|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 26.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Štefan
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
09. septembra 2015
Zneužitie informácie o tabakovom výrobku na reklamu má dostať stopku
Zneužitie informácie o konkrétnom tabakovom výrobku na reklamné účely by viac nemalo byť možné. Počíta s tým návrh novely zákona o reklame, ktorý na ...
Zdieľať
Ivan Uhliarik Foto: TASR/Štefan Puškáš
Bratislava 9. septembra (TASR) - Zneužitie informácie o konkrétnom tabakovom výrobku na reklamné účely by viac nemalo byť možné. Počíta s tým návrh novely zákona o reklame, ktorý na septembrovú schôdzu NR SR predložil poslanec KDH a exminister zdravotníctva Ivan Uhliarik.Zmenu chce dosiahnuť vypustením časti paragrafu zo súčasného zákona, ktorá hovorí, že za reklamu tabakových výrobkov sa nepovažuje "informácia o konkrétnom tabakovom výrobku určená pre spotrebiteľa, umiestnená v predajni tabakových výrobkov, ktorá musí obsahovať upozornenie o škodlivosti fajčenia a musí byť umiestnená tak, aby oslovovala najmä návštevníkov predajne". V praxi sa však podľa Uhliarika stáva, že práve túto informáciu zneužívajú výrobcovia a predajcovia tabakových výrobkov na propagáciu rôznych spotrebiteľských súťaží a ankiet, ktoré upútavajú pozornosť na tabakové výrobky.
Poslanec pre TASR vysvetlil, že ide napríklad o reklamu: "Kúpte si škatuľku značky XY a môžte vyhrať cestu okolo sveta." To sa dnes za reklamu na tabakový výrobok nepovažuje. Ak prejde Uhliarikova novela, takýto oznam už reklamou bude a podľa poslanca musí byť z predajne odstránený.
"Reklama tabakových výrobkov má za následok zvýšenie spotreby. Povzbudzuje deti a mladých dospelých, aby začali fajčiť. Takisto nabáda fajčiarov, aby zvýšili svoju spotrebu, a znižuje motiváciu fajčiarov, aby prestali fajčiť," tvrdí Uhliarik s tým, že spôsobuje aj recidívu bývalých fajčiarov a podkopáva zdravotné upozornenia na tabakových výrobkoch. "Reklama tabakových výrobkov vytvára zdanie, že spotreba tabakových výrobkov je spoločensky prijateľná," uvádza poslanec v dôvodovej správe.
Uhliarik vysvetľuje, že Slovensko sa v boji s fajčením opiera o zelenú knihu s názvom "Smerom k Európe bez tabakového dymu: možnosti politiky na úrovni EÚ." Zároveň pripomína, že v uznesení Európskeho parlamentu z roku 2007 europoslanci vyzvali členské štáty, aby sa snažili obmedziť fajčenie mladých ľudí do roku 2025 o polovicu. "To zodpovedá zníženiu fajčiarov v EÚ približne o 2,4 milióna. Tabak je najčastejšou príčinou smrti, ktorej je možné sa vyhnúť. Používanie tabaku vedie v EÚ ročne približne k 700.000 úmrtiam, ktorým by sa dalo predísť," zdôraznil Uhliarik.
Podľa prieskumu Eurobarometra (2009) prevažná väčšina fajčiarov začína fajčiť vo veľmi mladom veku, až 70 percent pred dovŕšením 18. roka života a 94 percent vo veku mladšom ako 25 rokov. "Štatistiky Úradu verejného zdravotníctva SR udávajú, že na Slovensku aktívne fajčí každý piaty dospelý človek. Ich počet od roku 2002 každoročne klesá približne o dve percentá. Avšak pri najviac ohrozenej skupine, ktorou je mládež, je trend opačný. V roku 2014 došlo k nárastu fajčiarov medzi deťmi na druhom stupni základných škôl," konštatuje opozičný poslanec s dôvetkom, že v prípade stredoškolákov je trend stabilizovaný, skúsenosti s cigaretami však má 45 až 50 percent študentov.
A práve skupina mladistvých, ktorá disponuje určitými finančnými zdrojmi, je podľa Uhliarika ohrozená pútavými informáciami týkajúcimi sa tabakových výrobkov a je náchylná na podľahnutie reklame zapojením sa do rôznych spotrebiteľských súťaží a ankiet.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR