|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 23.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Klement
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
24. novembra 2011
Zelené pneumatiky v Európe ušetria až 10 miliárd eur!
Gumárenský priemysel v Európe čaká v nasledujúcom roku veľká zmena. Od novembra 2012 nadobudne účinnosť povinné značenie pneumatík. Hoci majú výrobcovia na túto zmenu ešte rok, už dnes zvyšujú ...
Zdieľať
BRATISLAVA 24. novembra (WBN/PR) - Gumárenský priemysel v Európe čaká v nasledujúcom roku veľká zmena. Od novembra 2012 nadobudne účinnosť povinné značenie pneumatík. Hoci majú výrobcovia na túto zmenu ešte rok, už dnes zvyšujú podiel zelených pneumatík a podiel high-tech materiálov v nich. Podľa odhadov EÚ prinesie toto opatrenie zníženie emisií približne o 20 miliónov ton ročne a prinesie úsporu pohonných hmôt vo výške 10 miliárd eur.
Výrobcovia pneumatík majú presne rok na to, aby zaviedli označovanie pneumatík podľa efektívnosti. V novembri 2012 sa totiž začne značenie pneumatík podobne, ako v prípade domácich spotrebičov. V praxi to znamená zaraďovanie pneumatík do tried od najefektívnejšej A kategórie až po najhoršiu G kategóriu. Zákazníci tak budú vidieť, ktoré pneumatiky spotrebujú najmenej paliva, majú najnižšiu hlučnosť a zároveň najlepšiu priľnavosť na mokrej vozovke. Výskum spoločnosti LANXESS, ktorá dodáva špeciálne materiály pre gumárenský priemysel ukázal, že pneumatiky „zožerú“ až 30% zo spotreby paliva. Reálne tak každé piate tankovanie „zhltnú“ pneumatiky, v prípade nákladných áut je to dokonca až každé tretie tankovanie. Označovaním pneumatík sa EÚ snaží znížiť toto nepriaznivé číslo, čiže znižovať spotrebu palív a zároveň šetriť životné prostredie. Splnenie prísnych kritérií pre pneumatiky zelenej kategórie A si vyžaduje použitie nových technológií. Konkrétne, výrobcovia pneumatík začínajú používať stále viac tzv. syntetických kaučukov.
Nižšia spotreba a vyššia bezpečnosť
Syntetický kaučuk má zaujímavú vlastnosť. Dokáže znížiť valivý odpor a hluk pneumatík, pričom zároveň zvyšuje priľnavosť na vozovku a predlžuje ich životnosť. Zníženie valivého odporu znižuje aj spotrebu automobilu, a tým pádom redukuje výfukové plyny z cestnej prepravy. Používanie efektívnejších pneumatík bude podľa odhadov EÚ viesť k zníženiu ročnej spotreby paliva o 10 miliárd EUR a k zníženiu emisií približne o 20 miliónov ton! Podľa spoločnosti LANXESS, ktorá je lídrom na trhu v oblasti syntetických kaučukov používaných pri výrobe pneumatík, majú zelené pneumatiky v súčasnosti 35% podiel na trhu s pneumatikami. Vďaka zavedeniu nových pravidiel EÚ by sa mal tento podiel podľa odhadov LANXESS zvýšiť na 50%.
Princíp kategorizácie pneumatík vo svete nie je novinkou. V Japonsku je dobrovoľné značenie pneumatík zavedené od roku 2010, v Južnej Kórei sú taktiež plány zaviesť povinné značenie pneumatík v roku 2012. O podobných opatreniach sa debatuje v USA a Brazílii. Zelené pneumatiky sú pritom najrýchlejšie sa rozvíjajúcim segmentom v gumárenskom priemysle s ročným rastom okolo 10%. Podľa najnovších prognóz opustia výrobné linky v roku 2015 až 2 miliardy pneumatík v porovnaní zo súčasnými 1,6 miliardami. To predstavuje 25% nárast v celom gumárenskom priemysle za toto obdobie. V krajinách ako je Japonsko, kde je už značenie pneumatík zavedené, sa podiel zelených pneumatík v roku 2020 odhaduje na 90%. Vhodným výberom pneumatík sa tak môže dosiahnuť zníženie spotreby, zvýšenie bezpečnosti a to všetko s ohľadom na životné prostredie.
Výrobcovia pneumatík majú presne rok na to, aby zaviedli označovanie pneumatík podľa efektívnosti. V novembri 2012 sa totiž začne značenie pneumatík podobne, ako v prípade domácich spotrebičov. V praxi to znamená zaraďovanie pneumatík do tried od najefektívnejšej A kategórie až po najhoršiu G kategóriu. Zákazníci tak budú vidieť, ktoré pneumatiky spotrebujú najmenej paliva, majú najnižšiu hlučnosť a zároveň najlepšiu priľnavosť na mokrej vozovke. Výskum spoločnosti LANXESS, ktorá dodáva špeciálne materiály pre gumárenský priemysel ukázal, že pneumatiky „zožerú“ až 30% zo spotreby paliva. Reálne tak každé piate tankovanie „zhltnú“ pneumatiky, v prípade nákladných áut je to dokonca až každé tretie tankovanie. Označovaním pneumatík sa EÚ snaží znížiť toto nepriaznivé číslo, čiže znižovať spotrebu palív a zároveň šetriť životné prostredie. Splnenie prísnych kritérií pre pneumatiky zelenej kategórie A si vyžaduje použitie nových technológií. Konkrétne, výrobcovia pneumatík začínajú používať stále viac tzv. syntetických kaučukov.
Nižšia spotreba a vyššia bezpečnosť
Syntetický kaučuk má zaujímavú vlastnosť. Dokáže znížiť valivý odpor a hluk pneumatík, pričom zároveň zvyšuje priľnavosť na vozovku a predlžuje ich životnosť. Zníženie valivého odporu znižuje aj spotrebu automobilu, a tým pádom redukuje výfukové plyny z cestnej prepravy. Používanie efektívnejších pneumatík bude podľa odhadov EÚ viesť k zníženiu ročnej spotreby paliva o 10 miliárd EUR a k zníženiu emisií približne o 20 miliónov ton! Podľa spoločnosti LANXESS, ktorá je lídrom na trhu v oblasti syntetických kaučukov používaných pri výrobe pneumatík, majú zelené pneumatiky v súčasnosti 35% podiel na trhu s pneumatikami. Vďaka zavedeniu nových pravidiel EÚ by sa mal tento podiel podľa odhadov LANXESS zvýšiť na 50%.
Princíp kategorizácie pneumatík vo svete nie je novinkou. V Japonsku je dobrovoľné značenie pneumatík zavedené od roku 2010, v Južnej Kórei sú taktiež plány zaviesť povinné značenie pneumatík v roku 2012. O podobných opatreniach sa debatuje v USA a Brazílii. Zelené pneumatiky sú pritom najrýchlejšie sa rozvíjajúcim segmentom v gumárenskom priemysle s ročným rastom okolo 10%. Podľa najnovších prognóz opustia výrobné linky v roku 2015 až 2 miliardy pneumatík v porovnaní zo súčasnými 1,6 miliardami. To predstavuje 25% nárast v celom gumárenskom priemysle za toto obdobie. V krajinách ako je Japonsko, kde je už značenie pneumatík zavedené, sa podiel zelených pneumatík v roku 2020 odhaduje na 90%. Vhodným výberom pneumatík sa tak môže dosiahnuť zníženie spotreby, zvýšenie bezpečnosti a to všetko s ohľadom na životné prostredie.