|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
01. júna 2011
Zákon o elektronických komunikáciách posilní práva klientov
Práva spotrebiteľov pri využívaní telekomunikačných služieb budú väčšie a posilní sa taktiež ochrana ich súkromia a osobných údajov. Vláda totiž na svojom stredajšom ...
Zdieľať
Foto: Martin KamenickýBRATISLAVA 1. júna (WEBNOVINY) - Práva spotrebiteľov pri využívaní telekomunikačných služieb budú väčšie a posilní sa taktiež ochrana ich súkromia a osobných údajov. Vláda totiž na svojom stredajšom rokovaní schválila návrh zákona o elektronických komunikáciách, ktorý do našej legislatívy prináša nové pravidlá EÚ týkajúce sa telekomunikačných spoločností. Zákon z dielne ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja má širokej verejnosti umožniť vyššiu kvalitu elektronických komunikačných služieb za nižšie ceny. Spotrebitelia budú mať zároveň možnosť väčšieho výberu služieb od viacerých poskytovateľov.
"Po siedmich rokoch sme sa rozhodli namiesto ďalšej novely pre celý nový návrh zákona, pretože je veľa dôvodov, aby to bol nový zákon, ktorý inovuje, aj vďaka rozhodnutiam orgánov EÚ, celý regulačný rámec v oblasti elektronických komunikácií na Slovensku tak, ako sa postupne upravoval rozhodnutiami aj na úrovni únie," povedal po rokovaní vlády minister dopravy a prvý podpredseda vlády Ján Figeľ. Ako ďalej uviedol, týmto návrhom sa vytvárajú nové príležitosti a lepšie, transparentnejšie a efektívnejšie pravidlá pre využívanie elektronických komunikácií. "Celý zámer je nielen väčšia transparentnosť, ale aj priblížiť službu viac občanovi," doplnil Figeľ. Zákon má podľa jeho slov pomôcť Slovensku v informatizácii, internetizácii a celkovo modernizácii, keďže napríklad v oblasti využívania širokopásmového internetu je Slovensko spomedzi všetkých členských štátov EÚ na štvrtom mieste od konca.
Zavedenie maximálnej dĺžky viazanosti zmlúv
Medzi najvýznamnejšie zmeny pre spotrebiteľov patrí zavedenie maximálnej dĺžky, ktorou si telekomunikačné spoločnosti môžu zaviazať zákazníka. Po novom už nebude môcť prekročiť obdobie 24 mesiacov, pričom spoločnosti musia mať v ponuke zároveň ponuku s viazanosťou 12 mesiacov. "V prípade viazanosti zmlúv nemá obdobie poskytovania verejnej služby pri prvom uzavretí zmluvy o poskytovaní danej verejnej služby presiahnuť 24 mesiacov. Podnik je zároveň povinný poskytnúť užívateľovi možnosť uzatvoriť zmluvu o poskytovaní verejných služieb, pri ktorej toto obdobie nepresiahne 12 mesiacov," uviedol pre agentúru SITA hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič. Cieľom tohto kroku je podľa Bruselu uľahčiť zákazníkom prechod k iným operátorom nielen v prípade mobilných sietí, ale aj pevných liniek.
Ďalším z bonusov, ktoré návrh prináša spotrebiteľom je, že spoločnostiam ustanovuje povinnosť preniesť a aktivovať číslo v čo najkratšom možnom čase. "Účastníkovi, ktorý uzatvoril zmluvu o prenose čísla do nového podniku, musí byť číslo aktivované do jedného pracovného dňa," informoval Krajčovič. Stanovuje sa taktiež minimálna kvalita a štandard služieb poskytovaných operátormi a zabezpečí sa dôslednejšie a transparentnejšie porovnávanie služieb jednotlivých operátorov. Napomôcť má k tomu sprehľadnenie zákazníckych zmlúv telekomunikačných operátorov. Predovšetkým spoločnosti poskytujúce pripojenie na internet budú musieť vo svojich zmluvách uvádzať informácie o možnom blokovaní či spomaľovaní prístupu k niektorým službám ako napríklad prenos hlasu cez internet (VoIP), alebo možnom znižovaní rýchlosti pripojenia.
Implementácia požiadavky EÚ na ochranu voči nevyžiadanej pošte
V oblasti ochrany súkromia návrh zákona implementuje požiadavky EÚ na ochranu voči nevyžiadanej pošte a zneužívaniu osobných údajov. Po novom budú musieť spoločnosti vyžiadať súhlas zákazníkov pri ukladaní informácií v ich zariadeniach (ako sú tzv. „cookies“) alebo pri prístupe k týmto informáciám, ak sa netýkajú služby, ku ktorej sú zákazníci práve pripojení. Spotrebitelia tak budú lepšie informovaní o tom, čo sa deje s ich osobnými údajmi. Nové pravidlá zahŕňajú aj lepší prístup k núdzovým službám vrátane telefónneho čísla 112, ktoré je jednotným núdzovým číslom v Európe.
Nový zákon taktiež posilní kompetencie regulačného orgánu, ktorým je Telekomunikačný úrad SR. "Nastoľuje sa pružnejšie rušenie alebo odobratie pridelených frekvencií, ak nie sú užívané, spresňuje sa cenová regulácia, prehlbuje sa technologická neutralita, čiže je tu väčší tlak alebo motivácia na inovácie nielen jednou technológiou," spresnil Figeľ. Niektoré právomoci Telekomunikačného úradu SR však zároveň prejdú na novovzniknutý Orgán európskych regulátorov pre elektronické komunikácie (BEREC) s celoeurópskou pôsobnosťou, ktorého cieľom je zjednotiť reguláciu v rámci EÚ. V prípade ,ak napríklad pravidlo zavedené národným regulátorom bude brániť efektívnemu fungovaniu jednotného európskeho trhu s telekomunikačnými službami, BEREC mu môže odporučiť takéto pravidlo zmeniť alebo stiahnuť.
"Základným princípom regulácie elektronických komunikácií je postupný prechod od sektorovo zameranej regulácie k pravidlám hospodárskej súťaže, čo by malo spôsobiť, že význam regulačných činností bude postupne ustupovať. Zasahovať sa bude len minimálne, napríklad v prípadoch, keď jednotlivé trhy elektronických komunikácií nebudú dostatočne konkurenčne rozvinuté," doplnil Krajčovič.
V prípade, ak zákon prejde hlasovaním v parlamente, mohli by nové pravidlá podľa ministerstva začať platiť od 1. októbra tohto roku a niektoré ustanovenia až od 1. januára 2012. Pravidlá EÚ síce mali členské štáty, vrátane Slovenska, implementovať od 25. mája tohto roku, no vzhľadom na množstvo zmien prebiehali dlhodobé intenzívne diskusie so sektorom elektronických komunikácií a po medzirezortnom pripomienkovom konaní, vzhľadom na množstvo pripomienok a rozporov, muselo ministerstvo absolvovať niekoľkonásobné rozporové konania, čo spôsobilo značné zdržanie legislatívneho procesu.
"Po siedmich rokoch sme sa rozhodli namiesto ďalšej novely pre celý nový návrh zákona, pretože je veľa dôvodov, aby to bol nový zákon, ktorý inovuje, aj vďaka rozhodnutiam orgánov EÚ, celý regulačný rámec v oblasti elektronických komunikácií na Slovensku tak, ako sa postupne upravoval rozhodnutiami aj na úrovni únie," povedal po rokovaní vlády minister dopravy a prvý podpredseda vlády Ján Figeľ. Ako ďalej uviedol, týmto návrhom sa vytvárajú nové príležitosti a lepšie, transparentnejšie a efektívnejšie pravidlá pre využívanie elektronických komunikácií. "Celý zámer je nielen väčšia transparentnosť, ale aj priblížiť službu viac občanovi," doplnil Figeľ. Zákon má podľa jeho slov pomôcť Slovensku v informatizácii, internetizácii a celkovo modernizácii, keďže napríklad v oblasti využívania širokopásmového internetu je Slovensko spomedzi všetkých členských štátov EÚ na štvrtom mieste od konca.
Zavedenie maximálnej dĺžky viazanosti zmlúv
Medzi najvýznamnejšie zmeny pre spotrebiteľov patrí zavedenie maximálnej dĺžky, ktorou si telekomunikačné spoločnosti môžu zaviazať zákazníka. Po novom už nebude môcť prekročiť obdobie 24 mesiacov, pričom spoločnosti musia mať v ponuke zároveň ponuku s viazanosťou 12 mesiacov. "V prípade viazanosti zmlúv nemá obdobie poskytovania verejnej služby pri prvom uzavretí zmluvy o poskytovaní danej verejnej služby presiahnuť 24 mesiacov. Podnik je zároveň povinný poskytnúť užívateľovi možnosť uzatvoriť zmluvu o poskytovaní verejných služieb, pri ktorej toto obdobie nepresiahne 12 mesiacov," uviedol pre agentúru SITA hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič. Cieľom tohto kroku je podľa Bruselu uľahčiť zákazníkom prechod k iným operátorom nielen v prípade mobilných sietí, ale aj pevných liniek.
Ďalším z bonusov, ktoré návrh prináša spotrebiteľom je, že spoločnostiam ustanovuje povinnosť preniesť a aktivovať číslo v čo najkratšom možnom čase. "Účastníkovi, ktorý uzatvoril zmluvu o prenose čísla do nového podniku, musí byť číslo aktivované do jedného pracovného dňa," informoval Krajčovič. Stanovuje sa taktiež minimálna kvalita a štandard služieb poskytovaných operátormi a zabezpečí sa dôslednejšie a transparentnejšie porovnávanie služieb jednotlivých operátorov. Napomôcť má k tomu sprehľadnenie zákazníckych zmlúv telekomunikačných operátorov. Predovšetkým spoločnosti poskytujúce pripojenie na internet budú musieť vo svojich zmluvách uvádzať informácie o možnom blokovaní či spomaľovaní prístupu k niektorým službám ako napríklad prenos hlasu cez internet (VoIP), alebo možnom znižovaní rýchlosti pripojenia.
Implementácia požiadavky EÚ na ochranu voči nevyžiadanej pošte
V oblasti ochrany súkromia návrh zákona implementuje požiadavky EÚ na ochranu voči nevyžiadanej pošte a zneužívaniu osobných údajov. Po novom budú musieť spoločnosti vyžiadať súhlas zákazníkov pri ukladaní informácií v ich zariadeniach (ako sú tzv. „cookies“) alebo pri prístupe k týmto informáciám, ak sa netýkajú služby, ku ktorej sú zákazníci práve pripojení. Spotrebitelia tak budú lepšie informovaní o tom, čo sa deje s ich osobnými údajmi. Nové pravidlá zahŕňajú aj lepší prístup k núdzovým službám vrátane telefónneho čísla 112, ktoré je jednotným núdzovým číslom v Európe.
Nový zákon taktiež posilní kompetencie regulačného orgánu, ktorým je Telekomunikačný úrad SR. "Nastoľuje sa pružnejšie rušenie alebo odobratie pridelených frekvencií, ak nie sú užívané, spresňuje sa cenová regulácia, prehlbuje sa technologická neutralita, čiže je tu väčší tlak alebo motivácia na inovácie nielen jednou technológiou," spresnil Figeľ. Niektoré právomoci Telekomunikačného úradu SR však zároveň prejdú na novovzniknutý Orgán európskych regulátorov pre elektronické komunikácie (BEREC) s celoeurópskou pôsobnosťou, ktorého cieľom je zjednotiť reguláciu v rámci EÚ. V prípade ,ak napríklad pravidlo zavedené národným regulátorom bude brániť efektívnemu fungovaniu jednotného európskeho trhu s telekomunikačnými službami, BEREC mu môže odporučiť takéto pravidlo zmeniť alebo stiahnuť.
"Základným princípom regulácie elektronických komunikácií je postupný prechod od sektorovo zameranej regulácie k pravidlám hospodárskej súťaže, čo by malo spôsobiť, že význam regulačných činností bude postupne ustupovať. Zasahovať sa bude len minimálne, napríklad v prípadoch, keď jednotlivé trhy elektronických komunikácií nebudú dostatočne konkurenčne rozvinuté," doplnil Krajčovič.
V prípade, ak zákon prejde hlasovaním v parlamente, mohli by nové pravidlá podľa ministerstva začať platiť od 1. októbra tohto roku a niektoré ustanovenia až od 1. januára 2012. Pravidlá EÚ síce mali členské štáty, vrátane Slovenska, implementovať od 25. mája tohto roku, no vzhľadom na množstvo zmien prebiehali dlhodobé intenzívne diskusie so sektorom elektronických komunikácií a po medzirezortnom pripomienkovom konaní, vzhľadom na množstvo pripomienok a rozporov, muselo ministerstvo absolvovať niekoľkonásobné rozporové konania, čo spôsobilo značné zdržanie legislatívneho procesu.