|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
22. októbra 2012
Známu pedagogičku spevu Hrušovskú predstaví kniha
Nielen priaznivcom klasického spevu je určená monografia o Anne Hrušovskej. Na slávnostnú prezentáciu publikácie o významnej slovenskej opernej speváčke a pedagogičke spevu Anne ...
Zdieľať
BRATISLAVA 21. októbra (WEBNOVINY) - Nielen priaznivcom klasického spevu je určená monografia o Anne Hrušovskej.
Na slávnostnú prezentáciu publikácie o významnej slovenskej opernej speváčke a pedagogičke spevu Anne Hrušovskej pozýva v pondelok 22. októbra Divadelný ústav a Cirkevné konzervatórium v Bratislave.
Ako ďalej agentúru SITA informovala Lucia Čarnecká z Divadelného ústavu, prezentácia sa začne o 17:00 v Štúdiu 12 na Jakubovom námestí 12 v Bratislave za účasti autoriek knihy Evy Malatincovej, Dory Kulovej a operného historika Jaroslava Blaha.
Počas slávnostnej prezentácie vystúpia speváčky Mária Ivanecká a Lenka Kotrbová a programom bude sprevádzať Michaela Mojžišová, odborná redaktorka a zostavovateľka publikácie.
Idea pripraviť monografiu sopranistky a pedagogičky Anny Hrušovskej sa zrodila v hlavách jej bývalých študentiek už pred dvadsiatimi rokmi, no svetlo sveta uzrela až pri príležitosti nedožitej storočnice profesorky. "Slovenská opera, na rozdiel od operných domov vo Viedni či Grazi, ponúkla umelkyni iba obmedzené interpretačné možnosti. No pre domácu vokálnu pedagogiku predstavuje Anna Hrušovská, učiteľka svetoznámej sopranistky Lucie Poppovej, kľúčovú autoritu.
"Monografia približuje osobnosť Anny Hrušovskej z viacerých uhlov pohľadu. Kapitola z pera Evy Malatincovej nielen mapuje kľúčové zastavenia Hrušovskej života, ale predovšetkým systematickým spôsobom sumarizuje jej pedagogické metódy. Profily Hrušovskej žiakov, doplnené spomienkami na pani profesorku, dokladujú výsledky jej pedagogickej činnosti a sugestívne dokresľujú ľudský profil milovanej učiteľky," priblížila publikáciu Lucia Čarnecká. Súčasťou diela sú pritom aj memoáre zaznamenané v roku 1992 Dorou Kulovou.
"Sú vzácnym autobiografickým ohliadnutím dámy, ktorá už utŕžené výhry i prehry berie s nadhľadom, občas dokonca so sympatickou sebairóniou," dodala Čarnecká.
Dlhoročná popredná sólistka Opery Slovenského národného divadla, Anna Hrušovská (7. januára 1912, Budapešť - 4. februára 2006, Bratislava), do roku 1922 vyrastala v Martine v rodine významných slovenských evanjelických intelektuálov.
V Bratislave vychodila meštianku a v štúdiu pokračovala na obchodnej akadémii. Súčasne navštevovala hodiny hry na klavíri na Konzervatóriu v Bratislave. Sólistkou Opery SND bola 17 rokov, od roku 1945 do roku 1962. Dvadsaťtri rokov pôsobila ako pedagogička Vysokej školy múzických umení v Bratislave a deväť rokov súkromne vyučovala spev aj vo Viedni.
Sopranistka vystupovala v SND podstatne skôr, než tu prijala trvalé angažmán, v sezóne 1936/37 tu hosťovala ako Olympia a Antónia v Offenbachových Hoffmannových poviedkach, ako Gilda vo Verdiho Rigolettovi či Rosina v Rossiniho Barbierovi zo Sevilly. Svoj výnimočný koloratúrny a lyrický soprán, výraznú muzikalitu a cit pre štýl naplno uplatnila v mozartovskom repertoári ako vynikajúca Kráľovná noci v Čarovnej flaute, výrazná Constanza v Únose zo Serailu, Zuzanka vo Figarovej svadbe či Zerlina v predstavení Don Giovanni.
Na nemeckých scénach Hrušovská zaujala svojimi kreáciami v postavách Aničky v Čarostrelcovi, Marty v rovnomennej opere F. Flotowa, Sophie v Straussovej opere Gavalier s ružou a Zerbinetta v Ariadne na Naxe od toho istého autora, ako aj v ďalších postavách. Počas svojej bohatej speváckej kariéry nahrala Hrušovská množstvo nahrávok pre rozhlas. Z tried Hrušovskej vzišlo viacero významných slovenských sólistov a vokálnych pedagógov, ako napríklad Lucia Popp, Magdaléna Hajóssyová, Alžbeta Svobodová, Vlasta Hudecová, Eva Blahová, Zlatica Livorová či Eva Malatincová. V roku 1992 vznikol na Cirkevnom konzervatóriu v Bratislave Spevácky odbor Anny Hrušovskej, ktorý zachováva kontinuitu jej vokálnej školy.
Na slávnostnú prezentáciu publikácie o významnej slovenskej opernej speváčke a pedagogičke spevu Anne Hrušovskej pozýva v pondelok 22. októbra Divadelný ústav a Cirkevné konzervatórium v Bratislave.
Ako ďalej agentúru SITA informovala Lucia Čarnecká z Divadelného ústavu, prezentácia sa začne o 17:00 v Štúdiu 12 na Jakubovom námestí 12 v Bratislave za účasti autoriek knihy Evy Malatincovej, Dory Kulovej a operného historika Jaroslava Blaha.
Počas slávnostnej prezentácie vystúpia speváčky Mária Ivanecká a Lenka Kotrbová a programom bude sprevádzať Michaela Mojžišová, odborná redaktorka a zostavovateľka publikácie.
Idea pripraviť monografiu sopranistky a pedagogičky Anny Hrušovskej sa zrodila v hlavách jej bývalých študentiek už pred dvadsiatimi rokmi, no svetlo sveta uzrela až pri príležitosti nedožitej storočnice profesorky. "Slovenská opera, na rozdiel od operných domov vo Viedni či Grazi, ponúkla umelkyni iba obmedzené interpretačné možnosti. No pre domácu vokálnu pedagogiku predstavuje Anna Hrušovská, učiteľka svetoznámej sopranistky Lucie Poppovej, kľúčovú autoritu.
"Monografia približuje osobnosť Anny Hrušovskej z viacerých uhlov pohľadu. Kapitola z pera Evy Malatincovej nielen mapuje kľúčové zastavenia Hrušovskej života, ale predovšetkým systematickým spôsobom sumarizuje jej pedagogické metódy. Profily Hrušovskej žiakov, doplnené spomienkami na pani profesorku, dokladujú výsledky jej pedagogickej činnosti a sugestívne dokresľujú ľudský profil milovanej učiteľky," priblížila publikáciu Lucia Čarnecká. Súčasťou diela sú pritom aj memoáre zaznamenané v roku 1992 Dorou Kulovou.
"Sú vzácnym autobiografickým ohliadnutím dámy, ktorá už utŕžené výhry i prehry berie s nadhľadom, občas dokonca so sympatickou sebairóniou," dodala Čarnecká.
Dlhoročná popredná sólistka Opery Slovenského národného divadla, Anna Hrušovská (7. januára 1912, Budapešť - 4. februára 2006, Bratislava), do roku 1922 vyrastala v Martine v rodine významných slovenských evanjelických intelektuálov.
V Bratislave vychodila meštianku a v štúdiu pokračovala na obchodnej akadémii. Súčasne navštevovala hodiny hry na klavíri na Konzervatóriu v Bratislave. Sólistkou Opery SND bola 17 rokov, od roku 1945 do roku 1962. Dvadsaťtri rokov pôsobila ako pedagogička Vysokej školy múzických umení v Bratislave a deväť rokov súkromne vyučovala spev aj vo Viedni.
Sopranistka vystupovala v SND podstatne skôr, než tu prijala trvalé angažmán, v sezóne 1936/37 tu hosťovala ako Olympia a Antónia v Offenbachových Hoffmannových poviedkach, ako Gilda vo Verdiho Rigolettovi či Rosina v Rossiniho Barbierovi zo Sevilly. Svoj výnimočný koloratúrny a lyrický soprán, výraznú muzikalitu a cit pre štýl naplno uplatnila v mozartovskom repertoári ako vynikajúca Kráľovná noci v Čarovnej flaute, výrazná Constanza v Únose zo Serailu, Zuzanka vo Figarovej svadbe či Zerlina v predstavení Don Giovanni.
Na nemeckých scénach Hrušovská zaujala svojimi kreáciami v postavách Aničky v Čarostrelcovi, Marty v rovnomennej opere F. Flotowa, Sophie v Straussovej opere Gavalier s ružou a Zerbinetta v Ariadne na Naxe od toho istého autora, ako aj v ďalších postavách. Počas svojej bohatej speváckej kariéry nahrala Hrušovská množstvo nahrávok pre rozhlas. Z tried Hrušovskej vzišlo viacero významných slovenských sólistov a vokálnych pedagógov, ako napríklad Lucia Popp, Magdaléna Hajóssyová, Alžbeta Svobodová, Vlasta Hudecová, Eva Blahová, Zlatica Livorová či Eva Malatincová. V roku 1992 vznikol na Cirkevnom konzervatóriu v Bratislave Spevácky odbor Anny Hrušovskej, ktorý zachováva kontinuitu jej vokálnej školy.