|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
25. februára 2015
Zavedením mýta ide Nemecku o peniaze, príjmy sú však stále neznáme
Keď sa nemecký parlament bude vo štvrtok (26. 2.) v prvom čítaní zaoberať návrhom zákona o spoplatnení diaľnic, zohrajú úlohu predovšetkým tri hlavné body: náklady pre ...
Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR/AP
Berlín 25. februára (TASR) - Keď sa nemecký parlament bude vo štvrtok (26. 2.) v prvom čítaní zaoberať návrhom zákona o spoplatnení diaľnic, zohrajú úlohu predovšetkým tri hlavné body: náklady pre nemeckých vodičov, súlad s európskou legislatívou a odhadované príjmy z mýta. Informovala o tom agentúra DPA.1.
Prvý bod súvisí s hlavným sľubom koalície, že nemeckí vodiči v konečnom zúčtovaní nezaplatia ani cent navyše.
2.
Ústredným a hlavným kameňom úrazu je bod číslo dva, konkrétne znevýhodnenie cudzincov, čo je v priamom rozpore so základným ustanovením európskeho práva o zákaze diskriminácie.
3.
A tretí, nemenej dôležitý bod je zatiaľ len v štádiu dohadov: koľko naozaj prinesie mýto na investície do infraštruktúry?
Prvý bod súvisí s hlavným sľubom koalície, že nemeckí vodiči v konečnom zúčtovaní nezaplatia ani cent navyše.
2.
Ústredným a hlavným kameňom úrazu je bod číslo dva, konkrétne znevýhodnenie cudzincov, čo je v priamom rozpore so základným ustanovením európskeho práva o zákaze diskriminácie.
3.
A tretí, nemenej dôležitý bod je zatiaľ len v štádiu dohadov: koľko naozaj prinesie mýto na investície do infraštruktúry?
Nemeckí motoristi dostanú finančné vyrovnanie vo forme zníženia dane z motorového vozidla. Platiť však budú musieť ročný poplatok na infraštruktúru v priemernej výške 74 eur. Experti ministerstva dopravy vyčíslili celkové príjmy rezortu na 3,19 miliardy eur, avšak vzhľadom na nižšie príjmy z daní nezíska rezort žiadne peniaze navyše. Na rozdiel od súčasnej praxe ale plánuje ministerstvo všetky svoje financie použiť výlučne na dopravné účely.
Rozhodujúcim faktorom sa teda stanú zahraniční motoristi. Minister dopravy Alexander Dobrindt očakáva príjem 696 miliónov eur ročne, pričom až tri štvrtiny vodičov si zaplatia ročné mýto. Pôjde najmä o služobné cesty bez prenocovania. Ministerstvo vychádza z predpokladu, že firmy radšej zvolia relatívne bezproblémovú ročnú platbu i keď je o čosi drahšia než krátkodobé mýto. Desaťdňovú známku si zvolí odhadom 22 % zahraničných vodičov, najmä na dovolenkové jazdy. Naproti tomu ministerstvo nepredpokladá, že by dvojmesačná známka za 22 eur bola úspešná a priniesla veľa príjmov.
Koľko napokon pod čiarou zostane, bude závisieť od nákladov na prevádzku mýtneho systému. Prevádzkové náklady vyčíslilo ministerstvo na 202,5 milióna eur ročne, väčšinu z toho získa súkromný prevádzkovateľ ako odmenu. K tejto sume sa pridružia aj náklady na kontroly. Po odpočítaní týchto nákladov z výpočtov rezortu vychádza, že rozpočet získa z mýta 493,5 milióna eur. Do kalkulácie nemalou mierou zasahujú aj jednorazové náklady na vybudovanie systému vo výške 379 miliónov eur.
Ide len o predbežné prognózy a hoci ich Dobrindt nechal posúdiť znalcom, opozícia hovorí o vzdušných zámkoch a kreatívnej kalkulačke. No aj odborný svet má pochybnosti a odhadované príjmy mnohí experti považujú za nereálne. Podľa nich je možné očakávať zhruba sedem miliónov individuálnych motoristov zo zahraničia, a nie 16 miliónov, s ktorými operuje ministerstvo.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR