|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
10. februára 2009
Zmluvu o mýte nechce sprístupniť ani MDPT
Zmluvu s víťazom multimiliónového tendra na elektronický výber mýta odmietlo sprístupniť aj Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT). Použilo pritom rovnaké argumenty, ako ...
Zdieľať
BRATISLAVA 10. februára (WEBNOVINY) - Zmluvu s víťazom multimiliónového tendra na elektronický výber mýta odmietlo sprístupniť aj Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT). Použilo pritom rovnaké argumenty, ako Národná diaľničná spoločnosť (NDS). Právnik Peter Wilfling zo združenia Občan a demokracia považuje konanie oboch inštitúcií za protiprávne. Zmluvu odmieta zverejniť aj víťazné konzorcium. "Súčasťou zmluvy s NDS je klauzula o mlčanlivosti, preto nie sme oprávnení zverejniť akékoľvek detaily týkajúce sa tohto kontraktu,“ uviedlo konzorcium SkyToll prostredníctvom svojej hovorkyne Evy Güttlerovej.
Agentúra SITA sprístupnenie zmluvy žiadala u štátnych orgánov v zmysle zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Po negatívnom rozhodnutí NDS agentúra SITA dostala zamietavé stanovisko aj od ministerstva dopravy, ktoré je v zmysle zákona príslušným správnym orgánom povinným vydať rozhodnutie. Ministerstvo sa odvolalo na rovnaké dôvody, ako predtým diaľničiari.
"Sprístupnenie informácií týkajúcich sa zmluvy na komplexnú službu elektronického výberu mýta nespadá pod taxatívne vymenované informácie, ktoré musí NDS sprístupniť," uviedli obe inštitúcie. Zákon o slobodnom prístupe k informáciám totiž taxatívne vymenúva, že povinná osoba musí sprístupniť len informácie o hospodárení s verejnými prostriedkami, nakladaní s majetkom štátu a o obsahu, plnení a činnostiach vykonávaných na základe zmluvy. Prečo táto konkrétna zmluva a prostriedky, ktoré budú vynaložené na mýtny systém, do tejto definície nepatria, NDS ani ministerstvo nevysvetlili.
"Zmluva o elektronickom mýte spadá pod zákon o slobode informácií. Štát do NDS vložil svoj majetok a celá diaľničná spoločnosť je vlastne majetkovou hodnotou vo vlastníctve štátu. Preto sa aj zmluva o mýte týka nakladania s majetkom štátu a NDS ju musí sprístupniť. Zverejnenie zmluvy, ktorá je výsledkom najväčšieho tendra v histórii Slovenska, je jednoznačne vo verejnom záujme. Nesprístupnenie zmluvy zo strany diaľničnej spoločnosti je protiprávne," uviedol pre SITA k tejto problematike Peter Wilfling. Rovnako označil aj postup ministerstva dopravy. Wilfling sa v združení zaoberá najmä presadzovaním rešpektovania účasti verejnosti na rozhodovaní a uplatňovaním zákona o slobodnom prístupe k informáciám.
Satelitný mýtny systém v SR má vybudovať spoločnosť SkyToll, a.s., ktorú založili členovia víťazného konzorcia SanToll - Ibertax. NDS podpísala zmluvu so SkyToll 13. januára tohto roku s tým, že systém má byť sprevádzkovaný k 1. januáru 2010. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 tis. kilometrov. Zmluva bola uzatvorená na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Za SanTollom je francúzska diaľničná spoločnosť Sanef, kto stojí za Ibertaxom, nie je známe. Uvedené konzorcium predložilo najvyššiu cenovú ponuku na vybudovanie a prevádzkovanie mýtneho systému, a to 716,04 mil. € bez dane z pridanej hodnoty. Najnižšiu cenu v tendri na výber mýta predložilo konzorcium Slovakpass, a to 530,16 mil. €. Slovensko-švajčiarske združenie ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 547,28 mil. € a konzorcium rakúskej spoločnosti Kapsch 629,71 mil. €. Všetky tri zvyšné konzorciá boli z tendra vylúčené.
SITA
Agentúra SITA sprístupnenie zmluvy žiadala u štátnych orgánov v zmysle zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Po negatívnom rozhodnutí NDS agentúra SITA dostala zamietavé stanovisko aj od ministerstva dopravy, ktoré je v zmysle zákona príslušným správnym orgánom povinným vydať rozhodnutie. Ministerstvo sa odvolalo na rovnaké dôvody, ako predtým diaľničiari.
"Sprístupnenie informácií týkajúcich sa zmluvy na komplexnú službu elektronického výberu mýta nespadá pod taxatívne vymenované informácie, ktoré musí NDS sprístupniť," uviedli obe inštitúcie. Zákon o slobodnom prístupe k informáciám totiž taxatívne vymenúva, že povinná osoba musí sprístupniť len informácie o hospodárení s verejnými prostriedkami, nakladaní s majetkom štátu a o obsahu, plnení a činnostiach vykonávaných na základe zmluvy. Prečo táto konkrétna zmluva a prostriedky, ktoré budú vynaložené na mýtny systém, do tejto definície nepatria, NDS ani ministerstvo nevysvetlili.
"Zmluva o elektronickom mýte spadá pod zákon o slobode informácií. Štát do NDS vložil svoj majetok a celá diaľničná spoločnosť je vlastne majetkovou hodnotou vo vlastníctve štátu. Preto sa aj zmluva o mýte týka nakladania s majetkom štátu a NDS ju musí sprístupniť. Zverejnenie zmluvy, ktorá je výsledkom najväčšieho tendra v histórii Slovenska, je jednoznačne vo verejnom záujme. Nesprístupnenie zmluvy zo strany diaľničnej spoločnosti je protiprávne," uviedol pre SITA k tejto problematike Peter Wilfling. Rovnako označil aj postup ministerstva dopravy. Wilfling sa v združení zaoberá najmä presadzovaním rešpektovania účasti verejnosti na rozhodovaní a uplatňovaním zákona o slobodnom prístupe k informáciám.
Satelitný mýtny systém v SR má vybudovať spoločnosť SkyToll, a.s., ktorú založili členovia víťazného konzorcia SanToll - Ibertax. NDS podpísala zmluvu so SkyToll 13. januára tohto roku s tým, že systém má byť sprevádzkovaný k 1. januáru 2010. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 tis. kilometrov. Zmluva bola uzatvorená na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Za SanTollom je francúzska diaľničná spoločnosť Sanef, kto stojí za Ibertaxom, nie je známe. Uvedené konzorcium predložilo najvyššiu cenovú ponuku na vybudovanie a prevádzkovanie mýtneho systému, a to 716,04 mil. € bez dane z pridanej hodnoty. Najnižšiu cenu v tendri na výber mýta predložilo konzorcium Slovakpass, a to 530,16 mil. €. Slovensko-švajčiarske združenie ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 547,28 mil. € a konzorcium rakúskej spoločnosti Kapsch 629,71 mil. €. Všetky tri zvyšné konzorciá boli z tendra vylúčené.
SITA