|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
17. augusta 2010
Železničná spoločnosť pripúšťa nárast cestovného
Štátna akciovka Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK), prevádzkujúca prepravu cestujúcich, pripúšťa zvyšovanie cestovného v osobnej železničnej doprave od ...
Zdieľať
Foto: SITA/Nina BednárikováBRATISLAVA 17. augusta (WEBNOVINY) - Štátna akciovka Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK), prevádzkujúca prepravu cestujúcich, pripúšťa zvyšovanie cestovného v osobnej železničnej doprave od budúceho roku. O tejto možnosti však stále konzultuje s ministerstvom dopravy ako svojím akcionárom zastupujúcim štát. "Zatiaľ nehovoríme áno ani nie, ale pripúšťame to. Uvedomujeme si, že zvyšovanie cien cestovného nie je len otázka ekonomická, ale aj politická a sociálnej únosnosti obyvateľstva," informoval dnes agentúru SITA hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Predstavenstvo spoločnosti o návrhu na zvýšenie cestovného zatiaľ
Výška cestovného sa podľa hovorcu ZSSK odvíja nielen od situácie na dopravnom trhu, ale aj od politického posúdenia veci, a to najmä z hľadiska sociálnej únosnosti. "Tu môžeme hľadať odpoveď na otázku, prečo sa cestovné na železnici nezvyšovalo šesť rokov, aj keď ceny vstupov išli hore," dodal Čikovský. Železničná spoločnosť zaznamenala v prvom polroku tohto roku pokles počtu cestujúcich o dve percentá, tržby má však na tej istej úrovni. Cestujúcich ubudlo najmä v medzinárodnej preprave, pretože klesla zamestnanosť Slovákov v Českej republike a ďalších krajinách západnej Európy. Železničiari predpokladajú, že po ústupe krízy sa cestujúci vrátia do vlakov.
Úrad pre reguláciu železničnej dopravy (ÚRŽD) vydal 3. augusta výnos o náležitostiach návrhu na určenie cestovného a o postupe pri regulácii cestovného v železničnej doprave, ktorý má nadobudnúť účinnosť 1. septembra. ZSSK môže navrhnúť maximálnu výšku základného a osobitného cestovného pre budúci rok tri mesiace vopred, najneskôr do 30. septembra. Železničiari v minulosti už navrhovali zvýšenie cien osobnej dopravy, ale vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny bol proti po zásahu premiéra Roberta Fica.
"Návrh na určenie maximálnej výšky základného cestovného vychádza z ekonomicky oprávnených nákladov a primeraného zisku regulovaného subjektu na plánované výkony osobných vlakov a predpokladanej náhrady pripadajúcej na výkony osobných vlakov," uvádza spomínaný výnos železničného regulátora.
Osobný prepravca musí spolu s návrhom maximálnej výšky cestovného predložiť aj kalkuláciu plánovaných ekonomických oprávnených nákladov a primeraného zisku za osobné vlaky za príslušný rok. Súčasťou návrhu musí byť kvantifikácia predpokladanej výšky straty pripadajúcej na objednané výkony osobných vlakov na príslušný rok. Odôvodnenie navrhovanej maximálnej výšky základného a osobitného cestovného má obsahovať najmä porovnanie s cestovným vo verejnej cestnej doprave, ako aj s rozsahom a výškou osobitného cestovného vo verejnej cestnej doprave. Takisto má kvantifikovať vplyv navrhovaného cestovného na výdavky domácností.
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. začala svoju činnosť ako samostatný podnik od začiatku roka 2005 po rozdelení bývalej Železničnej spoločnosti, a.s. na dva subjekty. Spoločnosť prebrala aktivity v osobnej železničnej doprave. Spoločnosť eviduje základné imanie 212,44 mil. eur.
SITA
Výška cestovného sa podľa hovorcu ZSSK odvíja nielen od situácie na dopravnom trhu, ale aj od politického posúdenia veci, a to najmä z hľadiska sociálnej únosnosti. "Tu môžeme hľadať odpoveď na otázku, prečo sa cestovné na železnici nezvyšovalo šesť rokov, aj keď ceny vstupov išli hore," dodal Čikovský. Železničná spoločnosť zaznamenala v prvom polroku tohto roku pokles počtu cestujúcich o dve percentá, tržby má však na tej istej úrovni. Cestujúcich ubudlo najmä v medzinárodnej preprave, pretože klesla zamestnanosť Slovákov v Českej republike a ďalších krajinách západnej Európy. Železničiari predpokladajú, že po ústupe krízy sa cestujúci vrátia do vlakov.
Úrad pre reguláciu železničnej dopravy (ÚRŽD) vydal 3. augusta výnos o náležitostiach návrhu na určenie cestovného a o postupe pri regulácii cestovného v železničnej doprave, ktorý má nadobudnúť účinnosť 1. septembra. ZSSK môže navrhnúť maximálnu výšku základného a osobitného cestovného pre budúci rok tri mesiace vopred, najneskôr do 30. septembra. Železničiari v minulosti už navrhovali zvýšenie cien osobnej dopravy, ale vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny bol proti po zásahu premiéra Roberta Fica.
"Návrh na určenie maximálnej výšky základného cestovného vychádza z ekonomicky oprávnených nákladov a primeraného zisku regulovaného subjektu na plánované výkony osobných vlakov a predpokladanej náhrady pripadajúcej na výkony osobných vlakov," uvádza spomínaný výnos železničného regulátora.
Osobný prepravca musí spolu s návrhom maximálnej výšky cestovného predložiť aj kalkuláciu plánovaných ekonomických oprávnených nákladov a primeraného zisku za osobné vlaky za príslušný rok. Súčasťou návrhu musí byť kvantifikácia predpokladanej výšky straty pripadajúcej na objednané výkony osobných vlakov na príslušný rok. Odôvodnenie navrhovanej maximálnej výšky základného a osobitného cestovného má obsahovať najmä porovnanie s cestovným vo verejnej cestnej doprave, ako aj s rozsahom a výškou osobitného cestovného vo verejnej cestnej doprave. Takisto má kvantifikovať vplyv navrhovaného cestovného na výdavky domácností.
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. začala svoju činnosť ako samostatný podnik od začiatku roka 2005 po rozdelení bývalej Železničnej spoločnosti, a.s. na dva subjekty. Spoločnosť prebrala aktivity v osobnej železničnej doprave. Spoločnosť eviduje základné imanie 212,44 mil. eur.
SITA