|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
05. mája 2017
Železnice by mohli vozne využívať efektívnejšie, ukázala analýza
Foto: Ilustračné foto: TASR/Pavel Neubauer
Zdieľať
Foto: Ilustračné foto: TASR/Pavel Neubauer
"ZSSK by zvýšením priemerného denného počtu hodín jazdy každého vozňa o 15 % (úroveň ČR) mohla znížiť potrebu vozňov o 42, alebo zvýšením priemernej obsadenosti vozňov o 10 % znížiť potrebu vozňov o 30. Kombináciou týchto zlepšení predpokladáme nižšiu potrebu o 68 vozňov," vyčíslili analytici útvaru.
Železničiari aktuálne kupujú päť nových rýchlikových vozňov v diaľkovej doprave s opciou na ďalších 30 vozňov spolu za 68 miliónov eur, s termínom dodania do roku 2019. Verejné obstarávanie bolo vyhlásené vlani v decembri, víťaz bol vybratý v marci tohto roka. V rámci tendra sa predpokladá nákup piatich vozňov s rýchlosťou 160 km/h za 1,9 milióna eur a opcia na ďalších 25 vozňov na tú istú rýchlosť, ako aj piatich vozňov na rýchlosť 200 km/h za 2,2 milióna eur.
Ako vo svojej analýze konštatuje ÚHP, tieto ceny sú podľa porovnania prevažne vyššie ako nákupy, ktoré boli realizované v ostatných rokoch v zahraničí. České dráhy napríklad nakúpili v roku 2011 vozne na rýchlosť 230 km/h, ktoré po úprave o infláciu stáli v dnešných cenách 1,86 milióna eur. V súčasnosti obstarávajú vozne na rýchlosť 200 km/h s odhadovanou cenou 1,6 milióna eur. V Poľsku boli zase v roku 2014 náklady na jeden vozeň (rýchlosť 200 km/h) v dnešných cenách 1,73 milióna eur. Podľa informácie od ZSSK však boli v minulosti aj vyššie ceny - České dráhy napríklad v roku 2006 nakupovali vozne na 200 km/h v dnešných cenách za 2,4 milióna eur.
Už dnes sa na Slovensku modernizuje trať Bratislava – Kúty na 200 km/h, pripomína ÚHP. Výhľadovo je preto nevyhnutná možnosť modernizácie nakupovaných vozňov na vyššiu rýchlosť. Podľa informácií od ZSSK sú vozne, ktoré sú v rámci obstarávania ponúkané v konštrukčnej rýchlosti 160 km/h, pripravené jazdiť rýchlosťou 200 km/h.
"Náklady na potrebnú certifikáciu si môžu vyžiadať dodatočných 100 – 150 tisíc eur na jeden vozeň, teda o 65 - 115 tisíc eur menej ako cena ponúkaná vo verejnom obstarávaní," vyčíslili analytici útvaru. ZSSK zároveň plánuje dlhodobo využívať vozne zahraničných partnerov a s vlastnými vozňami na 200 km/h uvažuje v horizonte približne desiatich rokov v závislosti od plánov rozvoja prevádzkovateľa koľají, teda Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).
"Pri strategickom plánovaní by ZSSK mali bližšie špecifikovať budúci dopyt pre diaľkovú a regionálnu dopravu, aj konkrétne linky. Strategické ciele by mali vychádzať z kľúčových ukazovateľov výkonnosti - pri vozňoch je to dôraz na ich využitie (počet odjazdených kilometrov a hodín denne, obsadenosť vlakov, záloha). Investičné projekty by mali pomôcť k zlepšeniu týchto ukazovateľov," odporúča ÚHP.
V prípade nákupu vozňov môžu byť podľa útvaru alternatívami nákup ojazdených zo zahraničia alebo modernizácia existujúcich vozňov. Napríklad České dráhy za približne polovicu ceny nakupovali a modernizovali ojazdené vozne konštruované na rýchlosť 200 km/h. Útvar hodnoty za peniaze tak ZSSK odporúča pri nákupoch vozňov dodržiavať princípy hodnoty za peniaze.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR