|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
23. mája 2013
Železničiari v Európe chcú väčší zisk, obávajú sa regulácie
Európske železničné spoločnosti sa v tomto roku zamerajú na zlepšovanie ziskovosti a finančnej situácie. Zároveň sa obávajú prehnanej regulácie železničného trhu. Podľa prieskumu ...
Zdieľať
BRATISLAVA 23. mája (WEBNOVINY) - Európske železničné spoločnosti sa v tomto roku zamerajú na zlepšovanie ziskovosti a finančnej situácie. Zároveň sa obávajú prehnanej regulácie železničného trhu.
Podľa prieskumu poradenskej spoločnosti Roland Berger Strategy Consultants železničné spoločnosti tak reagujú na významné zmeny v celej Európe, ktorým musia čeliť. Zvyšujúca sa komplexnosť železničného trhu s novými hráčmi a meniacimi sa pravidlami vedie k stále zložitejším procesom plánovania.
To znamená, že prevádzkovatelia železníc musia byť schopní vyvinúť pružné systémy plánovania a rýchlo sa vyrovnať so zmenami na trhu. Špecifickou výzvou sú zmeny v prvých európskych železničných balíčkoch pre liberalizáciu trhu.
"Železnice by radi ešte viac zvýšili svoju ziskovosť a efektivitu. Aby to dosiahli, musia zlepšiť procesy plánovania," uviedol partner spoločnosti Roland Berger Strategy Consultants Martin Streichfuss. "Práve toto je hlavnou výzvou. Narastajúca železničná doprava, nadmiera hráčov na trhu a meniace sa pravidlá v Európe zvyšujú komplexnosť a nepredvídateľnosť prostredia," dodal. Štúdia Executive Rail Radar zisťovala postoje viac ako 280 železničných spoločností, prevádzkovateľov infraštruktúry a obecných dopravných spoločností.
Železničiari sa obávajú reforiem
Medzi železničnými firmami sa podľa prieskumu 40 % opýtaných obáva, že plánované reformy povedú v skutočnosti k prehnanej regulácii trhu. Kriticky sa vyjadrilo 80 % spoločností aj k časovo náročnému procesu schvaľovania železničných technológií.
"Financovanie prevádzky železníc hrá kľúčovú úlohu: 81 % železníc chce financovať infraštruktúru a vlaky z vlastných zdrojov - skrz zvýšenú efektivitu a vyššie príjmy," informoval Roland Berger Strategy Consultants. Na rozdiel od toho 60 % opýtaných na úrovní obcí je naklonených financovaniu cez verejno-súkromné partnerstvá (PPP).
"Prieskum jasne ukazuje, že väčšina európskych železníc sa sústreďuje na stabilizáciu vlastnej finančnej situácie. A nie je to iné ani v strednej a východnej Európe, vrátanie Čiech a Slovenska," vyhlásil riaditeľ pražskej kancelárie Roland Berger Roland Zsilinszky.
"Je to preto, že v prípade nedostatočnej profitability železničných spoločností môžu tieto len ťažko investovať do infraštruktúry, vylepšenia vlakov a služieb, a teda aj ich ďalšieho rastu," dodal.
PPP projekty budú pravdepodobne pokračovať
Pre nedostatok štátnych dotácií budú podľa poradenskej spoločnosti PPP projekty hrať v nasledujúcich piatich rokoch stále významnejšiu úlohu, najmä pre obecné dopravné systémy.
Avšak 75 % respondentov považuje súkromné investície iba za prostriedok funkčnej privatizácie pre výstavbu, udržovanie a riadenie infraštruktúry, ale bez prevodu vlastníctva súkromným investorom.
Takéto modely sú podľa prieskumu ideálne najmä pre železničné stanice a primárnu infraštruktúru špecifických železničných liniek, ako napríklad spoje s letiskami alebo vysokorýchlostné a nákladné trasy. "Takéto investičné modely poskytujú ideálne možnosti pre vylepšenie infraštruktúry. Investori však očakávajú vysokú ziskovosť a majú krátkodobejší pohľad na vec ako štátni investori," tvrdí Streichfuss s tým, že to vyvíja veľký tlak na železničné spoločnosti.
Spoločnosť Roland Berger Strategy Consultants bola založená v roku 1967 v Mníchove a postupne sa stala jednou z vedúcich spoločností v oblasti strategického poradenstva. Pôsobí prostredníctvom 51 kancelárií v 36 krajinách a má viac ako 2 700 zamestnancami. Spoločnosť funguje ako nezávislé združenie takmer 250 partnerov.
Podľa prieskumu poradenskej spoločnosti Roland Berger Strategy Consultants železničné spoločnosti tak reagujú na významné zmeny v celej Európe, ktorým musia čeliť. Zvyšujúca sa komplexnosť železničného trhu s novými hráčmi a meniacimi sa pravidlami vedie k stále zložitejším procesom plánovania.
To znamená, že prevádzkovatelia železníc musia byť schopní vyvinúť pružné systémy plánovania a rýchlo sa vyrovnať so zmenami na trhu. Špecifickou výzvou sú zmeny v prvých európskych železničných balíčkoch pre liberalizáciu trhu.
"Železnice by radi ešte viac zvýšili svoju ziskovosť a efektivitu. Aby to dosiahli, musia zlepšiť procesy plánovania," uviedol partner spoločnosti Roland Berger Strategy Consultants Martin Streichfuss. "Práve toto je hlavnou výzvou. Narastajúca železničná doprava, nadmiera hráčov na trhu a meniace sa pravidlá v Európe zvyšujú komplexnosť a nepredvídateľnosť prostredia," dodal. Štúdia Executive Rail Radar zisťovala postoje viac ako 280 železničných spoločností, prevádzkovateľov infraštruktúry a obecných dopravných spoločností.
Železničiari sa obávajú reforiem
Medzi železničnými firmami sa podľa prieskumu 40 % opýtaných obáva, že plánované reformy povedú v skutočnosti k prehnanej regulácii trhu. Kriticky sa vyjadrilo 80 % spoločností aj k časovo náročnému procesu schvaľovania železničných technológií.
"Financovanie prevádzky železníc hrá kľúčovú úlohu: 81 % železníc chce financovať infraštruktúru a vlaky z vlastných zdrojov - skrz zvýšenú efektivitu a vyššie príjmy," informoval Roland Berger Strategy Consultants. Na rozdiel od toho 60 % opýtaných na úrovní obcí je naklonených financovaniu cez verejno-súkromné partnerstvá (PPP).
"Prieskum jasne ukazuje, že väčšina európskych železníc sa sústreďuje na stabilizáciu vlastnej finančnej situácie. A nie je to iné ani v strednej a východnej Európe, vrátanie Čiech a Slovenska," vyhlásil riaditeľ pražskej kancelárie Roland Berger Roland Zsilinszky.
"Je to preto, že v prípade nedostatočnej profitability železničných spoločností môžu tieto len ťažko investovať do infraštruktúry, vylepšenia vlakov a služieb, a teda aj ich ďalšieho rastu," dodal.
PPP projekty budú pravdepodobne pokračovať
Pre nedostatok štátnych dotácií budú podľa poradenskej spoločnosti PPP projekty hrať v nasledujúcich piatich rokoch stále významnejšiu úlohu, najmä pre obecné dopravné systémy.
Avšak 75 % respondentov považuje súkromné investície iba za prostriedok funkčnej privatizácie pre výstavbu, udržovanie a riadenie infraštruktúry, ale bez prevodu vlastníctva súkromným investorom.
Takéto modely sú podľa prieskumu ideálne najmä pre železničné stanice a primárnu infraštruktúru špecifických železničných liniek, ako napríklad spoje s letiskami alebo vysokorýchlostné a nákladné trasy. "Takéto investičné modely poskytujú ideálne možnosti pre vylepšenie infraštruktúry. Investori však očakávajú vysokú ziskovosť a majú krátkodobejší pohľad na vec ako štátni investori," tvrdí Streichfuss s tým, že to vyvíja veľký tlak na železničné spoločnosti.
Spoločnosť Roland Berger Strategy Consultants bola založená v roku 1967 v Mníchove a postupne sa stala jednou z vedúcich spoločností v oblasti strategického poradenstva. Pôsobí prostredníctvom 51 kancelárií v 36 krajinách a má viac ako 2 700 zamestnancami. Spoločnosť funguje ako nezávislé združenie takmer 250 partnerov.