|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
16. novembra 2014
Žiaci sa často neučia o novembri '89, učiteľom neostáva čas
Hoci učebné osnovy tému novembra 1989 obsahujú, ...
Zdieľať
Podľa odborníčky zo Slovenskej akadémie vied je dnes ilúziou myslieť si, že učebnice sú jediným materiálom, s ktorým sa v školách pracuje.BRATISLAVA 16. novembra (WEBNOVINY) – Hoci učebné osnovy tému novembra 1989 obsahujú, učiteľom dejepisu v základných a stredných školách často na preberanie najnovších dejín nezostáva v rámci dotácie predmetu čas.
Pre agentúru SITA to pri príležitosti 25. výročia novembra '89 uviedla Lenka Abaffyová z Oddelenia najnovších dejín Slovenskej akadémie vied (SAV). "Učebné osnovy dejepisu záväzne zahŕňajú udalosti roka 1989 v základných školách, gymnáziách, stredných odborných školách a učilištiach," poznamenala.
Obrazom: November '89 priniesol na Slovensko demokraciu
Do vyučovania vstupujú aj žiaci
Téma novembra je prítomná v učebniciach, venuje sa jej samostatná kapitola, respektíve podkapitola. To, do akej miery sa udalostiam novembra 1989 venuje pozornosť vo vyučovacej praxi, by však mali podľa Abaffyovej posúdiť predovšetkým samotní učitelia. V minulosti boli autori učebníc tí, ktorí do veľkej miery rozhodovali o obsahu vyučovacích hodín, pripomenula. No dnes je podľa jej slov ilúziou si myslieť, že učebnice sú jediným materiálom, s ktorým sa v školách pracuje.
"Učitelia siahajú po najrozličnejších zdrojoch a v oveľa väčšej miere sa podieľajú na výbere textov či iných vizuálnych materiálov, s ktorými na hodinách pracujú," vysvetlila Abaffyová. Ako pokračovala, navyše do vyučovania často vstupujú aj samotní žiaci či študenti. Keďže učitelia majú skončenú pedagogickú vysokú školu, možno predpokladať, že sú schopní kriticky zhodnotiť materiály, ktoré používajú. "Preto treba takúto decentralizáciu vzdelávacieho procesu vítať," uviedla.
Odporúčame:
V Bratislave stále chýba centrálny pamätník k novembru '89
Psychiater: Štvrťstoročie od novembra ´89 strácame hodnoty
Slováci si od nežnej revolúcie polepšili, rástli im aj platy
Na portáli pre učiteľov sú desiatky materiálov
Úloha historikov vo vyučovaní podľa jej názoru nie je len o jednom výklade dejín, ktoré by učitelia mali ďalej prednášať svojim žiakom. "Zmysluplnejšia je ponuka alternatívnych pracovných materiálov získaných výskumom, z ktorých by si učitelia mohli vybrať pri tvorbe obsahu, a to na základe svojich individuálnych potrieb a časových možností," poznamenala Lenka Abaffyová z Oddelenia najnovších dejín SAV.
O tom, že o takéto materiály je záujem, svedčí podľa nej i to, že na portáli Zborovňa.sk, ktorý je portálom pedagógov, existujú k téme nežnej revolúcie desiatky súborov vytvorených a zdieľaných učiteľmi. "Prostredníctvom textov zameraných na rôzne aspekty revolúcie možno poukázať na to, že dejiny, a teda aj udalosti novembra 1989, sú dobrodružnejšie, aktuálnejšie a rôznorodejšie, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať," uzavrela pre agentúru SITA.
Pre agentúru SITA to pri príležitosti 25. výročia novembra '89 uviedla Lenka Abaffyová z Oddelenia najnovších dejín Slovenskej akadémie vied (SAV). "Učebné osnovy dejepisu záväzne zahŕňajú udalosti roka 1989 v základných školách, gymnáziách, stredných odborných školách a učilištiach," poznamenala.
Obrazom: November '89 priniesol na Slovensko demokraciu
Do vyučovania vstupujú aj žiaci
Téma novembra je prítomná v učebniciach, venuje sa jej samostatná kapitola, respektíve podkapitola. To, do akej miery sa udalostiam novembra 1989 venuje pozornosť vo vyučovacej praxi, by však mali podľa Abaffyovej posúdiť predovšetkým samotní učitelia. V minulosti boli autori učebníc tí, ktorí do veľkej miery rozhodovali o obsahu vyučovacích hodín, pripomenula. No dnes je podľa jej slov ilúziou si myslieť, že učebnice sú jediným materiálom, s ktorým sa v školách pracuje.
"Učitelia siahajú po najrozličnejších zdrojoch a v oveľa väčšej miere sa podieľajú na výbere textov či iných vizuálnych materiálov, s ktorými na hodinách pracujú," vysvetlila Abaffyová. Ako pokračovala, navyše do vyučovania často vstupujú aj samotní žiaci či študenti. Keďže učitelia majú skončenú pedagogickú vysokú školu, možno predpokladať, že sú schopní kriticky zhodnotiť materiály, ktoré používajú. "Preto treba takúto decentralizáciu vzdelávacieho procesu vítať," uviedla.
V Bratislave stále chýba centrálny pamätník k novembru '89
Psychiater: Štvrťstoročie od novembra ´89 strácame hodnoty
Slováci si od nežnej revolúcie polepšili, rástli im aj platy
Na portáli pre učiteľov sú desiatky materiálov
Úloha historikov vo vyučovaní podľa jej názoru nie je len o jednom výklade dejín, ktoré by učitelia mali ďalej prednášať svojim žiakom. "Zmysluplnejšia je ponuka alternatívnych pracovných materiálov získaných výskumom, z ktorých by si učitelia mohli vybrať pri tvorbe obsahu, a to na základe svojich individuálnych potrieb a časových možností," poznamenala Lenka Abaffyová z Oddelenia najnovších dejín SAV.
O tom, že o takéto materiály je záujem, svedčí podľa nej i to, že na portáli Zborovňa.sk, ktorý je portálom pedagógov, existujú k téme nežnej revolúcie desiatky súborov vytvorených a zdieľaných učiteľmi. "Prostredníctvom textov zameraných na rôzne aspekty revolúcie možno poukázať na to, že dejiny, a teda aj udalosti novembra 1989, sú dobrodružnejšie, aktuálnejšie a rôznorodejšie, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať," uzavrela pre agentúru SITA.