|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
14. apríla 2011
Železnice predpokladajú v tomto roku stratu 100 mil. eur
Železnice SR predpokladajú hospodáriť v tomto roku so stratou okolo 100 mil. eur, čo je približne na úrovni minulého roka. Ako na štvrtkovej tlačovej besede informovala ...
Zdieľať
Foto: SITA/Richard NemecBRATISLAVA 14. apríla (WEBNOVINY) - Železnice SR predpokladajú hospodáriť v tomto roku so stratou okolo 100 mil. eur, čo je približne na úrovni minulého roka. Ako na štvrtkovej tlačovej besede informovala námestníčka generálneho riaditeľa spoločnosti pre ekonomiku Silvia Némethová, v tomto roku podnik pôvodne plánoval vykázať stratu 193,1 mil. eur. Zníženie plánovanej straty podľa nej umožní vyššia štátna dotácia na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry, ktorá sa má v tomto roku zvýšiť o 80 mi. eur, z doterajších 119,5 mil. eur na 199,5 mil. eur. Železnice navyše chcú ušetriť ďalších 13 mil. eur na ostatných nákladoch, najmä vo verejnom obstarávaní. "Východiská pre plán, ktorý sme si dali schváliť, boli známe v tom čase - dotácia na prevádzkovanie infraštruktúry skoro 120 mil. eur a už bola známa cena dopravnej cesty, ktorá výrazne poklesla," povedala Némethová o zmene plánovanej straty na tento rok. Podnikateľský plán na rok 2011 ŽSR finalizovali v závere vlaňajška, po výmene vedenia spoločnosti, keď ešte neboli ukončené rokovania s ministerstvami dopravy a financií.
V minulom roku ŽSR vykázali stratu 101,46 mil. eur, čo bolo oproti plánu menej o 22 mil. eur. "Podieľali sa na tom nižšie náklady aj mierne vyššie výnosy. Doprava sa postupne oživuje a veľký výpadok dopravných výkonov v roku 2009 sa trochu spamätáva. Pokračuje to aj v roku 2011," informovala Némethová.
Minuloročná strata ŽSR medziročne vzrástla o 10,55 mil. eur
Némethová to zdôvodnila vytvorenými opravnými položkami k pohľadávkam voči dopravcom vo výške okolo 56 mil. eur. Silvia NémethováFoto: SITA/Jozef JakubčoSúčasne úhrada na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry zo štátneho rozpočtu oproti roku 2009 klesla o 8,3 mil. eur. Náklady v minulom roku predstavovali 533,98 mil. eur a oproti plánu boli nižšie o 12,35 mil. eur. Výnosy sa oproti plánu zvýšili o 9,67 mil. eur na celkových 432,51 mil. eur. Lepší výsledok hospodárenia ako železnice očakávali v minulom roku súvisel najmä s vyššími výnosmi podniku za použitie železničnej infraštruktúry o 4,2 mil. eur ako aj s výrazným poklesom nákladov najmä na údržbu a opravy železničnej infraštruktúry.
Generálny riaditeľ ŽSR Vladimír Ľupták uviedol, že spoločnosť plánuje dosiahnuť vyrovnané hospodárenie v roku 2013, ale podmienkou toho je zvýšenie štátnej dotácie na prevádzkovanie infraštruktúry z doterajších 119,5 mil. eur na 260 mil. eur v roku 2013. "Železnice SR sú povinné prispôsobiť svoje náklady na 260 mil. eur, čo pre nás znamená na ročnej báze ušetriť 60 mil. eur," uviedol Ľupták. V súvislosti so znížením ceny za používanie železničnej infraštruktúry pre dopravcov od začiatku tohto roka povedal, že v súčasnosti je už konkurenčná s Poľskom, Maďarskom a Českou republikou. "Budeme sa usilovať dostať tranzity, ktoré nás obchádzajú, dostať na Slovensko vzhľadom k tomu, že železničná trať je využitá len na 30 %," dodal o plánovanom zvýšení objemu nákladnej prepravy.
Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku v nadväznosti na rozdelenie ČSFR a tým i na rozdelenie Česko – slovenských štátnych dráh na dva samostatné subjekty. Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a.s.. ŽSR zabezpečujú prepravné a dopravné služby, ktoré zodpovedajú záujmom dopravnej politiky štátu a požiadavkám trhu vrátane súvisiacich činností.
V minulom roku ŽSR vykázali stratu 101,46 mil. eur, čo bolo oproti plánu menej o 22 mil. eur. "Podieľali sa na tom nižšie náklady aj mierne vyššie výnosy. Doprava sa postupne oživuje a veľký výpadok dopravných výkonov v roku 2009 sa trochu spamätáva. Pokračuje to aj v roku 2011," informovala Némethová.
Minuloročná strata ŽSR medziročne vzrástla o 10,55 mil. eur
Némethová to zdôvodnila vytvorenými opravnými položkami k pohľadávkam voči dopravcom vo výške okolo 56 mil. eur. Silvia NémethováFoto: SITA/Jozef JakubčoSúčasne úhrada na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry zo štátneho rozpočtu oproti roku 2009 klesla o 8,3 mil. eur. Náklady v minulom roku predstavovali 533,98 mil. eur a oproti plánu boli nižšie o 12,35 mil. eur. Výnosy sa oproti plánu zvýšili o 9,67 mil. eur na celkových 432,51 mil. eur. Lepší výsledok hospodárenia ako železnice očakávali v minulom roku súvisel najmä s vyššími výnosmi podniku za použitie železničnej infraštruktúry o 4,2 mil. eur ako aj s výrazným poklesom nákladov najmä na údržbu a opravy železničnej infraštruktúry.
Generálny riaditeľ ŽSR Vladimír Ľupták uviedol, že spoločnosť plánuje dosiahnuť vyrovnané hospodárenie v roku 2013, ale podmienkou toho je zvýšenie štátnej dotácie na prevádzkovanie infraštruktúry z doterajších 119,5 mil. eur na 260 mil. eur v roku 2013. "Železnice SR sú povinné prispôsobiť svoje náklady na 260 mil. eur, čo pre nás znamená na ročnej báze ušetriť 60 mil. eur," uviedol Ľupták. V súvislosti so znížením ceny za používanie železničnej infraštruktúry pre dopravcov od začiatku tohto roka povedal, že v súčasnosti je už konkurenčná s Poľskom, Maďarskom a Českou republikou. "Budeme sa usilovať dostať tranzity, ktoré nás obchádzajú, dostať na Slovensko vzhľadom k tomu, že železničná trať je využitá len na 30 %," dodal o plánovanom zvýšení objemu nákladnej prepravy.
Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku v nadväznosti na rozdelenie ČSFR a tým i na rozdelenie Česko – slovenských štátnych dráh na dva samostatné subjekty. Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a.s.. ŽSR zabezpečujú prepravné a dopravné služby, ktoré zodpovedajú záujmom dopravnej politiky štátu a požiadavkám trhu vrátane súvisiacich činností.