Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

24. novembra 2011

Zelené pneumatiky v Európe ušetria až 10 miliárd eur!



Gumárenský priemysel v Európe čaká v nasledujúcom roku veľká zmena. Od novembra 2012 nadobudne účinnosť povinné značenie pneumatík. Hoci majú výrobcovia na túto zmenu ešte rok, už dnes zvyšujú ...



Zdieľať
zelena pneumatika ilustracka BRATISLAVA 24. novembra (WBN/PR) - Gumárenský priemysel v Európe čaká v nasledujúcom roku veľká zmena. Od novembra 2012 nadobudne účinnosť povinné značenie pneumatík. Hoci majú výrobcovia na túto zmenu ešte rok, už dnes zvyšujú podiel zelených pneumatík a podiel high-tech materiálov v nich. Podľa odhadov EÚ prinesie toto opatrenie zníženie emisií približne o 20 miliónov ton ročne a prinesie úsporu pohonných hmôt vo výške 10 miliárd eur.


Výrobcovia pneumatík majú presne rok na to, aby zaviedli označovanie pneumatík podľa efektívnosti. V novembri 2012 sa totiž začne značenie pneumatík podobne, ako v prípade domácich spotrebičov. V praxi to znamená zaraďovanie pneumatík do tried od najefektívnejšej A kategórie až po najhoršiu G kategóriu. Zákazníci tak budú vidieť, ktoré pneumatiky spotrebujú najmenej paliva, majú najnižšiu hlučnosť a zároveň najlepšiu priľnavosť na mokrej vozovke. Výskum spoločnosti LANXESS, ktorá dodáva špeciálne materiály pre gumárenský priemysel ukázal, že pneumatiky „zožerú“ až 30% zo spotreby paliva. Reálne tak každé piate tankovanie „zhltnú“ pneumatiky, v prípade nákladných áut je to dokonca až každé tretie tankovanie. Označovaním pneumatík sa EÚ snaží znížiť toto nepriaznivé číslo, čiže znižovať spotrebu palív a zároveň šetriť životné prostredie. Splnenie prísnych kritérií pre pneumatiky zelenej kategórie A si vyžaduje použitie nových technológií. Konkrétne, výrobcovia pneumatík začínajú používať stále viac tzv. syntetických kaučukov.

Nižšia spotreba a vyššia bezpečnosť

Syntetický kaučuk má zaujímavú vlastnosť. Dokáže znížiť valivý odpor a hluk pneumatík, pričom zároveň zvyšuje priľnavosť na vozovku a predlžuje ich životnosť. Zníženie valivého odporu znižuje aj spotrebu automobilu, a tým pádom redukuje výfukové plyny z cestnej prepravy. Používanie efektívnejších pneumatík bude podľa odhadov EÚ viesť k zníženiu ročnej spotreby paliva o 10 miliárd EUR a k zníženiu emisií približne o 20 miliónov ton! Podľa spoločnosti LANXESS, ktorá je lídrom na trhu v oblasti syntetických kaučukov používaných pri výrobe pneumatík, majú zelené pneumatiky v súčasnosti 35% podiel na trhu s pneumatikami. Vďaka zavedeniu nových pravidiel EÚ by sa mal tento podiel podľa odhadov LANXESS zvýšiť na 50%.

Princíp kategorizácie pneumatík vo svete nie je novinkou. V Japonsku je dobrovoľné značenie pneumatík zavedené od roku 2010, v Južnej Kórei sú taktiež plány zaviesť povinné značenie pneumatík v roku 2012. O podobných opatreniach sa debatuje v USA a Brazílii. Zelené pneumatiky sú pritom najrýchlejšie sa rozvíjajúcim segmentom v gumárenskom priemysle s ročným rastom okolo 10%. Podľa najnovších prognóz opustia výrobné linky v roku 2015 až 2 miliardy pneumatík v porovnaní zo súčasnými 1,6 miliardami. To predstavuje 25% nárast v celom gumárenskom priemysle za toto obdobie. V krajinách ako je Japonsko, kde je už značenie pneumatík zavedené, sa podiel zelených pneumatík v roku 2020 odhaduje na 90%. Vhodným výberom pneumatík sa tak môže dosiahnuť zníženie spotreby, zvýšenie bezpečnosti a to všetko s ohľadom na životné prostredie.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Súčasná kontrola ´tajných´ je nulová, treba to zmeniť
<< predchádzajúci článok
Zavedenie dane z emisných kvót posúdi Ústavný súd SR