
BRATISLAVA 30. júla (WBN/PR) - Ochrana životného prostredia je jednou z kľúčových tém spoločnosti Kaufland. Zákazníkom, zamestnancom i širokej verejnosti sú na Slovensku aktivity v oblasti environmentalistiky prezentované v rámci projektu "Zelený Kaufland", ktorý prichádza v tomto roku aj s novinkou - triedeným zberom hliníkových nápojových plechoviek. Kaufland je tak prvým a zatiaľ jediným maloobchodným reťazcom, ktorý svojim zákazníkom ponúka možnosť pristupovať k ochrane životného prostredia zodpovedne a proaktívne.
Podľa odborníkov sa recykláciou hliníka dosahujú veľmi významné zníženia množstiev vypúšťaných znečisťujúcich látok do ovzdušia, úspory na surovinových zdrojoch a energiách. Každá tona vytriedených nápojových plechoviek znižuje množstvo vypúšťaných emisií CO2 o 10 ton. Recyklácia hliníka spotrebuje o 95 % menej energie než ich výroba z primárnych surovín. Navyše hliník je možné recyklovať donekonečna.
Vytriedené hliníkové plechovky putujú do spracovateľských závodov, kde sa použijú na výrobu nových produktov. Hliník má široké uplatnenie v automobilovom a leteckom priemysle, ale je aj obľúbeným materiálom na výrobu bicyklových rámov. Zo 670 recyklovaných hliníkových plechoviek môže byť napríklad vyrobený jeden bicykel.
"
Je veľmi potešiteľnou správou pre Slovensko, že spoločnosť Kaufland prichádza s iniciatívou triedeného zberu nápojových plechoviek. Vnímam to ako prejav zodpovednosti tohto obchodu, za environmentálne správne nakladanie s odpadom vznikajúcim z výrobkov pochádzajúcich z jeho predajných pultov. Spotrebiteľ dostáva dôležitú informáciu o tom, čo má spraviť s nápojou plechovkou na konci jej životného cyklu, že jej miesto je v triedenom zbere, aby podstúpila proces recyklácie," povedal Ľubomír Augustín zo spoločnosti Reclay Slovensko, ktorá je novým partnerom projektu Zelený Kaufland.
V tomto roku sa projekt Zelený Kaufland predstaví v 13 predajniach: v Bardejove, Čadci, Novom Meste nad Váhom, Rožňave, Sabinove, Šamoríne, Veľkom Krtíši a v šiestich obchodných domoch v Bratislave. Projekt Zelený Kaufland pozostáva zo štyroch základných línií, ktorých súčasťou sú Zelený chodník, Zelené zberné dni, rekuperácia a zodpovedné nakladanie s odpadom. Vo všetkých trinástich predajniach vznikne náučný Zelený Kaufland chodník, ktorý priamo počas nákupov vysvetľuje spotrebiteľom problematiku separácie a recyklácie odpadu, ako aj šetrenie energie. Desať stanovíšť edukatívneho chodníka je rozmiestnených tak, aby korešpondovali s tovarom, ktorý sa v danom oddelení predáva a zároveň vysvetľovali, aký odpad pri konkrétnych produktoch vzniká a ako sa dá efektívne triediť a recyklovať.
Od roku 2013 využíva už desať novopostavených predajní Kaufland na Slovensku inovatívny systém rekuperácie, ktorý prispieva k významnému šetreniu energií, úspore CO2, ako aj komfortu zákazníkov pri nakupovaní. Systém rekuperácie zabezpečuje z odpadového tepla chladenie tovaru, vykurovanie oddelenia s čerstvými potravinami, chladenie predajnej plochy, dodatočné vykúrenie resp. chladenie pomocou vzduchotechnického zariadenia.
Cieľom projektu Zelený Kaufland však nie je len informovať, ale aj motivovať obyvateľov z okolia predajní k aktívnemu prístupu k ochrane životného prostredia. Súčasťou sú preto i viaceré nadstavbové aktivity zamerané na zber a triedenie odpadu počas ktorých môžu priniesť pred predajňu Kaufland nepotrebné plechovky, batérie, elektroodpad, textil a obuv.
"
Presvedčili sme sa, že pochopenie problematiky motivovalo našich zákazníkov zodpovedne pristupovať k životnému prostrediu, preto projekt v tomto roku inovujeme a rozširujeme, a to ako v hľadiska rozsahu aktivít, tak aj počtu zapojených predajní," uviedol hovorca spoločnosti Kaufland Martin Gärtner.
"
Povzbudením pre nás a zároveň ocenením projektu boli aj výsledky prieskumu, ktoré sa týkali minuloročných aktivít Kauflandu zameraných na životné prostredie. Až 88 % opýtaných zákazníkov predajne Kaufland v Novom Meste nad Váhom odpovedalo, že takéto aktivity zamerané na ekológiu ich ovplyvnili pri nakladaní s odpadmi a 57 % z nich si začalo viac uvedomovať, že správanie jednotlivca má vplyv na životné prostredie celej planéty. Viac ako 54 % opýtaných spotrebiteľov dokonca tieto aktivity motivovali ku separácii odpadu," poznamenala odborná garantka projektu Bohumila Tauchmannová.