|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
21. augusta 2009
Združenie zamestnávateľov kritizuje úvahy o tretej vlne šrotovného
Zamestnávatelia združení v Republikovej únii zamestnávateľov (RÚZ) upozorňujú, že prípadná realizácia tretej vlny tzv. šrotovného by hospodársku krízu na Slovensku predĺžila. "Mala by pritom ...
Zdieľať
BRATISLAVA 21. augusta (WEBNOVINY) - Zamestnávatelia združení v Republikovej únii zamestnávateľov (RÚZ) upozorňujú, že prípadná realizácia tretej vlny tzv. šrotovného by hospodársku krízu na Slovensku predĺžila. "Mala by pritom nepriaznivý dosah na verejné zdroje, ktoré už v súčasnosti možno považovať za takmer vyčerpané," uvádza sa v tlačovej správe zamestnávateľskej únie. Šrotovné by tiež podľa zamestnávateľov zbytočne zadĺžilo obyvateľstvo, pričom práve nadmerná spotreba na dlh podporovaná štátom je jednou z príčin celosvetovej hospodárskej krízy.
Formu štátnych dotácií považujú zamestnávatelia za nesystémové a drahé opatrenie. Problematická je podľa nich aj selektívnosť, keďže šrotovné je zamerané iba na automobilový priemysel. "Šrotovné je jednoznačne jedno z najdrahších a najnesystémovejších opatrení proti kríze, pri ktorom všetci občania platiaci dane podporujú len jedno odvetvie hospodárstva. Konečným príjemcom tejto podpory navyše ani nie sú domáce subjekty, ale skôr výrobcovia automobilov v zahraničí“, vyhlásil viceprezident RÚZ Jozef Špirko.
Úvahy o prípadnej tretej vlne šrotovného otvoril premiér Robert Fico v polovici augusta na brífingu po návšteve trnavskej automobilky PSA Peugeot Citroën Slovakia. Uviedol, že vláda je pripravená na tretiu vlnu šrotovného, ak bude nevyhnutná. Tretie kolo šrotovného pri zlikvidovaní starého a následnej kúpe nového motorového vozidla však zatiaľ na Slovensku podľa ministra hospodárstva Ľubomíra Jahnátka nebude. Ako povedal po stredajšom rokovaní vlády, zavedenie tretieho kola šrotovného by v súčasnosti nebolo také efektívne ako prvé dve kolá.
"Nevidím veľký význam v zavedení tretieho kola šrotovného. V súčasnosti na to nie je vhodná doba," dodal Jahnátek. Podľa neho zavedenie tretieho kola šrotovného je v súčasnosti zbytočné aj preto, lebo viacerí predajcovia automobilov pokračujú v modeli šrotovného na vlastné náklady.
V prvej aj druhej vlne šrotovného vyčlenil štát prostriedky na podporu 22 100 vozidiel. Kolky za vyradenie, poplatky za prihlásenie a vydanie evidenčných čísel len za jedno kolo šrotovného podľa Združenia automobilového priemyslu prinesú do štátneho rozpočtu 1,48 mil. eur. V prvom kole dotoval nákup vozidla 1 500 eurami, ak predajca poskytol zľavu vo výške 500 eur, alebo 1 000 eurami, ak predajca neprispel nič. V druhom kole už rezort hospodárstva poskytol dotáciu vo výške 1 000 eur za podmienky, že predajca tiež poskytol zľavu najmenej 1 000 eur. Priemerná základná cena vozidla predávaného so šrotovacou prémiou v prvom kole predstavovala 11 256 eur.
Zástupcovia výrobcov osobných motorových vozidiel si na ministerstve hospodárstva ku koncu júla tohto roka uplatnili 36 832 dotácií na nákup nového motorového vozidla z celkového počtu 44 200 vyčlenených dotácií. Aj keď možno dotácie na ministerstve uplatňovať až do konca tohto roka, rezort upozorňuje, aby ľudia, ktorí majú na dotáciu nárok, nákup nového vozidla príliš neodkladali. Môže sa totiž stať, že auto im predajca nestihne do konca roka dodať a o šrotovné prídu.
SITA
Formu štátnych dotácií považujú zamestnávatelia za nesystémové a drahé opatrenie. Problematická je podľa nich aj selektívnosť, keďže šrotovné je zamerané iba na automobilový priemysel. "Šrotovné je jednoznačne jedno z najdrahších a najnesystémovejších opatrení proti kríze, pri ktorom všetci občania platiaci dane podporujú len jedno odvetvie hospodárstva. Konečným príjemcom tejto podpory navyše ani nie sú domáce subjekty, ale skôr výrobcovia automobilov v zahraničí“, vyhlásil viceprezident RÚZ Jozef Špirko.
Úvahy o prípadnej tretej vlne šrotovného otvoril premiér Robert Fico v polovici augusta na brífingu po návšteve trnavskej automobilky PSA Peugeot Citroën Slovakia. Uviedol, že vláda je pripravená na tretiu vlnu šrotovného, ak bude nevyhnutná. Tretie kolo šrotovného pri zlikvidovaní starého a následnej kúpe nového motorového vozidla však zatiaľ na Slovensku podľa ministra hospodárstva Ľubomíra Jahnátka nebude. Ako povedal po stredajšom rokovaní vlády, zavedenie tretieho kola šrotovného by v súčasnosti nebolo také efektívne ako prvé dve kolá.
"Nevidím veľký význam v zavedení tretieho kola šrotovného. V súčasnosti na to nie je vhodná doba," dodal Jahnátek. Podľa neho zavedenie tretieho kola šrotovného je v súčasnosti zbytočné aj preto, lebo viacerí predajcovia automobilov pokračujú v modeli šrotovného na vlastné náklady.
V prvej aj druhej vlne šrotovného vyčlenil štát prostriedky na podporu 22 100 vozidiel. Kolky za vyradenie, poplatky za prihlásenie a vydanie evidenčných čísel len za jedno kolo šrotovného podľa Združenia automobilového priemyslu prinesú do štátneho rozpočtu 1,48 mil. eur. V prvom kole dotoval nákup vozidla 1 500 eurami, ak predajca poskytol zľavu vo výške 500 eur, alebo 1 000 eurami, ak predajca neprispel nič. V druhom kole už rezort hospodárstva poskytol dotáciu vo výške 1 000 eur za podmienky, že predajca tiež poskytol zľavu najmenej 1 000 eur. Priemerná základná cena vozidla predávaného so šrotovacou prémiou v prvom kole predstavovala 11 256 eur.
Zástupcovia výrobcov osobných motorových vozidiel si na ministerstve hospodárstva ku koncu júla tohto roka uplatnili 36 832 dotácií na nákup nového motorového vozidla z celkového počtu 44 200 vyčlenených dotácií. Aj keď možno dotácie na ministerstve uplatňovať až do konca tohto roka, rezort upozorňuje, aby ľudia, ktorí majú na dotáciu nárok, nákup nového vozidla príliš neodkladali. Môže sa totiž stať, že auto im predajca nestihne do konca roka dodať a o šrotovné prídu.
SITA