|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
25. apríla 2013
Zamestnávatelia sa zapojili do reformy odborného vzdelávania
Medzinárodná konferencia na tému Odborné vzdelávanie – možnosti transferu a implementácie prvkov duálneho vzdelávacieho systému, ktorá sa dnes konala v Bratislave, priniesla veľa konkrétnych a ...
Zdieľať
BRATISLAVA 25. apríla (WBN/PR) - Medzinárodná konferencia na tému Odborné vzdelávanie – možnosti transferu a implementácie prvkov duálneho vzdelávacieho systému, ktorá sa dnes konala v Bratislave, priniesla veľa konkrétnych a zaujímavých poznatkov. Svoje skúsenosti z fungovania duálneho systému vzdelávania priniesli zástupcovia Nemecka, Rakúska, ale aj Českej republiky a Maďarska. Odborníci zo Slovenska, medzi ktorými boli aj zástupcovia zamestnávateľov a zamestnávateľských zväzov, tak mali jedinečnú možnosť vymeniť si vzájomné skúsenosti z oblasti reformy systému odborného vzdelávania.
„Kvalitatívny posun v oblasti vzdelávania tak, aby absolventi úplne napĺňali požiadavky budúcich zamestnávateľov – to je otázka, ktorá v súčasnosti trápi väčšinu krajín Európy,“ uviedla generálna riaditeľka sekcie odborného vzdelávania z Federálneho ministerstva školstva a vedy Nemecka Kornelia Haugg. „Zvlášť dôležité je to v pokračujúcej hospodárskej kríze, kedy je stále ťažšie riešiť otázku zamestnanosti mladých ľudí.“ Účastníci konferencie sa preto zhodli v tom, že jedinou cestou je aplikácia duálneho systému vzdelávania – teda priama účasť zamestnávateľov na vzdelávaní mladej generácie. Okrem toho je potrebné zreálniť počet študentov, ktorí navštevujú učňovské školy. Na Slovensku skončí stredné odborné školy s technickým zameraním necelých 30 % mladých ľudí.
„V Rakúsku navštevuje učňovské školy až 80 percent mladých ľudí,“ hovorí HanspeterHuber, generálny riaditeľ sekcie pre medzinárodné a cirkevné záležitosti z Federálneho ministerstva školstva, umenia a kultúry Rakúska. „ Z toho 40 percent absolvuje duálny systém vzdelávania a 40 percent plne školské učňovské vzdelanie.“ Do procesu vzdelávania je treba aktívne zapojiť kľúčových zamestnávateľov, presvedčiť ich, že takáto forma je v ich ekonomickom záujme,“ hovorí Kornelia Haugg z Nemecka. „Na prvý pohľad sa môže zdať, že je to finančné náročné, ale pozrite sa na čísla. V Nemecku stojí vzdelávanie jedného absolventa cca 14 000 eur. Treba si však uvedomiť, že študent sa takmer okamžite zapojí do výrobného procesu. Podľa prieskumov vyrobí počas školy hodnotu, ktorá dosahuje až 12 000 euro na absolventa. A navyše firma, ktorá vzdeláva študenta, získa zamestnanca kvalifikovaného presne tak, ako potrebuje.“
Integrovať zamestnávateľov do procesu vzdelávania jednoznačne podporuje aj Jaroslav Holeček, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR. „Na Slovensku kedysi systém duálneho vzdelávania fungoval. Ešte v roku 1991 bolo Slovensko na prvom mieste v rámci krajín OECD v pripravenosti a uplatniteľnosti absolventov v praxi, dnes je na treťom od konca. „ Preto sa rozhodli zástupcovia zamestnávateľov združení pri Rade vlády pre odborné vzdelávanie a prípravu situáciu riešiť a prichádzajú s programom transformácie stredného odborného školstva.
Skúsenosti z dnešnej medzinárodnej konferencie využijú zamestnávatelia nielen pri realizácii reformy odborného vzdelávania, ale aj pri návrhoch na zmenu legislatívy. Ako uviedol minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Dušan Čaplovič, bola vytvorená pracovná skupina, ktorá pripravuje veľkú novelu zákona o odbornom vzdelávaní. Do tejto pracovnej skupiny za zapojili aj zástupcovia zamestnávateľov a zamestnávateľských zväzov. Pracovná verzia novely by mala byť pripravená v prvom polroku 2014.
„Okrem prípravy legislatívy participujú zástupcovia zamestnávateľov v rámci transformácie odborného vzdelávania aj na troch existujúcich programoch, „ hovorí Július Hron, koordinátor Zamestnávateľov združených v Rade vlády pre odborné vzdelávanie a prípravu. „ Konkrétne ide o projekt Národnej sústavy kvalifikácii, ako aj o projekty Rozvoja stredného odborného vzdelávania a Podpory technickej výchovy na základných školách.“ Duálny systém vzdelávania začnú zamestnávatelia overovať na 21 stredných odborných školách v siedmych odvetviach. Konečným zámerom transformácie je dosiahnuť stav, aby 70 % absolventov našlo uplatnenie v odbore, ktorý študovali.
„Kvalitatívny posun v oblasti vzdelávania tak, aby absolventi úplne napĺňali požiadavky budúcich zamestnávateľov – to je otázka, ktorá v súčasnosti trápi väčšinu krajín Európy,“ uviedla generálna riaditeľka sekcie odborného vzdelávania z Federálneho ministerstva školstva a vedy Nemecka Kornelia Haugg. „Zvlášť dôležité je to v pokračujúcej hospodárskej kríze, kedy je stále ťažšie riešiť otázku zamestnanosti mladých ľudí.“ Účastníci konferencie sa preto zhodli v tom, že jedinou cestou je aplikácia duálneho systému vzdelávania – teda priama účasť zamestnávateľov na vzdelávaní mladej generácie. Okrem toho je potrebné zreálniť počet študentov, ktorí navštevujú učňovské školy. Na Slovensku skončí stredné odborné školy s technickým zameraním necelých 30 % mladých ľudí.
„V Rakúsku navštevuje učňovské školy až 80 percent mladých ľudí,“ hovorí HanspeterHuber, generálny riaditeľ sekcie pre medzinárodné a cirkevné záležitosti z Federálneho ministerstva školstva, umenia a kultúry Rakúska. „ Z toho 40 percent absolvuje duálny systém vzdelávania a 40 percent plne školské učňovské vzdelanie.“ Do procesu vzdelávania je treba aktívne zapojiť kľúčových zamestnávateľov, presvedčiť ich, že takáto forma je v ich ekonomickom záujme,“ hovorí Kornelia Haugg z Nemecka. „Na prvý pohľad sa môže zdať, že je to finančné náročné, ale pozrite sa na čísla. V Nemecku stojí vzdelávanie jedného absolventa cca 14 000 eur. Treba si však uvedomiť, že študent sa takmer okamžite zapojí do výrobného procesu. Podľa prieskumov vyrobí počas školy hodnotu, ktorá dosahuje až 12 000 euro na absolventa. A navyše firma, ktorá vzdeláva študenta, získa zamestnanca kvalifikovaného presne tak, ako potrebuje.“
Integrovať zamestnávateľov do procesu vzdelávania jednoznačne podporuje aj Jaroslav Holeček, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR. „Na Slovensku kedysi systém duálneho vzdelávania fungoval. Ešte v roku 1991 bolo Slovensko na prvom mieste v rámci krajín OECD v pripravenosti a uplatniteľnosti absolventov v praxi, dnes je na treťom od konca. „ Preto sa rozhodli zástupcovia zamestnávateľov združení pri Rade vlády pre odborné vzdelávanie a prípravu situáciu riešiť a prichádzajú s programom transformácie stredného odborného školstva.
Skúsenosti z dnešnej medzinárodnej konferencie využijú zamestnávatelia nielen pri realizácii reformy odborného vzdelávania, ale aj pri návrhoch na zmenu legislatívy. Ako uviedol minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Dušan Čaplovič, bola vytvorená pracovná skupina, ktorá pripravuje veľkú novelu zákona o odbornom vzdelávaní. Do tejto pracovnej skupiny za zapojili aj zástupcovia zamestnávateľov a zamestnávateľských zväzov. Pracovná verzia novely by mala byť pripravená v prvom polroku 2014.
„Okrem prípravy legislatívy participujú zástupcovia zamestnávateľov v rámci transformácie odborného vzdelávania aj na troch existujúcich programoch, „ hovorí Július Hron, koordinátor Zamestnávateľov združených v Rade vlády pre odborné vzdelávanie a prípravu. „ Konkrétne ide o projekt Národnej sústavy kvalifikácii, ako aj o projekty Rozvoja stredného odborného vzdelávania a Podpory technickej výchovy na základných školách.“ Duálny systém vzdelávania začnú zamestnávatelia overovať na 21 stredných odborných školách v siedmych odvetviach. Konečným zámerom transformácie je dosiahnuť stav, aby 70 % absolventov našlo uplatnenie v odbore, ktorý študovali.