![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Utorok 4.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Kazimír
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
14. apríla 2011
Železnice predpokladajú v tomto roku stratu 100 mil. eur
Železnice SR predpokladajú hospodáriť v tomto roku so stratou okolo 100 mil. eur, čo je približne na úrovni minulého roka. Ako na štvrtkovej tlačovej besede informovala ...
Zdieľať

V minulom roku ŽSR vykázali stratu 101,46 mil. eur, čo bolo oproti plánu menej o 22 mil. eur. "Podieľali sa na tom nižšie náklady aj mierne vyššie výnosy. Doprava sa postupne oživuje a veľký výpadok dopravných výkonov v roku 2009 sa trochu spamätáva. Pokračuje to aj v roku 2011," informovala Némethová.
Minuloročná strata ŽSR medziročne vzrástla o 10,55 mil. eur
Némethová to zdôvodnila vytvorenými opravnými položkami k pohľadávkam voči dopravcom vo výške okolo 56 mil. eur. Silvia NémethováFoto: SITA/Jozef JakubčoSúčasne úhrada na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry zo štátneho rozpočtu oproti roku 2009 klesla o 8,3 mil. eur. Náklady v minulom roku predstavovali 533,98 mil. eur a oproti plánu boli nižšie o 12,35 mil. eur. Výnosy sa oproti plánu zvýšili o 9,67 mil. eur na celkových 432,51 mil. eur. Lepší výsledok hospodárenia ako železnice očakávali v minulom roku súvisel najmä s vyššími výnosmi podniku za použitie železničnej infraštruktúry o 4,2 mil. eur ako aj s výrazným poklesom nákladov najmä na údržbu a opravy železničnej infraštruktúry.
Generálny riaditeľ ŽSR Vladimír Ľupták uviedol, že spoločnosť plánuje dosiahnuť vyrovnané hospodárenie v roku 2013, ale podmienkou toho je zvýšenie štátnej dotácie na prevádzkovanie infraštruktúry z doterajších 119,5 mil. eur na 260 mil. eur v roku 2013. "Železnice SR sú povinné prispôsobiť svoje náklady na 260 mil. eur, čo pre nás znamená na ročnej báze ušetriť 60 mil. eur," uviedol Ľupták. V súvislosti so znížením ceny za používanie železničnej infraštruktúry pre dopravcov od začiatku tohto roka povedal, že v súčasnosti je už konkurenčná s Poľskom, Maďarskom a Českou republikou. "Budeme sa usilovať dostať tranzity, ktoré nás obchádzajú, dostať na Slovensko vzhľadom k tomu, že železničná trať je využitá len na 30 %," dodal o plánovanom zvýšení objemu nákladnej prepravy.
Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku v nadväznosti na rozdelenie ČSFR a tým i na rozdelenie Česko – slovenských štátnych dráh na dva samostatné subjekty. Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a.s.. ŽSR zabezpečujú prepravné a dopravné služby, ktoré zodpovedajú záujmom dopravnej politiky štátu a požiadavkám trhu vrátane súvisiacich činností.