|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
23. mája 2013
Železničiari skončili prvý projekt na nákup 32 nových vlakov
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. vo štvrtok prevzala posledný desiaty poschodový vlak push-pull (ťahaný-tlačený) od českého výrobcu Škoda Vagonka, a.s. Ostrava. Uzavrela tak ...
Zdieľať
BRATISLAVA 23. mája (WEBNOVINY) - Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. vo štvrtok prevzala posledný desiaty poschodový vlak push-pull (ťahaný-tlačený) od českého výrobcu Škoda Vagonka, a.s. Ostrava.
Uzavrela tak prvý projekt na nákup 32 nových vlakov a dvoch lokomotív spolufinancovaný z peňazí Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava (OPD).
Celkové náklady projektu realizovaného od konca roka 2010 predstavujú okolo 232 mil. eur, z toho Európsky fond regionálneho rozvoja a rezort dopravy financujú po 38 % a železničná spoločnosť 24 % zdrojov."Už na prvý pohľad vidieť, že tieto vlaky sa nedajú vôbec porovnávať s tým, na čo sme boli zvyknutí. A to ma najviac teší, že tieto vlaky reprezentujú naozaj dobu, v ktorej žijeme," povedal minister dopravy Ján Počiatek.
Nové vlaky sú moderné a pohodlné pre cestujúcich
Za výhodu moderných vlakov označil to, že umožňujú jednoduché nastupovanie cestujúcich a poskytujú cestujúcim komfort adekvátny súčasnosti. Železničiari tak získali okrem desiatich vlakov push-pull aj desať elektrických vlakov od spomínaného českého výrobcu a dvanásť dieselových motorových vlakov vyrobených v ŽOS Vrútky a.s.
Na otázku, či Európska únia už preplatila peniaze na 32 dodaných vlakov, minister dopravy povedal, že sa to realizuje priebežne. "Tento projekt nie je ohradený žiadnou dávkou komplikácií, takže nepredpokladáme, že by došlo k nejakým zdržaniam," dodal Počiatek s tým, že v priebehu času sa to dorieši.
"Celkový rozpočet tohto projektu je 232 mil. eur, 177 mil. eur je financovaných na polovicu z Bruselu a zo slovenského štátneho rozpočtu. Aktuálne čerpanie je viac ako 90 %. Sme úplne vo finále tohto projektu, lebo posledná jednotka bola dodaná minulý týždeň," povedal generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Pavol Gábor s tým, že dočerpajú všetky peniaze na projekt.
Štátny osobný vlakový dopravca plánuje v druhom projekte obnovy mobilného parku získať ešte 29 nových vlakov spolu za 180 mil. eur do konca roka 2015. So Škodou Vagonka už podpísal kontrakt na dodanie jedného elektrického vlaku s opciou aj na ďalších osem. Aj nákup týchto vlakov má byť spolufinancovaný zo zdrojov Európskej únie, v tomto prípade z Kohézneho fondu.
Vlaky budú súčasťou náhradných projektov namiesto zastaveného železničného projektu Filiálka v Bratislave. "Verím, že tieto vlaky prinesú presun aspoň časti cestujúcich z automobilovej dopravy na železničnú. A je jasné, že atraktivita v tomto prípade naozaj aj môže byť. Pri starých vlakoch to pre cestujúcich moc lákavé nie je," uviedol Počiatek.
Minister dopravy dúfa v presun cestujúcich na železničnú dopravu
V tendri na dodanie elektrického vlaku s opciou na ďalších osem predložila ponuku iba Škoda Vagonka, hoci súťažné podklady si prevzalo trinásť záujemcov. Riaditeľ železničnej spoločnosti zdôvodnil to, že ponuku napokon dala iba česká firma, extrémne šibeničným termínom na dodanie deviatich vlakov. "Vozidlo, ktoré nebude dodané do augusta 2015, nie je možné zaplatiť z európskych zdrojov," dodal Gábor.
Súťaž bola podľa neho absolútne otvorená. "Predchádzajúci tender bol na elektrické poschodové jednotky, teraz bol rozšírený na elektrické jednotky. Vyhoveli sme poradcovi Európskej komisie a maximálne sme otvorili tender," uviedol.
Limitujúce však podľa neho bolo obdobie na dodanie vlakov, prvý vlak má byť dodaný za 15 mesiacov. Železničiari v súčasnosti vyhodnocujú aj ponuky dvoch nemenovaných uchádzačov na dodanie dvoch dieselových motorových vlakov s opciou na ďalších osemnásť. Súťažné podklady si v tomto prípade prevzalo štrnásť záujemcov.
Pokiaľ ide o možnosť obnovenia platieb z Európskej komisie na projekty v OPD, na to dá podľa ministra dopravy odpoveď komisia. "Sme v neustálom kontakte. Mám naplánovanú cestu do Bruselu budúci týždeň, ale momentálne trpíme za chyby minulosti. Snažíme sa odstraňovať ich jednu za druhou," dodal Počiatek.
Minister predpokladá, že dodávky nových vlakov budú môcť pokračovať aj v budúcom programovom období čerpania eurofondov 2014 až 2020. Modernizácia vlakov je podľa neho strategická pre zvyšovanie atraktívnosti železničnej dopravy. "Rokovania s Európskou komisiou nie sú zďaleka uzavreté, uvidíme ako sa to bude vyvíjať. Máme síce už všetky podklady spracované, ale musíme o nich presvedčiť komisiu, ale v každom prípade tú ambíciu máme," vyhlásil Počiatek.
Video: Železničiari skončili prvý projekt na nákup 32 nových vlakov
Uzavrela tak prvý projekt na nákup 32 nových vlakov a dvoch lokomotív spolufinancovaný z peňazí Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava (OPD).
Celkové náklady projektu realizovaného od konca roka 2010 predstavujú okolo 232 mil. eur, z toho Európsky fond regionálneho rozvoja a rezort dopravy financujú po 38 % a železničná spoločnosť 24 % zdrojov."Už na prvý pohľad vidieť, že tieto vlaky sa nedajú vôbec porovnávať s tým, na čo sme boli zvyknutí. A to ma najviac teší, že tieto vlaky reprezentujú naozaj dobu, v ktorej žijeme," povedal minister dopravy Ján Počiatek.
Nové vlaky sú moderné a pohodlné pre cestujúcich
Za výhodu moderných vlakov označil to, že umožňujú jednoduché nastupovanie cestujúcich a poskytujú cestujúcim komfort adekvátny súčasnosti. Železničiari tak získali okrem desiatich vlakov push-pull aj desať elektrických vlakov od spomínaného českého výrobcu a dvanásť dieselových motorových vlakov vyrobených v ŽOS Vrútky a.s.
Na otázku, či Európska únia už preplatila peniaze na 32 dodaných vlakov, minister dopravy povedal, že sa to realizuje priebežne. "Tento projekt nie je ohradený žiadnou dávkou komplikácií, takže nepredpokladáme, že by došlo k nejakým zdržaniam," dodal Počiatek s tým, že v priebehu času sa to dorieši.
"Celkový rozpočet tohto projektu je 232 mil. eur, 177 mil. eur je financovaných na polovicu z Bruselu a zo slovenského štátneho rozpočtu. Aktuálne čerpanie je viac ako 90 %. Sme úplne vo finále tohto projektu, lebo posledná jednotka bola dodaná minulý týždeň," povedal generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Pavol Gábor s tým, že dočerpajú všetky peniaze na projekt.
Štátny osobný vlakový dopravca plánuje v druhom projekte obnovy mobilného parku získať ešte 29 nových vlakov spolu za 180 mil. eur do konca roka 2015. So Škodou Vagonka už podpísal kontrakt na dodanie jedného elektrického vlaku s opciou aj na ďalších osem. Aj nákup týchto vlakov má byť spolufinancovaný zo zdrojov Európskej únie, v tomto prípade z Kohézneho fondu.
Vlaky budú súčasťou náhradných projektov namiesto zastaveného železničného projektu Filiálka v Bratislave. "Verím, že tieto vlaky prinesú presun aspoň časti cestujúcich z automobilovej dopravy na železničnú. A je jasné, že atraktivita v tomto prípade naozaj aj môže byť. Pri starých vlakoch to pre cestujúcich moc lákavé nie je," uviedol Počiatek.
Minister dopravy dúfa v presun cestujúcich na železničnú dopravu
V tendri na dodanie elektrického vlaku s opciou na ďalších osem predložila ponuku iba Škoda Vagonka, hoci súťažné podklady si prevzalo trinásť záujemcov. Riaditeľ železničnej spoločnosti zdôvodnil to, že ponuku napokon dala iba česká firma, extrémne šibeničným termínom na dodanie deviatich vlakov. "Vozidlo, ktoré nebude dodané do augusta 2015, nie je možné zaplatiť z európskych zdrojov," dodal Gábor.
Súťaž bola podľa neho absolútne otvorená. "Predchádzajúci tender bol na elektrické poschodové jednotky, teraz bol rozšírený na elektrické jednotky. Vyhoveli sme poradcovi Európskej komisie a maximálne sme otvorili tender," uviedol.
Limitujúce však podľa neho bolo obdobie na dodanie vlakov, prvý vlak má byť dodaný za 15 mesiacov. Železničiari v súčasnosti vyhodnocujú aj ponuky dvoch nemenovaných uchádzačov na dodanie dvoch dieselových motorových vlakov s opciou na ďalších osemnásť. Súťažné podklady si v tomto prípade prevzalo štrnásť záujemcov.
Pokiaľ ide o možnosť obnovenia platieb z Európskej komisie na projekty v OPD, na to dá podľa ministra dopravy odpoveď komisia. "Sme v neustálom kontakte. Mám naplánovanú cestu do Bruselu budúci týždeň, ale momentálne trpíme za chyby minulosti. Snažíme sa odstraňovať ich jednu za druhou," dodal Počiatek.
Minister predpokladá, že dodávky nových vlakov budú môcť pokračovať aj v budúcom programovom období čerpania eurofondov 2014 až 2020. Modernizácia vlakov je podľa neho strategická pre zvyšovanie atraktívnosti železničnej dopravy. "Rokovania s Európskou komisiou nie sú zďaleka uzavreté, uvidíme ako sa to bude vyvíjať. Máme síce už všetky podklady spracované, ale musíme o nich presvedčiť komisiu, ale v každom prípade tú ambíciu máme," vyhlásil Počiatek.
Video: Železničiari skončili prvý projekt na nákup 32 nových vlakov