých však nemala dostatok a pre nefungujúce telefonické spojenie sa obhliadkové tímy museli vždy vrátiť do centrály, aby ohlásili zistený stav. To len ďalej oddialilo záchranné či opravné práce.

FEMA už vypracovala Strategický plán 2018-2022, ktorý rieši všetky nedostatky odhalené počas vlaňajšej hurikánovej sezóny.

Spolupracovníčka TASR Michaela H. Janotová

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
D. Tusk vyzval Trumpa a Putina, aby neničili celosvetový poriadok
<< predchádzajúci článok
Podpredseda EK v reakcii na Trumpa zdôraznil priateľstvo USA a Európy