|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
17. januára 2012
Železnice majú fungovať bez straty v tomto a budúcom roku
Tri štátne železničné spoločnosti môžu podľa ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) po ozdravení dospieť k vyrovnanému hospodáreniu bez straty v tomto a budúcom roku. Po dlhých rokoch ...
Zdieľať
BRATISLAVA 17. januára (WEBNOVINY) - Tri štátne železničné spoločnosti môžu podľa ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) po ozdravení dospieť k vyrovnanému hospodáreniu bez straty v tomto a budúcom roku.
Po dlhých rokoch vykazovania strát a zadlžovania to považuje za veľmi dôležitú perspektívu a možnosť ich ďalšej udržateľnej modernizácie a rozvoja. Zvýšenie cestovného v železničnej osobnej doprave bolo podľa neho potrebné, keďže ceny lístkov sa nezvyšovali od roku 2004 a náklady osobného dopravcu rástli. Za dôležité označil, že počet cestujúcich na železnici po vyše dvanástich rokoch opäť rastie.
Za nevyhnutné označil minister dopravy aj znižovanie zamestnanosti na železnici, keď z troch firiem odišlo len vlani viac ako 3 tis. pracovníkov a v súčasnosti v nich zostalo okolo 28 tis. ľudí. "Na ulici sa mohlo ocitnúť 30 tis. zamestnancov, nie iba niekoľko tisíc. Optimalizácia zamestnanosti bola logickou súčasťou ozdravného procesu. Manažmenty vo všetkých troch firmách sú štíhlejšie," pokračoval Figeľ s tým, že asi tretinu uvoľnených tvorili administratívno-technickí pracovníci.
Štát bude platiť
Minister pripomenul, že výška poplatkov prepravcov za použitie železničnej dopravnej cesty sa pred rokom výrazne znížila. Ministerstvo dopravy má pritom so Železničnou spoločnosťou Slovensko, a.s. desaťročnú zmluvu o prevádzke osobnej dopravy s platnosťou do roku 2020. Štát jej poskytol istotu, že bude služby vo verejnom záujme objednávať, ale aj platiť za ne. "Vyrovnávame dlhy počas roka 2012, lebo schválený štátny rozpočet potvrdzuje moje uistenia akcionára voči železniciam. V minulosti štát sľuboval, že zaplatí za objednané služby a železnice sa tvárili, že kvalitne a v plnom rozsahu napĺňajú svoje záväzky," povedal Figeľ. Tieto nožnice sa podľa neho otvárali natoľko, že kumulatívny dlh troch železničných firiem sa blížil k jednej mld. eur.
Súkromný prepravca
Revitalizácia železničných spoločností je nevyhnutná, tvrdí minister, lebo sa ocitajú na stále otvorenejšom trhu. Na slovenské železnice prichádza prvý súkromný osobný dopravca RegioJet, ktorý začne v marci prepravovať cestujúcich na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno.
Štátny osobný prepravca zaradil do prevádzky jedenásť z plánovaných 32 nových vlakových súprav a pribúdajú aj nové rušne. Zvyšné vlaky majú pribudnúť do konca budúceho roka. Pripravuje sa projekt na dodanie ďalších 35 nových vlakov. "Bude zmodernizovaných ďalších okolo 80 kilometrov tratí. Chceme začať výstavbu intermodálnych terminálov, ktoré prepoja v niektorých dôležitých dopravných uzloch cesty a železnice," predpokladá Figeľ.
Po dlhých rokoch vykazovania strát a zadlžovania to považuje za veľmi dôležitú perspektívu a možnosť ich ďalšej udržateľnej modernizácie a rozvoja. Zvýšenie cestovného v železničnej osobnej doprave bolo podľa neho potrebné, keďže ceny lístkov sa nezvyšovali od roku 2004 a náklady osobného dopravcu rástli. Za dôležité označil, že počet cestujúcich na železnici po vyše dvanástich rokoch opäť rastie.
Za nevyhnutné označil minister dopravy aj znižovanie zamestnanosti na železnici, keď z troch firiem odišlo len vlani viac ako 3 tis. pracovníkov a v súčasnosti v nich zostalo okolo 28 tis. ľudí. "Na ulici sa mohlo ocitnúť 30 tis. zamestnancov, nie iba niekoľko tisíc. Optimalizácia zamestnanosti bola logickou súčasťou ozdravného procesu. Manažmenty vo všetkých troch firmách sú štíhlejšie," pokračoval Figeľ s tým, že asi tretinu uvoľnených tvorili administratívno-technickí pracovníci.
Štát bude platiť
Minister pripomenul, že výška poplatkov prepravcov za použitie železničnej dopravnej cesty sa pred rokom výrazne znížila. Ministerstvo dopravy má pritom so Železničnou spoločnosťou Slovensko, a.s. desaťročnú zmluvu o prevádzke osobnej dopravy s platnosťou do roku 2020. Štát jej poskytol istotu, že bude služby vo verejnom záujme objednávať, ale aj platiť za ne. "Vyrovnávame dlhy počas roka 2012, lebo schválený štátny rozpočet potvrdzuje moje uistenia akcionára voči železniciam. V minulosti štát sľuboval, že zaplatí za objednané služby a železnice sa tvárili, že kvalitne a v plnom rozsahu napĺňajú svoje záväzky," povedal Figeľ. Tieto nožnice sa podľa neho otvárali natoľko, že kumulatívny dlh troch železničných firiem sa blížil k jednej mld. eur.
Súkromný prepravca
Revitalizácia železničných spoločností je nevyhnutná, tvrdí minister, lebo sa ocitajú na stále otvorenejšom trhu. Na slovenské železnice prichádza prvý súkromný osobný dopravca RegioJet, ktorý začne v marci prepravovať cestujúcich na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno.
Štátny osobný prepravca zaradil do prevádzky jedenásť z plánovaných 32 nových vlakových súprav a pribúdajú aj nové rušne. Zvyšné vlaky majú pribudnúť do konca budúceho roka. Pripravuje sa projekt na dodanie ďalších 35 nových vlakov. "Bude zmodernizovaných ďalších okolo 80 kilometrov tratí. Chceme začať výstavbu intermodálnych terminálov, ktoré prepoja v niektorých dôležitých dopravných uzloch cesty a železnice," predpokladá Figeľ.