|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
07. júna 2014
Žiakom pri výbere strednej školy pomáhajú najmä rodičia
Základná škola a učiteľ by mali žiakom viac pomáhať pri výbere strednej školy či budúceho povolania. Zdôrazňuje to tímlíderka aktivity národného projektu Rozvoj stredného odborného ...
Zdieľať
BRATISLAVA 7. júna (WEBNOVINY) – Základná škola a učiteľ by mali žiakom viac pomáhať pri výbere strednej školy či budúceho povolania. Zdôrazňuje to tímlíderka aktivity národného projektu Rozvoj stredného odborného vzdelávania Zdena Osvaldová.
Odporúčame aj:
Slovenské školy majú desaťtisícovú armádu problémových detí
Na bilingválne gymnáziá sa už možno dostanú len deviataci
Žiakom základných škôl pri výbere strednej školy totiž najčastejšie pomáhajú rodičia, a to takmer v 48 percentách, za nimi sa umiestnil učiteľ (25 percent) a výchovný poradca (14,6 percenta). Vyplynulo to z prieskumu, ktorý robili v základných školách v rámci národného projektu na podporu odborného stredoškolského vzdelávania.
Informácie o školách čerpajú z internetu
Osvaldová upozorňuje na to, že rozdiel medzi počtom žiakov, ktorí označili ako pomocníkov pri výbere školy rodičov a učiteľa, je výrazný. Okrem iného z prieskumu vyplynulo i to, že informácie o stredných školách a povolaniach žiaci najčastejšie čerpajú od rodičov a z internetu.
Prieskum robili v 49 základných školách od 11. do 26. júna 2013 online formou. Na otázky odpovedali žiaci piateho až deviateho ročníka, správne vyplnených a zaevidovaných dotazníkov bolo 5 958.
Na otázku, kto ti pomáha pri výbere strednej školy či povolania, odpovedalo 47,9 percenta žiakov, že tak robia rodičia. Učiteľ žiakom pomáha v 25 percentách a výchovný poradca v 14,6 percenta.
Rodičia najčastejšie hovoria deťom, že sú výnimočné
Nasledujú starí rodičia (6,3 percenta), súrodenci (4,2 percenta), kamaráti/spolužiaci (2,1 percenta), prezentácie stredných odborných škôl (0,5 percenta), niekto iný (0,5 percenta). Informácie o stredných školách a povolaniach čerpajú žiaci najčastejšie od rodičov, a to v 20 percentách.
Častým zdrojom informácií je pre deti a mládež aj internet – v 18 percentách. Na treťom mieste sa nachádza výchovný poradca (10 percent) a na štvrtom učiteľ (7 percent). Na otázku: "Kto ti povedal, že si v niečom výnimočný?" odpovedalo 27,83 percenta žiakov rodičia, 20,19 percentám žiakov to povedali kamaráti, nasledujú starí rodičia (14,96 percenta) a učiteľ (13,08 percenta).
Výchovný poradca sa ocitol v prieskume na ôsmom mieste (2,08 percenta). V prieskume tiež zisťovali, čo si deti myslia v čom sú šikovné a úspešné. Žiaci piateho až deviateho ročníka základných škôl si myslia, že sú úspešní v športe, a to v 35,2 percenta, nasledujú umelecké zručnosti (20,6 percenta), jazykové zručnosti (17,2 percenta), IT (12,7 percenta).
Treba posilniť rolu učiteľa
V iných oblastiach sa deti cítia byť šikovné v 5,8 percenta prípadov, odpoveď neviem si vybralo 3,5 percenta žiakov a za šikovných v technických zručnostiach sa označilo 2,7 percenta detí. Žiaci označili aj možnosť, že nie sú v ničom šikovní, a to v 2,3 percenta.
Osvaldová hovorí, že je potrebné posilniť rolu učiteľa, výchovného poradcu a celkovo základnej školy pri výbere strednej školy, ale už aj budúceho povolania.
"My nechceme znížiť v rámci vízie a smerovania základných škôl k príprave na povolanie rolu rodiča, my chceme zvýšiť rolu školy. Chceme zvýšiť akceptovateľnosť školy ako relevantného, dôveryhodného partnera pre naše deti a rodičov, ktorí budú diskutovať s našimi učiteľmi o tom, kam pôjdu deti ďalej," dodáva Osvaldová.
Slovenské školy majú desaťtisícovú armádu problémových detí
Na bilingválne gymnáziá sa už možno dostanú len deviataci
Žiakom základných škôl pri výbere strednej školy totiž najčastejšie pomáhajú rodičia, a to takmer v 48 percentách, za nimi sa umiestnil učiteľ (25 percent) a výchovný poradca (14,6 percenta). Vyplynulo to z prieskumu, ktorý robili v základných školách v rámci národného projektu na podporu odborného stredoškolského vzdelávania.
Informácie o školách čerpajú z internetu
Osvaldová upozorňuje na to, že rozdiel medzi počtom žiakov, ktorí označili ako pomocníkov pri výbere školy rodičov a učiteľa, je výrazný. Okrem iného z prieskumu vyplynulo i to, že informácie o stredných školách a povolaniach žiaci najčastejšie čerpajú od rodičov a z internetu.
Prieskum robili v 49 základných školách od 11. do 26. júna 2013 online formou. Na otázky odpovedali žiaci piateho až deviateho ročníka, správne vyplnených a zaevidovaných dotazníkov bolo 5 958.
Na otázku, kto ti pomáha pri výbere strednej školy či povolania, odpovedalo 47,9 percenta žiakov, že tak robia rodičia. Učiteľ žiakom pomáha v 25 percentách a výchovný poradca v 14,6 percenta.
Rodičia najčastejšie hovoria deťom, že sú výnimočné
Nasledujú starí rodičia (6,3 percenta), súrodenci (4,2 percenta), kamaráti/spolužiaci (2,1 percenta), prezentácie stredných odborných škôl (0,5 percenta), niekto iný (0,5 percenta). Informácie o stredných školách a povolaniach čerpajú žiaci najčastejšie od rodičov, a to v 20 percentách.
Častým zdrojom informácií je pre deti a mládež aj internet – v 18 percentách. Na treťom mieste sa nachádza výchovný poradca (10 percent) a na štvrtom učiteľ (7 percent). Na otázku: "Kto ti povedal, že si v niečom výnimočný?" odpovedalo 27,83 percenta žiakov rodičia, 20,19 percentám žiakov to povedali kamaráti, nasledujú starí rodičia (14,96 percenta) a učiteľ (13,08 percenta).
Výchovný poradca sa ocitol v prieskume na ôsmom mieste (2,08 percenta). V prieskume tiež zisťovali, čo si deti myslia v čom sú šikovné a úspešné. Žiaci piateho až deviateho ročníka základných škôl si myslia, že sú úspešní v športe, a to v 35,2 percenta, nasledujú umelecké zručnosti (20,6 percenta), jazykové zručnosti (17,2 percenta), IT (12,7 percenta).
Treba posilniť rolu učiteľa
V iných oblastiach sa deti cítia byť šikovné v 5,8 percenta prípadov, odpoveď neviem si vybralo 3,5 percenta žiakov a za šikovných v technických zručnostiach sa označilo 2,7 percenta detí. Žiaci označili aj možnosť, že nie sú v ničom šikovní, a to v 2,3 percenta.
Osvaldová hovorí, že je potrebné posilniť rolu učiteľa, výchovného poradcu a celkovo základnej školy pri výbere strednej školy, ale už aj budúceho povolania.
"My nechceme znížiť v rámci vízie a smerovania základných škôl k príprave na povolanie rolu rodiča, my chceme zvýšiť rolu školy. Chceme zvýšiť akceptovateľnosť školy ako relevantného, dôveryhodného partnera pre naše deti a rodičov, ktorí budú diskutovať s našimi učiteľmi o tom, kam pôjdu deti ďalej," dodáva Osvaldová.