|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
05. augusta 2009
Zneužívanie eurofondov pri výstavbe ciest je podľa NLC dezinformácia
Kauza tzv. tunelovania eurofondov pri budovaní lesných ciest ich označovaním za protipožiarne je podľa vedenia Národného lesníckeho centra (NLC) vyrobená bez ohľadu na fakty a zásady etiky. Ako ...
Zdieľať
BANSKÁ BYSTRICA 5. augusta (WEBNOVINY) - Kauza tzv. tunelovania eurofondov pri budovaní lesných ciest ich označovaním za protipožiarne je podľa vedenia Národného lesníckeho centra (NLC) vyrobená bez ohľadu na fakty a zásady etiky. Ako v stanovisku uvádza generálny riaditeľ NLC Martin Moravčík a expert na ekológiu lesa Matej Schwarz, tvrdenia, že peniaze z eurofondov sa môžu čerpať iba na zriadenie „protipožiarnych ciest, a že lesníci zneužívajú tento inštitút na výstavbu ciest, ktorých poslaním nemá byť boj proti požiarom, ale najmä ťažba dreva, sú hrubými dezinformáciami.
„V skutočnosti Program rozvoja vidieka umožňuje čerpať verejné finančné prostriedky na výstavbu, rekonštrukciu, dostavbu a prestavbu lesných ciest v oblastiach s vysokým a stredným stupňom ohrozenia požiarmi, v rámci protipožiarnych a ozdravných opatrení. Toto je uvedené priamo v programe, ktorý, mimochodom, termín „protipožiarna cesta“ ani nepozná,“ uvádza v stanovisku NLC. Pripomína, že jedným zo základných kritérií oprávnenosti projektov na financovanie z Programu rozvoja vidieka je súhlasné stanovisko príslušného orgánu ochrany prírody.
Keďže cesty vybudované v rámci protipožiarnych opatrení znamenajú dopravné sprístupnenie danej oblasti, sú využiteľné aj na uskutočňovanie ďalších lesníckych činnosti. „Všetky činnosti v lese však navzájom súvisia a napríklad aj odstraňovanie horľavého materiálu, zvyšovanie ochrany porastov proti vetru a snehu, zlepšovanie zdravotného stavu a odolnosti porastov je priamou alebo nepriamou prevenciou proti lesným požiarom. Hovoriť preto o zneužití „protipožiarnej“ cesty na obhospodarovanie lesa je rovnakým nezmyslom, ako hovoriť o zneužití lesnej cesty na hasenie,“ uvádza ďalej NLC. Pripomína tiež, že v prípade nedostatočnej hustoty lesnej cestnej siete si môže hasenie požiaru vyžiadať urýchlené budovanie prístupovej cesty, čo môže mať na prírodu nepriaznivejšie dopady, ako cieľavedomé a šetrné budovanie kvalitne projektovaných ciest v dostatočnom predstihu. Podľa NLC dosahuje hustota lesnej cestnej siete na Slovensku iba zhruba 30 až 50 percent hustoty niektorých európskych krajín. Najmä v horských lesoch je ich hustota nedostatočná.
Ako v utorok informovali Hospodárske noviny (HN), podľa ochrancov prírody slovenskí lesníci tunelujú eurofondy, keď lesné cesty určené hlavne pre požiarnikov využívajú najmä na ťažbu a odvoz dreva. Na zriadenie protipožiarnych ciest sa totiž môžu čerpať peniaze z eurofondov, na stavbu lesných ciest určených na odvoz dreva sa získať nedajú. "Protipožiarny býva len názov ciest a niekoľko všeobecných viet v technickej správe na ich výstavbu,“ upozornil HN lesník Miroslav Kaliský. Informoval, že cestami s prívlastkom protipožiarne majú byť aj viaceré komunikácie v Národnom parku Nízke Tatry. Majú mať od 6,5 do 12 kilometrov.
SITA
„V skutočnosti Program rozvoja vidieka umožňuje čerpať verejné finančné prostriedky na výstavbu, rekonštrukciu, dostavbu a prestavbu lesných ciest v oblastiach s vysokým a stredným stupňom ohrozenia požiarmi, v rámci protipožiarnych a ozdravných opatrení. Toto je uvedené priamo v programe, ktorý, mimochodom, termín „protipožiarna cesta“ ani nepozná,“ uvádza v stanovisku NLC. Pripomína, že jedným zo základných kritérií oprávnenosti projektov na financovanie z Programu rozvoja vidieka je súhlasné stanovisko príslušného orgánu ochrany prírody.
Keďže cesty vybudované v rámci protipožiarnych opatrení znamenajú dopravné sprístupnenie danej oblasti, sú využiteľné aj na uskutočňovanie ďalších lesníckych činnosti. „Všetky činnosti v lese však navzájom súvisia a napríklad aj odstraňovanie horľavého materiálu, zvyšovanie ochrany porastov proti vetru a snehu, zlepšovanie zdravotného stavu a odolnosti porastov je priamou alebo nepriamou prevenciou proti lesným požiarom. Hovoriť preto o zneužití „protipožiarnej“ cesty na obhospodarovanie lesa je rovnakým nezmyslom, ako hovoriť o zneužití lesnej cesty na hasenie,“ uvádza ďalej NLC. Pripomína tiež, že v prípade nedostatočnej hustoty lesnej cestnej siete si môže hasenie požiaru vyžiadať urýchlené budovanie prístupovej cesty, čo môže mať na prírodu nepriaznivejšie dopady, ako cieľavedomé a šetrné budovanie kvalitne projektovaných ciest v dostatočnom predstihu. Podľa NLC dosahuje hustota lesnej cestnej siete na Slovensku iba zhruba 30 až 50 percent hustoty niektorých európskych krajín. Najmä v horských lesoch je ich hustota nedostatočná.
Ako v utorok informovali Hospodárske noviny (HN), podľa ochrancov prírody slovenskí lesníci tunelujú eurofondy, keď lesné cesty určené hlavne pre požiarnikov využívajú najmä na ťažbu a odvoz dreva. Na zriadenie protipožiarnych ciest sa totiž môžu čerpať peniaze z eurofondov, na stavbu lesných ciest určených na odvoz dreva sa získať nedajú. "Protipožiarny býva len názov ciest a niekoľko všeobecných viet v technickej správe na ich výstavbu,“ upozornil HN lesník Miroslav Kaliský. Informoval, že cestami s prívlastkom protipožiarne majú byť aj viaceré komunikácie v Národnom parku Nízke Tatry. Majú mať od 6,5 do 12 kilometrov.
SITA