|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
17. februára 2011
Zdravotné poisťovne majú výhrady k zmenám v čakačkách
Zdravotným poisťovniam sa nepozdáva návrh novely vyhlášky k čakacím zoznamom. V rámci pripomienkového konania vzniesli takmer dve desiatky zásadných pripomienok. ...
Zdieľať
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič BRATISLAVA 17. februára (WEBNOVINY) - Zdravotným poisťovniam sa nepozdáva návrh novely vyhlášky k čakacím zoznamom. V rámci pripomienkového konania vzniesli takmer dve desiatky zásadných pripomienok. "Vo všeobecnosti by sme privítali, keby sa vedenie čakacích zoznamov dotýkalo čo najviac pacientov a čo najviac diagnóz. Tým sa zavedie do čakania na plánované hospitalizácie väčšia transparentnosť, čo je jednoznačne v prospech pacientov,“ zhrnula pre agentúru SITA Monika Laciková z PR zdravotnej poisťovne Dôvera.
Poisťovniam sa nepozdáva najmä ustanovenie, ktoré hovorí o tom, že poisťovňa informuje pacienta o ďalších možnostiach v rámci plánovanej zdravotnej starostlivosti, ak je jej predpokladaný termín poskytnutia dlhší ako šesť mesiacov. V zákone o zdravotných poisťovniach sa totiž uvádza, že poisťovňa je povinná zabezpečiť poistencovi úhradu plánovanej starostlivosti najneskôr do 12 mesiacov odo dňa zaradenia do zoznamu. "Zákonná úprava určuje obdobie 12 mesiacov, z uvedeného dôvodu nie je navrhovaná lehota v súlade so zákonom a je nepresná aj z vecného hľadiska,“ konštatuje Všeobecná zdravotná poisťovňa.
Súkromným poisťovniam sa nepáči ani úprava, na základe ktorej by boli povinné dohodnúť si s poskytovateľmi do konca októbra rozsah zdravotných výkonov, ktoré môže poskytnúť v nasledujúcom roku. Dôvera poukazuje, že zákon nestanovuje poisťovni povinnosť uzatvárať zmluvy a dojednávať zmluvné podmienky k určitému dňu. "Samotné rokovania medzi zmluvnými stranami prebiehajú niekoľko mesiacov. Navrhovaná povinnosť zaväzuje poisťovňu dohodnúť rozsah výkonov na budúce obdobia, čím je porušená rovnosť subjektov. Poisťovňa bude vystavená časovej tiesni v rámci rokovacích konaní,“ dopĺňa Union. Podľa poisťovne vyhláška taktiež nerieši, čo sa stane, ak sa poisťovňa s poskytovateľom na novej zmluve nedohodne.
Poisťovne majú aj ďalšie návrhy na zmeny. Podľa Dôvery by mali byť do čakacej listiny zaradení len tí poistenci, ktorých zdravotný stav vyžaduje poskytnutie plánovanej zdravotnej starostlivosti už v okamihu zaradenia do zoznamu, teda nie tí, u ktorých sa predpokladá iba vznik takejto potreby v budúcnosti. "Myslíme si, že poistenec by mal byť vedený v čakacej listine od prvého dňa, kedy potrebuje zdravotnú starostlivosť, a nie až po troch mesiacoch. Náš návrh je, aby poistenci boli vedení v objednávacom systéme, tam už sa vytvára poradie. Tí, ktorí tam budú viac ako tri mesiace, sa automaticky dostanú na čakaciu listinu,“ objasnila ďalší z návrhov Laciková. Poisťovňa by tiež uvítala, aby v rámci vymedzeného okruhu chorôb boli špecifikované konkrétne zdravotné výkony, pre ktoré sa má viesť čakací zoznam.
Poisťovniam sa nepozdávajú ani nové povinnosti, ktoré vyhláška stanovuje pre ne samotné, ale aj pre poskytovateľov. Údajne sa v nej taktiež nebral ohľad na poistencovo právo na slobodný výber poskytovateľa. Výhrady sa týkajú aj poskytovania starostlivosti u nezmluvných poskytovateľov, či v inom členskom štáte Európskej únie.
S novým znením vyhlášky nie sú úplne spokojné ani samotné nemocnice. Výhrady však majú aj ďalšie subjekty. Úradu vlády sa nepozdáva ustanovenie, ktoré zaväzuje zdravotnú poisťovňu zaradiť poistenca pri prestupe z inej poisťovne na koniec zoznamu. Žiada aj o rozšírenie spektra zdravotnej starostlivosti, pre ktorú sa vytvárajú zoznamy poistencov čakajúcich na poskytnutie plánovanej zdravotnej starostlivosti.
Ministerstvo zdravotníctva SR predstavilo novelu vyhlášky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zozname poistencov čakajúcich na poskytnutie plánovanej zdravotnej starostlivosti koncom januára tohto roku. Sľubuje si od nej, že pacienti zaradení na čakacie listiny na plánovanú zdravotnú starostlivosť budú na zákroky čakať kratšie. V prípade schválenia by zmeny mali platiť od polovice marca tohto roku.
Poisťovniam sa nepozdáva najmä ustanovenie, ktoré hovorí o tom, že poisťovňa informuje pacienta o ďalších možnostiach v rámci plánovanej zdravotnej starostlivosti, ak je jej predpokladaný termín poskytnutia dlhší ako šesť mesiacov. V zákone o zdravotných poisťovniach sa totiž uvádza, že poisťovňa je povinná zabezpečiť poistencovi úhradu plánovanej starostlivosti najneskôr do 12 mesiacov odo dňa zaradenia do zoznamu. "Zákonná úprava určuje obdobie 12 mesiacov, z uvedeného dôvodu nie je navrhovaná lehota v súlade so zákonom a je nepresná aj z vecného hľadiska,“ konštatuje Všeobecná zdravotná poisťovňa.
Súkromným poisťovniam sa nepáči ani úprava, na základe ktorej by boli povinné dohodnúť si s poskytovateľmi do konca októbra rozsah zdravotných výkonov, ktoré môže poskytnúť v nasledujúcom roku. Dôvera poukazuje, že zákon nestanovuje poisťovni povinnosť uzatvárať zmluvy a dojednávať zmluvné podmienky k určitému dňu. "Samotné rokovania medzi zmluvnými stranami prebiehajú niekoľko mesiacov. Navrhovaná povinnosť zaväzuje poisťovňu dohodnúť rozsah výkonov na budúce obdobia, čím je porušená rovnosť subjektov. Poisťovňa bude vystavená časovej tiesni v rámci rokovacích konaní,“ dopĺňa Union. Podľa poisťovne vyhláška taktiež nerieši, čo sa stane, ak sa poisťovňa s poskytovateľom na novej zmluve nedohodne.
Poisťovne majú aj ďalšie návrhy na zmeny. Podľa Dôvery by mali byť do čakacej listiny zaradení len tí poistenci, ktorých zdravotný stav vyžaduje poskytnutie plánovanej zdravotnej starostlivosti už v okamihu zaradenia do zoznamu, teda nie tí, u ktorých sa predpokladá iba vznik takejto potreby v budúcnosti. "Myslíme si, že poistenec by mal byť vedený v čakacej listine od prvého dňa, kedy potrebuje zdravotnú starostlivosť, a nie až po troch mesiacoch. Náš návrh je, aby poistenci boli vedení v objednávacom systéme, tam už sa vytvára poradie. Tí, ktorí tam budú viac ako tri mesiace, sa automaticky dostanú na čakaciu listinu,“ objasnila ďalší z návrhov Laciková. Poisťovňa by tiež uvítala, aby v rámci vymedzeného okruhu chorôb boli špecifikované konkrétne zdravotné výkony, pre ktoré sa má viesť čakací zoznam.
Poisťovniam sa nepozdávajú ani nové povinnosti, ktoré vyhláška stanovuje pre ne samotné, ale aj pre poskytovateľov. Údajne sa v nej taktiež nebral ohľad na poistencovo právo na slobodný výber poskytovateľa. Výhrady sa týkajú aj poskytovania starostlivosti u nezmluvných poskytovateľov, či v inom členskom štáte Európskej únie.
S novým znením vyhlášky nie sú úplne spokojné ani samotné nemocnice. Výhrady však majú aj ďalšie subjekty. Úradu vlády sa nepozdáva ustanovenie, ktoré zaväzuje zdravotnú poisťovňu zaradiť poistenca pri prestupe z inej poisťovne na koniec zoznamu. Žiada aj o rozšírenie spektra zdravotnej starostlivosti, pre ktorú sa vytvárajú zoznamy poistencov čakajúcich na poskytnutie plánovanej zdravotnej starostlivosti.
Ministerstvo zdravotníctva SR predstavilo novelu vyhlášky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zozname poistencov čakajúcich na poskytnutie plánovanej zdravotnej starostlivosti koncom januára tohto roku. Sľubuje si od nej, že pacienti zaradení na čakacie listiny na plánovanú zdravotnú starostlivosť budú na zákroky čakať kratšie. V prípade schválenia by zmeny mali platiť od polovice marca tohto roku.