|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 15.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Leopold
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
09. decembra 2010
Železnice SR chcú znížiť plánovanú stratu na 117 mil. eur
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) očakávajú, že tohtoročnú plánovanú stratu vo výške 123,487 mil. eur znížia o viac ako 5 % na 117 mil. eur. Stále by to však ...
Zdieľať
Ilustračné foto: railpage.netBRATISLAVA 9. decembra (WEBNOVINY) - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) očakávajú, že tohtoročnú plánovanú stratu vo výške 123,487 mil. eur znížia o viac ako 5 % na 117 mil. eur. Stále by to však bolo viac ako v minulom roku, keď spoločnosť vykázala stratu vo výške 90,911 mil. eur. Operátor železničnej infraštruktúry v súčasnosti prehodnocuje výnosy a redukciu nákladov a pripravuje tomu zodpovedajúce opatrenia. Ako agentúru SITA informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková, v roku 2011 plánuje spoločnosť hospodáriť so stratou 196,234 mil. eur. Podľa podnikateľského plánu firmy na budúci rok výnosy majú predstavovať 400,824 mil. eur a náklady 597,058 mil. eur. Príčinou plánovaného prehĺbenia straty ŽSR v nasledujúcom roku zhruba o dve tretiny je predpokladaný výpadok tržieb z poplatkov prepravcov na používanie železničnej dopravnej cesty zhruba o 88 mil. eur. Poplatky prevádzkovateľov osobnej a nákladnej dopravy na železnici sa totiž v budúcom roku znižujú, čo sa prejaví na poklese príjmov ŽSR.
"Treba si uvedomiť, že ŽSR plní v súlade so zmluvou o prevádzkovaní dráh najmä funkciu prevádzkovateľa dráhy, ktorého hlavným poslaním je správa a zabezpečenie prevádzkyschopnosti železničnej infraštruktúry," uviedla Pavliková. Zníženie poplatku má podľa nej zároveň motivovať dopravcov k zabezpečeniu vyšších objemov prepravovaných tovarov najmä v nákladnej doprave a posilnenie konkurencieschopnosti s inými druhmi dopravy.
Dotácia pre ŽSR na základe zmluvy so štátom o prevádzkovaní dráhy predstavuje v tomto roku 119,498 mil. eur, čo je medziročne menej o 12,2 %. Výška tohtoročnej dotácie bola v súlade s rozpočtovým opatrením ministerstva financií zvýšená o 8,298 mil. eur. Štátny rozpočet pre rok 2011 počíta s výškou štátnej dotácie pre správcu železníc na tohtoročnej úrovni 119,498 mil. eur. Podľa návrhu novej zmluvy o prevádzkovaní dráh je však potrebná dotácia vo výške 301,447 mil. eur, čo je viac o 152,3 % alebo o 181,949 mil. eur. V tomto roku by mali ŽSR utŕžiť na platbách prepravcov za využívanie železníc v nákladnej doprave 125,7 mil. eur a v osobnej doprave 58,6 mil. eur. V roku 2011 majú tieto tržby klesnúť pri nákladnej doprave na 50 mil. eur a osobnej doprave takmer na 46 mil. eur.
Zmena systému spoplatňovania železničnej dopravnej cesty vychádza zo zákona o dráhach z roku 2009, ktorý v plnej miere implementuje nariadenia Európskej komisie (EK) vyplývajúce zo smernice Európskeho parlamentu a Rady. "V týchto nariadeniach sú premietnuté tak postoje EK, ako aj postoj železničného sektora EÚ, ktorých hlavnou myšlienkou je fakt, že štát je povinný financovať železničnú infraštruktúru, ktorá je v jeho vlastníctve," dodala Pavliková.
ŽSR sa vzhľadom na zložitú ekonomickú situáciu budú zaoberať v nasledujúcom období aj potrebou znižovania nákladov a hľadania ďalších zdrojov prípadných výnosov. "Jednou z možných tém je v tomto smere aj otázka celkovej výšky osobných nákladov a s ním súvisiaca možnosť optimalizácie zamestnanosti. ŽSR nateraz nerozhodli o hromadnom prepúšťaní. Všetky otázky konkrétnych krokov budú predmetom dôkladnej analýzy a rokovaní," dodala Pavliková na otázku o možnom prepúšťaní zamestnancov. Informácie o údajnom prepustení 10 % zamestnancov, čiže 1 700 z celkových 17 tisíc, označila za bezpredmetné.
ŽSR dosiahli v roku 2009 výnosy 434,844 mil. eur, čo bolo medziročne menej o 13 %. Najväčšiu časť výnosov tvorili príjmy z poplatkov za použitie tratí, a to 180,333 mil. eur. Na výnosoch mali podiel 41,5 % a medziročne sa znížili o 7,3 %. Dotácie na prevádzkovanie tratí vlani dosiahli 136,095 mil. eur, keď oproti roku 2008 klesli o 22,6 % a ich podiel na výnosoch bol 31,3 %. Prevádzkové náklady v objeme 516,896 mil. eur boli vlani nižšie o 4,1 %, pričom strata z prevádzkových činnosti vzrástla o 124,7 % na 82,052 mil. eur. Finančné náklady sa zvýšili zo 73 tis. eur v roku 2008 na 8,859 mil. eur v uplynulom roku. Celková strata spoločnosti vo výške 90,911 mil. eur medziročne vzrástla o 148,5 %. ŽSR v roku 2009 zamestnávali priemerne 17 264 pracovníkov, čo bolo oproti predošlému roku menej o 460 osôb alebo o 2,6 %. Priemerná mesačná mzda zamestnancov podniku vlani dosiahla 757,72 eur a bola medziročne vyššia o 24,2 eura alebo o 3,3 %.
Železnice Slovenskej republiky zriadila vláda SR ako štátny podnik začiatkom roka 1993 po rozdelení Československých štátnych dráh. V súlade s Projektom transformácie a reštrukturalizácie železníc na Slovensku sa 1. januára 2002 rozdelili na ŽSR a Železničnú spoločnosť. ŽSR odvtedy zabezpečujú výhradne správu a prevádzku železničnej dopravnej cesty, ako aj poskytovanie prepravných a dopravných služieb súvisiacich s jej obsluhou a zodpovedajúcich záujmom dopravnej politiky štátu. ŽSR disponujú základným imaním 800,17 mil. eur. K hlavnému predmetu ich činnosti patrí aj zriaďovanie a prevádzkovanie železničných, telekomunikačných a rádiových sietí, ale aj výstavba, úprava a údržba železničných a lanových dráh.
(SITA, be;bc),201012090284
"Treba si uvedomiť, že ŽSR plní v súlade so zmluvou o prevádzkovaní dráh najmä funkciu prevádzkovateľa dráhy, ktorého hlavným poslaním je správa a zabezpečenie prevádzkyschopnosti železničnej infraštruktúry," uviedla Pavliková. Zníženie poplatku má podľa nej zároveň motivovať dopravcov k zabezpečeniu vyšších objemov prepravovaných tovarov najmä v nákladnej doprave a posilnenie konkurencieschopnosti s inými druhmi dopravy.
Dotácia pre ŽSR na základe zmluvy so štátom o prevádzkovaní dráhy predstavuje v tomto roku 119,498 mil. eur, čo je medziročne menej o 12,2 %. Výška tohtoročnej dotácie bola v súlade s rozpočtovým opatrením ministerstva financií zvýšená o 8,298 mil. eur. Štátny rozpočet pre rok 2011 počíta s výškou štátnej dotácie pre správcu železníc na tohtoročnej úrovni 119,498 mil. eur. Podľa návrhu novej zmluvy o prevádzkovaní dráh je však potrebná dotácia vo výške 301,447 mil. eur, čo je viac o 152,3 % alebo o 181,949 mil. eur. V tomto roku by mali ŽSR utŕžiť na platbách prepravcov za využívanie železníc v nákladnej doprave 125,7 mil. eur a v osobnej doprave 58,6 mil. eur. V roku 2011 majú tieto tržby klesnúť pri nákladnej doprave na 50 mil. eur a osobnej doprave takmer na 46 mil. eur.
Zmena systému spoplatňovania železničnej dopravnej cesty vychádza zo zákona o dráhach z roku 2009, ktorý v plnej miere implementuje nariadenia Európskej komisie (EK) vyplývajúce zo smernice Európskeho parlamentu a Rady. "V týchto nariadeniach sú premietnuté tak postoje EK, ako aj postoj železničného sektora EÚ, ktorých hlavnou myšlienkou je fakt, že štát je povinný financovať železničnú infraštruktúru, ktorá je v jeho vlastníctve," dodala Pavliková.
ŽSR sa vzhľadom na zložitú ekonomickú situáciu budú zaoberať v nasledujúcom období aj potrebou znižovania nákladov a hľadania ďalších zdrojov prípadných výnosov. "Jednou z možných tém je v tomto smere aj otázka celkovej výšky osobných nákladov a s ním súvisiaca možnosť optimalizácie zamestnanosti. ŽSR nateraz nerozhodli o hromadnom prepúšťaní. Všetky otázky konkrétnych krokov budú predmetom dôkladnej analýzy a rokovaní," dodala Pavliková na otázku o možnom prepúšťaní zamestnancov. Informácie o údajnom prepustení 10 % zamestnancov, čiže 1 700 z celkových 17 tisíc, označila za bezpredmetné.
ŽSR dosiahli v roku 2009 výnosy 434,844 mil. eur, čo bolo medziročne menej o 13 %. Najväčšiu časť výnosov tvorili príjmy z poplatkov za použitie tratí, a to 180,333 mil. eur. Na výnosoch mali podiel 41,5 % a medziročne sa znížili o 7,3 %. Dotácie na prevádzkovanie tratí vlani dosiahli 136,095 mil. eur, keď oproti roku 2008 klesli o 22,6 % a ich podiel na výnosoch bol 31,3 %. Prevádzkové náklady v objeme 516,896 mil. eur boli vlani nižšie o 4,1 %, pričom strata z prevádzkových činnosti vzrástla o 124,7 % na 82,052 mil. eur. Finančné náklady sa zvýšili zo 73 tis. eur v roku 2008 na 8,859 mil. eur v uplynulom roku. Celková strata spoločnosti vo výške 90,911 mil. eur medziročne vzrástla o 148,5 %. ŽSR v roku 2009 zamestnávali priemerne 17 264 pracovníkov, čo bolo oproti predošlému roku menej o 460 osôb alebo o 2,6 %. Priemerná mesačná mzda zamestnancov podniku vlani dosiahla 757,72 eur a bola medziročne vyššia o 24,2 eura alebo o 3,3 %.
Železnice Slovenskej republiky zriadila vláda SR ako štátny podnik začiatkom roka 1993 po rozdelení Československých štátnych dráh. V súlade s Projektom transformácie a reštrukturalizácie železníc na Slovensku sa 1. januára 2002 rozdelili na ŽSR a Železničnú spoločnosť. ŽSR odvtedy zabezpečujú výhradne správu a prevádzku železničnej dopravnej cesty, ako aj poskytovanie prepravných a dopravných služieb súvisiacich s jej obsluhou a zodpovedajúcich záujmom dopravnej politiky štátu. ŽSR disponujú základným imaním 800,17 mil. eur. K hlavnému predmetu ich činnosti patrí aj zriaďovanie a prevádzkovanie železničných, telekomunikačných a rádiových sietí, ale aj výstavba, úprava a údržba železničných a lanových dráh.
(SITA, be;bc),201012090284