|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
09. januára 2012
Zamestnávatelia sú nespokojní s absolventmi stredných škôl
Odborné vzdelávanie a príprava neodrážajú aktuálne potreby trhu. Zamestnávatelia kritizujú, že im školy nedokážu pripraviť kvalifikovanú pracovnú silu na takej úrovni, aby mohli ...
Zdieľať
BRATISLAVA 9. januára (WEBNOVINY) - Odborné vzdelávanie a príprava neodrážajú aktuálne potreby trhu.
Zamestnávatelia kritizujú, že im školy nedokážu pripraviť kvalifikovanú pracovnú silu na takej úrovni, aby mohli zamestnať absolventov bezprostredne po ukončení štúdia. Takéto zistenia vyplývajú zo Správy o stave školstva v SR za obdobie rokov 2009 – 2011. Tento jav sa premieta i do vysokej nezamestnanosti absolventov odborného vzdelania alebo prípravy.
Ústav informácií a prognóz školstva (ÚIPŠ) na základe podkladov Ústredia práce sociálnych vecí a rodiny porovnal údaje o nezamestnanosti z mája 2011. Zatiaľ čo spomedzi absolventov gymnázií registrovali úrady práce v priemere 5,7 percenta, v radoch absolventov bývalých SOŠ to bolo 15,2 percenta. Z tých, ktorí získali vyššie odborné vzdelanie, bolo na úrade práce 11,6 percenta absolventov. Z absolventov nadstavbového štúdia bývalých SOU, súvislého štúdia bývalých SOU a učebných odborov stredného odborného vzdelania bola bez práce približne pätina.
Podľa predkladateľa správy a ministra školstva Eugena Jurzycu môže za pokles záujmu o odborné vzdelanie najmä demografický vývoj v poslednom období, trend uprednostňovania všeobecného vzdelávania, ale aj informačná nerovnosť žiakov základných škôl a ich rodičov. Preto je potrebné zabezpečiť školákom poradenstvo pri výbere strednej školy a prípravy na povolanie.
Snahy o zvýšenie záujmu študentov
"Predpokladom pre zvýšenie záujmu žiakov základných škôl o štúdium na strednej odbornej škole je zavedenie prierezového predmetu, respektíve prierezovej témy s cieľom poskytovať žiakom poradenstvo v oblasti profesijnej orientácie formou zážitkového vzdelávania v siedmom alebo ôsmom ročníku základnej školy," konštatuje v správe Jurzyca.
Verí, že žiakom a rodičom pomôžu zorientovať sa i zverejnené informácie o absolventskej miere nezamestnanosti podľa jednotlivých odborov vzdelávania SOŠ.
Ako ďalej uvádza ministerstvo, pre efektívnejšiu prípravu absolventov pre prax je potrebná užšia komunikácia škôl so zamestnávateľmi. Tí by mali zadefinovať svoje požiadavky na odborné vedomosti i praktické zručnosti absolventov a podieľať sa na tvorbe profilov absolventov s odborným vzdelaním.
"Takto vytvorené profily absolventov by v budúcnosti mali byť hlavným kritériom hodnotenia kvality odborných škôl," uvádza sa v Správe o stave školstva v SR za obdobie rokov 2009 – 2011. To by si však vyžadovalo aktívny vstup zamestnávateľov do vzdelávania. Zákon im to umožňuje už dnes, no zamestnávatelia stále nie sú dostatočne motivovaní. V súčasnosti na Slovensku neexistuje komplexná metodika, poskytujúca kvalitné informácie o potrebách trhu práce.
Finančná podpora, pridelenie kompetencií
Rezort v správe uvádza, že je do budúcnosti potrebné zvážiť povinnú účasť zamestnávateľov na ukončovaní štúdia na SOŠ. Potrebné sú i finančná podpora vzniku centier odborného vzdelávania a prípravy z rozpočtu rezortu školstva, pridelenie kompetencie pre stavovské a profesijné organizácie tvoriť plány potrieb trhu práce a podpora Fondu rozvoja odborného vzdelávania a prípravy.
V spolupráci so zamestnávateľmi, zamestnancami a SOŠ už ministerstvo školstva pripravilo návrh na zjednodušenie sústavy odborov vzdelávania v SOŠ. Vďaka tomu od 1. septembra 2012 zo sústavy odborov vzdelávania vyradí 171 odborov vzdelávania, v sústave odborov vzdelávania zostane 454 študijných a učebných odborov. S účinnosťou od 1. septembra 2013 zároveň rezort pripravuje revíziu všetkých štátnych vzdelávacích programov pre odborné vzdelávanie.
Ponuka práce
Zamestnávatelia kritizujú, že im školy nedokážu pripraviť kvalifikovanú pracovnú silu na takej úrovni, aby mohli zamestnať absolventov bezprostredne po ukončení štúdia. Takéto zistenia vyplývajú zo Správy o stave školstva v SR za obdobie rokov 2009 – 2011. Tento jav sa premieta i do vysokej nezamestnanosti absolventov odborného vzdelania alebo prípravy.
Ústav informácií a prognóz školstva (ÚIPŠ) na základe podkladov Ústredia práce sociálnych vecí a rodiny porovnal údaje o nezamestnanosti z mája 2011. Zatiaľ čo spomedzi absolventov gymnázií registrovali úrady práce v priemere 5,7 percenta, v radoch absolventov bývalých SOŠ to bolo 15,2 percenta. Z tých, ktorí získali vyššie odborné vzdelanie, bolo na úrade práce 11,6 percenta absolventov. Z absolventov nadstavbového štúdia bývalých SOU, súvislého štúdia bývalých SOU a učebných odborov stredného odborného vzdelania bola bez práce približne pätina.
Podľa predkladateľa správy a ministra školstva Eugena Jurzycu môže za pokles záujmu o odborné vzdelanie najmä demografický vývoj v poslednom období, trend uprednostňovania všeobecného vzdelávania, ale aj informačná nerovnosť žiakov základných škôl a ich rodičov. Preto je potrebné zabezpečiť školákom poradenstvo pri výbere strednej školy a prípravy na povolanie.
Snahy o zvýšenie záujmu študentov
"Predpokladom pre zvýšenie záujmu žiakov základných škôl o štúdium na strednej odbornej škole je zavedenie prierezového predmetu, respektíve prierezovej témy s cieľom poskytovať žiakom poradenstvo v oblasti profesijnej orientácie formou zážitkového vzdelávania v siedmom alebo ôsmom ročníku základnej školy," konštatuje v správe Jurzyca.
Verí, že žiakom a rodičom pomôžu zorientovať sa i zverejnené informácie o absolventskej miere nezamestnanosti podľa jednotlivých odborov vzdelávania SOŠ.
Ako ďalej uvádza ministerstvo, pre efektívnejšiu prípravu absolventov pre prax je potrebná užšia komunikácia škôl so zamestnávateľmi. Tí by mali zadefinovať svoje požiadavky na odborné vedomosti i praktické zručnosti absolventov a podieľať sa na tvorbe profilov absolventov s odborným vzdelaním.
"Takto vytvorené profily absolventov by v budúcnosti mali byť hlavným kritériom hodnotenia kvality odborných škôl," uvádza sa v Správe o stave školstva v SR za obdobie rokov 2009 – 2011. To by si však vyžadovalo aktívny vstup zamestnávateľov do vzdelávania. Zákon im to umožňuje už dnes, no zamestnávatelia stále nie sú dostatočne motivovaní. V súčasnosti na Slovensku neexistuje komplexná metodika, poskytujúca kvalitné informácie o potrebách trhu práce.
Finančná podpora, pridelenie kompetencií
Rezort v správe uvádza, že je do budúcnosti potrebné zvážiť povinnú účasť zamestnávateľov na ukončovaní štúdia na SOŠ. Potrebné sú i finančná podpora vzniku centier odborného vzdelávania a prípravy z rozpočtu rezortu školstva, pridelenie kompetencie pre stavovské a profesijné organizácie tvoriť plány potrieb trhu práce a podpora Fondu rozvoja odborného vzdelávania a prípravy.
V spolupráci so zamestnávateľmi, zamestnancami a SOŠ už ministerstvo školstva pripravilo návrh na zjednodušenie sústavy odborov vzdelávania v SOŠ. Vďaka tomu od 1. septembra 2012 zo sústavy odborov vzdelávania vyradí 171 odborov vzdelávania, v sústave odborov vzdelávania zostane 454 študijných a učebných odborov. S účinnosťou od 1. septembra 2013 zároveň rezort pripravuje revíziu všetkých štátnych vzdelávacích programov pre odborné vzdelávanie.
Ponuka práce