|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 15.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Leopold
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
Ilustračná snímka Foto: TASR/Jozef Ďurník
Bratislava 4. mája (TASR) – Železničnej trati, po ktorej dorazil v roku 1848 prvý parný vlak do Bratislavy a svojho času po nej premával aj Orient Express, sa opäť začína "blýskať" na lepšie časy. Bola zaradená do Transeurópskej dopravnej siete (TEN-T) a v úseku z Devínskej Novej Vsi po Marchegg ju chcú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) elektrifikovať.Na tento krok už majú železničiari podľa Kataríny Martinkovičovej z odboru komunikácie ŽSR zabezpečenú projektovú dokumentáciu pre stavebné povolenie a pre realizačné projekty. Začiatok elektrifikácie však podľa jej slov záleží aj od koordinácie prác s rakúskou stranou. "Je predpoklad, že nebudú mať pripravenosť na tento úsek skôr ako v roku 2018," odhadla Martinkovičová.
Pomôžu eurofondy
Elektrifikácia železničnej trate má byť financovaná z eurofondov nového rozpočtového obdobia 2014 – 2020. Cena je predbežne odhadovaná na takmer 3,8 milióna eur. Po elektrifikovaní má byť doprava na trati efektívnejšia a zlepšiť sa majú podmienky pre tvorbu a ochranu životného prostredia v úseku.
História trate
História tejto trate pritom siaha ďaleko do minulosti. Trať z Gänserndorfu cez Marchegg po Bratislavu bola podľa ministerstva dopravy prvou parostrojnou železnicou na území Slovenska. "Do Bratislavy po nej prešiel prvý parný vlak v roku 1848," priblížil hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.
V roku 1850 sa podarilo po tejto trase spojiť Viedeň s Pešťou cez Bratislavu. Následne bola v roku 1881 s výnimkou tunela pri Bratislave zdvojkoľajnená a išlo o azda najkvalitnejšiu železničnú trať v Uhorsku. Napríklad v roku 1906 sa v úseku medzi Bratislavou a Novými Zámkami podarilo pri skúškach nového rýchlikového parného rušňa dosiahnuť rýchlosť 140 kilometrov za hodinu. "V týchto časoch tu skutočne jazdil aj Orient Express," dodal Kóňa.
Po 1. svetovej vojne však poklesol význam tejto železnice, pretože sa z Devínskej Vsi do mesta Břeclav zmodernizovala a zdvojkoľajnila niekdajšia miestna železnica a stala sa významnou spojnicou Prahy s Bratislavou. Na ňu bola presmerovaná podstatná časť železničnej dopravy.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR