|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
14. augusta 2012
Zelená pošta Hammela a Vargu ožije na festivale Konvergencie
Medzinárodný festival komornej hudby Konvergencie violončelistu Jozefa Luptáka odkazuje symbolicky svojím názvom i dramaturgickým konceptom na rovnomenný album legendárneho súboru Collegium musicum. Okrem ...
Zdieľať
BRATISLAVA 14. augusta (WBN/PR) - Medzinárodný festival komornej hudby Konvergencie violončelistu Jozefa Luptáka odkazuje symbolicky svojím názvom i dramaturgickým konceptom na rovnomenný album legendárneho súboru Collegium musicum. Okrem fenomenálnych britských vokalistov The Hilliard Ensemble, série sólových recitálov domácich i zahraničných umelcov, ponúkne preto aktuálny ročník i jednu z najočakávanejších hudobných produkcií roka. Festival vyvrcholí 23. septembra 2012 o 20.00 hod. v bratislavskej Design Factory koncertom, na ktorom zaznie prvýkrát od svojho vzniku koncertná podoba albumu Zelená pošta Pavla Hammela a Mariána Vargu.
Na koncerte bude spoluúčinkovať aktuálna zostava súboru Collegium musicum: Fedor Frešo (basová gitara), František Griglák (elektrická gitara), Martin Valihora (bicie) a ako hosť Peter Preložník (klávesy).
Legendárna nahrávka, jeden z najvýznamnejších albumov slovenskej hudby, vyšla pôvodne v roku 1972 vo vydavateľstve Opus v produkcii Fedora Freša. Okrem dvojice hlavných protagonistov na nej účinkovali aj Vargovi spoluhráči z formácie Collegium musicum Fedor Frešo (basová gitara, spev), Dušan Hájek (bicie) a Rastislav Vacho (gitara), v dvoch skladbách hosťoval známy český gitarista zo skupiny Modrý efekt Radim Hladík. „Nahrávalo sa v Experimentálnom štúdiu Československého rozhlasu. Vtedy sme si už mohli dovoliť tvoriť priamo v štúdiu, bez prípravy. Robili sme to veľmi dlho, hrali sme sa s tým, špekulovali so zvukmi,“ spomína na vznik albumu v knihe Mariána Jaslovského Collegium musicum Pavol Hammel.
Hravosť, premýšľavosť i experimenty
Pestrý zvukový svet Zelenej pošty dotvorili štúdiový sláčikový orchester Československého rozhlasu či Bratislavské dychové kvinteto, otvárajúce album Vargovou skladbou Domáca úloha (pôvodne klasickou kompozíciou z čias konzervatoriálnych štúdií), ale napríklad aj na svoju dobu neobvyklé využitie stereoefektu v úvode piesne Tenis. Zelená pošta obsahuje aj jednu z najpôsobivejších skladieb slovenskej populárnej hudby – Smutnú rannú električku, ktorá vznikla zhudobnením rovnomennej básne Miroslava Válka. „Listoval som si vo Válkovej zbierke Dotyky a hneď mi bolo jasné, že toto by som chcel urobiť. Nielen kvôli obsahu, hoci ten existencionalistický tón mi bol bytostne blízky, tá báseň sa sama núkala na zhudobnenie, jej rytmus bol dopredu daný, stačilo si ju nahlas čítať,“ povedal o vzniku skladby Marián Varga v knihe rozhovorov O cestách, ktoré nevedú do Ríma s Petrom Uličným. S výnimkou Válkovej básne sa na albume textársky podieľali Kamil Peteraj a Boris Filan.
Výnimočný album s nezvyčajným obalom
Podobný kultový status ako nahrávka má i neobvyklá obálka originálneho LP s koňom, sadom a biliardovým stolom navrhnutá Tiborom Borským. „Marián Varga, poučený piesňami Prúdov aj sebavedomým art rockom Collegia, vytvoril spolu s Hammelom kolekciu mimoriadnych piesní. Každá je originálna a pritom držia pokope i v celku, čo bolo na pôvodnom vinyle zdôraznené aj tým, že absentovali drážky medzi skladbami. Piesne charakterizuje obrovská skladateľská, aranžérska a muzikantská invencia, pestrosť a predovšetkým nadčasovosť. Nálady a štýly sa striedajú, všetko to zastrešuje Hammelova civilnosť, Vargove klávesy a hutná rytmika spolu s Hladíkovou (alebo Vachovou) gitarou zaberajú mocnými tempami. Zdá sa, že Zelená pošta je veľmi vážny kandidát na slovenského Seržanta Peppera: v neuveriteľne zovretom celku si neprotirečia hravosť a premýšľavosť, hľadačstvo a suverenita, experiment a istota,“ charakterizoval pre Konvergencie album hudobný publicista Marián Jaslovský.
Lístky na koncertnú premiéru Zelenej pošty na Konvergenciách v Bratislave, ktorá bude súčasne oficiálnym ukončením Bratislavského kultúrneho leta a hradných slávností 2012, si možno zakúpiť prostredníctvom www.eventim.sk. Po Bratislave budú nasledovať vystúpenia v Banskej Bystrici (25. 9.) a v Košiciach (29. 9.). Na 21. novembra je naplánovaný koncert v Prahe.
www.konvergencie.sk
Na koncerte bude spoluúčinkovať aktuálna zostava súboru Collegium musicum: Fedor Frešo (basová gitara), František Griglák (elektrická gitara), Martin Valihora (bicie) a ako hosť Peter Preložník (klávesy).
Legendárna nahrávka, jeden z najvýznamnejších albumov slovenskej hudby, vyšla pôvodne v roku 1972 vo vydavateľstve Opus v produkcii Fedora Freša. Okrem dvojice hlavných protagonistov na nej účinkovali aj Vargovi spoluhráči z formácie Collegium musicum Fedor Frešo (basová gitara, spev), Dušan Hájek (bicie) a Rastislav Vacho (gitara), v dvoch skladbách hosťoval známy český gitarista zo skupiny Modrý efekt Radim Hladík. „Nahrávalo sa v Experimentálnom štúdiu Československého rozhlasu. Vtedy sme si už mohli dovoliť tvoriť priamo v štúdiu, bez prípravy. Robili sme to veľmi dlho, hrali sme sa s tým, špekulovali so zvukmi,“ spomína na vznik albumu v knihe Mariána Jaslovského Collegium musicum Pavol Hammel.
Hravosť, premýšľavosť i experimenty
Pestrý zvukový svet Zelenej pošty dotvorili štúdiový sláčikový orchester Československého rozhlasu či Bratislavské dychové kvinteto, otvárajúce album Vargovou skladbou Domáca úloha (pôvodne klasickou kompozíciou z čias konzervatoriálnych štúdií), ale napríklad aj na svoju dobu neobvyklé využitie stereoefektu v úvode piesne Tenis. Zelená pošta obsahuje aj jednu z najpôsobivejších skladieb slovenskej populárnej hudby – Smutnú rannú električku, ktorá vznikla zhudobnením rovnomennej básne Miroslava Válka. „Listoval som si vo Válkovej zbierke Dotyky a hneď mi bolo jasné, že toto by som chcel urobiť. Nielen kvôli obsahu, hoci ten existencionalistický tón mi bol bytostne blízky, tá báseň sa sama núkala na zhudobnenie, jej rytmus bol dopredu daný, stačilo si ju nahlas čítať,“ povedal o vzniku skladby Marián Varga v knihe rozhovorov O cestách, ktoré nevedú do Ríma s Petrom Uličným. S výnimkou Válkovej básne sa na albume textársky podieľali Kamil Peteraj a Boris Filan.
Výnimočný album s nezvyčajným obalom
Podobný kultový status ako nahrávka má i neobvyklá obálka originálneho LP s koňom, sadom a biliardovým stolom navrhnutá Tiborom Borským. „Marián Varga, poučený piesňami Prúdov aj sebavedomým art rockom Collegia, vytvoril spolu s Hammelom kolekciu mimoriadnych piesní. Každá je originálna a pritom držia pokope i v celku, čo bolo na pôvodnom vinyle zdôraznené aj tým, že absentovali drážky medzi skladbami. Piesne charakterizuje obrovská skladateľská, aranžérska a muzikantská invencia, pestrosť a predovšetkým nadčasovosť. Nálady a štýly sa striedajú, všetko to zastrešuje Hammelova civilnosť, Vargove klávesy a hutná rytmika spolu s Hladíkovou (alebo Vachovou) gitarou zaberajú mocnými tempami. Zdá sa, že Zelená pošta je veľmi vážny kandidát na slovenského Seržanta Peppera: v neuveriteľne zovretom celku si neprotirečia hravosť a premýšľavosť, hľadačstvo a suverenita, experiment a istota,“ charakterizoval pre Konvergencie album hudobný publicista Marián Jaslovský.
Lístky na koncertnú premiéru Zelenej pošty na Konvergenciách v Bratislave, ktorá bude súčasne oficiálnym ukončením Bratislavského kultúrneho leta a hradných slávností 2012, si možno zakúpiť prostredníctvom www.eventim.sk. Po Bratislave budú nasledovať vystúpenia v Banskej Bystrici (25. 9.) a v Košiciach (29. 9.). Na 21. novembra je naplánovaný koncert v Prahe.
www.konvergencie.sk