|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
25. decembra 2014
Zjazdári budú môcť používať airbagy, nespomalia ich
Na scénu Svetového pohára alpských lyžiarov vstúpi v novom roku ďalší ...
Zdieľať
V prípade, že zjazdár stratí kontrolu nad svojím pohybom, systém chráni jeho krk, ramená, ruky a najmä chrbticu.VAL GARDENA 25. decembra (WEBNOVINY) - Na scénu Svetového pohára alpských lyžiarov vstúpi v novom roku ďalší bezpečnostný prvok, od januára môžu pretekári podľa vlastného uváženia používať airbagy.
Medzinárodná lyžiarska federácia (FIS) po počiatočnom odklade schválila v novembri ich zavedenie v najrýchlejšej disciplíne a oficiálnu súťažnú premiéru budú mať 10. januára v zjazde žien v rakúskom Bad Kleinkirchheime. Muži si airbagy odskúšajú až vo Wengene.
"Január je možno ešte príliš skorý termín. Nie preto, že by sme mali nejaké technické problémy, ale pre odmeraný postoj lyžiarov," uvedomuje si Marco Pastore, marketingový manažér talianskej spoločnosti Dainese, ktorá systém vyvinula v spolupráci s FIS.
Skrytý je vo veste
Údaje na finálnu verziu zbierali štyri roky. Jej októbrový predchodca ešte rozširoval chránič chrbta o viac ako 45 milimetrov, čo je v rozpore s pravidlami. Schválený airbag sa ukrýva vo veste a jeho "dušou" je 4,5 cm dlhý generátor plynu, ktorý sa aktivuje v priebehu 100 milisekúnd a dokáže absorbovať 61 percent sily nárazu.
V prípade, že zjazdár stratí kontrolu nad svojím pohybom, systém chráni jeho krk, ramená, ruky a najmä chrbticu. Chrbtovému chrániču pridáva na váhe 800 gramov. Podobne funguje airbag motocyklových pretekárov, tí však nevyvíjajú toľko pohybu ako lyžiari.
"Budem nabádať svojich chlapcov, aby si na to zvykli. Plastová ulita, pod ktorou sa airbag nachádza, je dosť tvrdá. Musíme ešte popracovať na tom, aby viac sedela a nebránila v pohybe," uviedol tréner mužského tímu USA Sasha Rearick.
Airbag pretekárov nespomalí
Napriek výhradám sa postoj pretekárov k airbagom začína meniť. Mohol by ich presvedčiť aj pád Floriana Scheibera v piatkovom zjazde Svetového pohára vo Val Gardene. Rakúšana museli po nezvládnutom skoku a dopade na hlavu previezť helikoptérou do nemocnice. Scheiber bol pri plnom vedomí a pravdepodobne utrpel len otras mozgu.
"Myslím si, že by mu airbag pomohol," tvrdí Pastore a riaditeľ mužskej časti Svetového pohára Markus Waldner nepochybuje: "Budú ich využívať, uvidíte. Keď sa rútite z ľadového kopca rýchlosťou 140 km za hodinu, ochrana krku a hornej časti tela sa hodí. Preto ju majú aj jazdci na motocykloch."
Waldner odmietol aj obavy pretekárov, že vesta na chrbte ich pripraví o cenné sekundy: "Nie je to pravda. Rakúske a talianske tímy skúšali prvok vo vzduchovom tuneli v Maranelle a všetky dáta ukázali, že nevýhoda to nie je."
Airbag sa zatiaľ nedá bežne kúpiť, cena by sa mohla pohybovať na úrovni 1000 eur. Účastníkom Svetového pohára ho výrobca poskytuje zadarmo. Dainese už teraz uvažuje nad podobnou ochranou v oblasti kolien.
Medzinárodná lyžiarska federácia (FIS) po počiatočnom odklade schválila v novembri ich zavedenie v najrýchlejšej disciplíne a oficiálnu súťažnú premiéru budú mať 10. januára v zjazde žien v rakúskom Bad Kleinkirchheime. Muži si airbagy odskúšajú až vo Wengene.
"Január je možno ešte príliš skorý termín. Nie preto, že by sme mali nejaké technické problémy, ale pre odmeraný postoj lyžiarov," uvedomuje si Marco Pastore, marketingový manažér talianskej spoločnosti Dainese, ktorá systém vyvinula v spolupráci s FIS.
Skrytý je vo veste
Údaje na finálnu verziu zbierali štyri roky. Jej októbrový predchodca ešte rozširoval chránič chrbta o viac ako 45 milimetrov, čo je v rozpore s pravidlami. Schválený airbag sa ukrýva vo veste a jeho "dušou" je 4,5 cm dlhý generátor plynu, ktorý sa aktivuje v priebehu 100 milisekúnd a dokáže absorbovať 61 percent sily nárazu.
V prípade, že zjazdár stratí kontrolu nad svojím pohybom, systém chráni jeho krk, ramená, ruky a najmä chrbticu. Chrbtovému chrániču pridáva na váhe 800 gramov. Podobne funguje airbag motocyklových pretekárov, tí však nevyvíjajú toľko pohybu ako lyžiari.
"Budem nabádať svojich chlapcov, aby si na to zvykli. Plastová ulita, pod ktorou sa airbag nachádza, je dosť tvrdá. Musíme ešte popracovať na tom, aby viac sedela a nebránila v pohybe," uviedol tréner mužského tímu USA Sasha Rearick.
Airbag pretekárov nespomalí
Napriek výhradám sa postoj pretekárov k airbagom začína meniť. Mohol by ich presvedčiť aj pád Floriana Scheibera v piatkovom zjazde Svetového pohára vo Val Gardene. Rakúšana museli po nezvládnutom skoku a dopade na hlavu previezť helikoptérou do nemocnice. Scheiber bol pri plnom vedomí a pravdepodobne utrpel len otras mozgu.
"Myslím si, že by mu airbag pomohol," tvrdí Pastore a riaditeľ mužskej časti Svetového pohára Markus Waldner nepochybuje: "Budú ich využívať, uvidíte. Keď sa rútite z ľadového kopca rýchlosťou 140 km za hodinu, ochrana krku a hornej časti tela sa hodí. Preto ju majú aj jazdci na motocykloch."
Waldner odmietol aj obavy pretekárov, že vesta na chrbte ich pripraví o cenné sekundy: "Nie je to pravda. Rakúske a talianske tímy skúšali prvok vo vzduchovom tuneli v Maranelle a všetky dáta ukázali, že nevýhoda to nie je."
Airbag sa zatiaľ nedá bežne kúpiť, cena by sa mohla pohybovať na úrovni 1000 eur. Účastníkom Svetového pohára ho výrobca poskytuje zadarmo. Dainese už teraz uvažuje nad podobnou ochranou v oblasti kolien.