|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
17. júla 2014
Železnice by potrebovali na údržbu do roku 2020 takmer 82 mil. eur
Od roku 2014 do roku 2020 by železničná infraštruktúra potrebovala na svoju údržbu 81,9 milióna eur. S takouto sumou počíta Strategický plán rozvoja ...
Zdieľať
Foto: Ilustračné foto: TASR/Radovan Stoklasa
Bratislava 17. júla (TASR) – Od roku 2014 do roku 2020 by železničná infraštruktúra potrebovala na svoju údržbu 81,9 milióna eur. S takouto sumou počíta Strategický plán rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020, ktorý pripravil rezort dopravy a schválila ho vláda SR.V roku 2014 je tak podľa materiálu potrebných na údržbu koľají vyše 11 miliónov eur, v roku 2015 by to malo byť 10,9 milióna eur a v roku 2016 suma 10,8 milióna eur. Železničné trate na Slovensku majú pritom podľa údajov z roku 2011 celkovú dĺžku 3624 kilometrov (km). Problémom koľají, ale aj ďalších zariadení je však ich všeobecne zlý technický stav.
Ten je spôsobený dlhodobým podfinancovaním a odsúvaním štandardnej údržby. To je potom spojené s nárastom budúcich nákladov potrebných na obnovenie trvalo udržateľného stavu. Zlý technický stav koľají sa na prevádzke vlakov odráža napríklad častými poruchami a mnohými obmedzeniami rýchlosti.
Stratégia pritom pripúšťa, že počas modernizácie, ale aj mimo nej sa ojedinele zrekonštruovali výpravné budovy či ich fasády, budovy železničných zastávok sú však v prevažnej miere na nemeniacej sa úrovni, teda sú zdevastované. Pri staniciach a zastávkach chýbajú nielen parkoviská, prístrešky na bicykle, ale často aj základné vybavenie. Napríklad prístrešky, toalety či lavičky.
Ak však železnica ponúkne dostatočný počet spojov, zodpovedajúci cestovný čas a určitý komfort, môže podľa materiálu v niektorých smeroch prevziať významnú časť záťaže cestnej dopravy. Napríklad v blízkom výhľade by bolo potrebné zvýšiť počet vlakov v rámci regionálnej dopravy na tratiach z Kútov, Trnavy a Nových Zámkov do Bratislavy, tiež z Liptovského Mikuláša a Čadce do Žiliny, zo Zvolena do Banskej Bystrice a z Košíc do Popradu.
V rámci diaľkových spojov sú zase najviac obsadené trasy Kúty - Bratislava - Štúrovo, Bratislava - Žilina - Košice a Bratislava - Banská Bystrica. "V týchto osiach by bolo vhodné uvažovať o zvýšení kapacity vlakov, prípadne aj o zvýšení rozsahu dopravy, avšak s ohľadom na disponibilné vlakové kilometre," konštatoval rezort dopravy v stratégii.
Na druhej strane, ministerstvo vymenovalo aj 14 tratí, ktoré sú málo vyťažené. Teda na nich premáva za deň menej ako 500 ľudí. Medzi ne patrí napríklad trať zo Štúrova cez Čatu po Levice, z Trenčína po Chynorany alebo z Lipian po Plaveč či z Tisovca po Brezno.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR