|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 21.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Bohdan
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
20. septembra 2010
Zavedenie eura podniky SR výraznejšie nepoškodilo
Zavedenie eura slovenské podniky výraznejšie nepoškodilo. Za prepad ich hospodárenia v roku 2009 môže predovšetkým slabý dopyt zo zahraničia. Konštatuje sa to v štúdii ...
Zdieľať
Foto: SITA
BRATISLAVA 20. septembra (WEBNOVINY) - Zavedenie eura slovenské podniky výraznejšie nepoškodilo. Za prepad ich hospodárenia v roku 2009 môže predovšetkým slabý dopyt zo zahraničia. Konštatuje sa to v štúdii zverejnenej v aktuálnom vydaní časopisu Národnej banky Slovenska Biatec. Zhoršenie cenovej a nákladovej konkurencieschopnosti súvisiace so zafixovaním kurzu voči euru malo podľa štúdie iba dočasný charakter a neexistuje priamy dôkaz toho, že by euro mohlo mať čisto negatívny dopad na niektoré odvetvia. "Naše zistenia naznačujú, že euro bolo skôr svedkom ako páchateľom výrazného medziročného zhoršenia finančných výsledkov podnikov na Slovensku," konštatuje sa v časopise.
V období krátko po zavedení eura čelili slovenské podniky dramatickému poklesu vývozu, priemyselnej produkcie i tržieb. Evidovaný medziročný prepad záujmu zahraničných turistov o ubytovanie na Slovensku bol výrazne väčší ako v ostatných krajinách Európskej únie. Verejne vnímaný bol aj rast záujmu slovenských občanov o nákupy v zahraničí. Pokles produkcie, vývozu a následnej aj pridanej hodnoty bol porovnateľný s priemerom Európskej únie. "Slovenské podniky však pristúpili k relatívne viditeľnejšiemu zníženiu cien a počtu zamestnancov. To im umožnilo dosiahnuť jednu z najnižších mier poklesu investícií a udržať si dobré predpoklady pre ďalší rast konkurencieschopnosti," uvádza sa v Biatecu.
Predpoklady na rýchle prispôsobenie sa a rast konkurencieschopnosti sú pritom podľa materiálu na Slovensku relatívne dobré. "Obchodovateľný sektor reprezentovaný najmä priemyselnou výrobou sa javí byť dostatočne konkurencieschopný. Podniky sa zdajú byť flexibilné a preferujú zvyšovanie produktivity, nesústredia sa iba na znižovanie nákladov," konštatuje sa v článku. Podniky na Slovensku podľa neho pritom vnímajú potrebu investovania do výskumu a vývoja, zvýšenia inovačnej aktivity a podpory vzdelávania zamestnancov.
Slovensko sa však napriek tomu nedokáže dostatočne presadiť najmä v chemickom priemysle a stále značne zaostáva vo vývoze high tech výrobkov. "V súlade s trendom pozorovaným vo vyspelých krajinách by sa slovenské podniky mali viac orientovať na vývoz do rýchlo rozvíjajúcich sa ázijských krajín," konštatuje sa v článku.
SITA
V období krátko po zavedení eura čelili slovenské podniky dramatickému poklesu vývozu, priemyselnej produkcie i tržieb. Evidovaný medziročný prepad záujmu zahraničných turistov o ubytovanie na Slovensku bol výrazne väčší ako v ostatných krajinách Európskej únie. Verejne vnímaný bol aj rast záujmu slovenských občanov o nákupy v zahraničí. Pokles produkcie, vývozu a následnej aj pridanej hodnoty bol porovnateľný s priemerom Európskej únie. "Slovenské podniky však pristúpili k relatívne viditeľnejšiemu zníženiu cien a počtu zamestnancov. To im umožnilo dosiahnuť jednu z najnižších mier poklesu investícií a udržať si dobré predpoklady pre ďalší rast konkurencieschopnosti," uvádza sa v Biatecu.
Predpoklady na rýchle prispôsobenie sa a rast konkurencieschopnosti sú pritom podľa materiálu na Slovensku relatívne dobré. "Obchodovateľný sektor reprezentovaný najmä priemyselnou výrobou sa javí byť dostatočne konkurencieschopný. Podniky sa zdajú byť flexibilné a preferujú zvyšovanie produktivity, nesústredia sa iba na znižovanie nákladov," konštatuje sa v článku. Podniky na Slovensku podľa neho pritom vnímajú potrebu investovania do výskumu a vývoja, zvýšenia inovačnej aktivity a podpory vzdelávania zamestnancov.
Slovensko sa však napriek tomu nedokáže dostatočne presadiť najmä v chemickom priemysle a stále značne zaostáva vo vývoze high tech výrobkov. "V súlade s trendom pozorovaným vo vyspelých krajinách by sa slovenské podniky mali viac orientovať na vývoz do rýchlo rozvíjajúcich sa ázijských krajín," konštatuje sa v článku.
SITA