|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
01. augusta 2016
Zakladateľ Tesly nič nezarobil, no realizuje miliardové investície
Na snímke elektromobil Tesla Model 3
Zdieľať
Na snímke elektromobil Tesla Model 3 Foto: TASR/AP
Reno 1. augusta (TASR) - Elon Musk, zakladateľ a výkonný šéf americkej automobilky Tesla, ktorá vyrába len osobné autá s čistým elektrickým pohonom (e-autá), chce v blízkej budúcnosti vybudovať kapacity na batérie v Európe, Číne a v ďalších oblastiach Ázie.Musk na slávnostnom otvorení Gigafactory, fabriky na batérie v Nevadskej púšti neďaleko mesta Reno predchádzajúci týždeň povedal, že sa v druhej jeho fabrike pod jednou strechou budú vyrábať batérie a montovať aj e-autá. „Z jednej strany budú prichádzať surové materiály, z druhej budú vychádzať hotové autá,“ dodal.
Táto integrácia je podľa Muska nevyhnutná, ak sa má dosiahnuť zníženie výrobnej a teda aj maloobchodnej ceny vozidiel. Má sa znížiť počet subdodávateľov, lebo teraz "každá molekula cestuje okolo sveta" konštatoval podnikateľ.
Závody Tesly sú zamýšľané ako "stroje, ktoré stavajú stroje". Musk tvrdí, že zmysel má postaviť najmenej jednu kapacitu na každom kontinente, lebo ináč rastú náklady na logistiku.
Tesla buduje Gigafactory, závod na výrobu batérií, v spolkovom štáte Nevada už takmer dva roky. Zatiaľ je z neho hotových len 14 %. Prvé batérie začne produkovať buď koncom tohto alebo začiatkom budúceho roku. Gigafactory bude mať o pár rokov takú kapacitu lítiovo-iónových batérií ako zvyšok sveta. Tesla spolupracuje na tomto projekte okrem iných aj s japonským elektronickým koncernom Panasonic.
Výstavba veľkej fabriky na batérie stojí okolo jednej miliardy a aj klasické automobilky a ich subdodávatelia sa chystajú na ich budovanie. Predpokladajú, že sa odbyt elektroáut v nasledujúcich rokoch bude dynamicky zvyšovať. V sektore sa však pochybuje o tom, že lítiovo-iónová technológia, na ktorú vsádza Tesla, sa vo výrobe autobatérií presadí.
Gigafactory je nosným pilierom plánu ďalšieho rozvoja Tesly. Jej výroba e-áut má z minuloročných 50 000 vozidiel vzrásť v roku 2018 na 500 000. Tesla okrem toho predáva dobíjacie zariadenia, ktoré sú takisto veľmi dôležité pre vytváranie vhodných podmienok pre rozvoj elektromobility.
Musk uviedol, že do hotovej fabriky by sa zmestilo 100 lietadiel B747 Jumbo, alebo 50 miliárd škrečkov. Musk rád ilustruje svoje informácie podobnými nezvyčajnými príkladmi.
Gigafactory bude získavať potrebnú energiu na výrobu z obnoviteľných zdrojov: veterných turbín, solárnych panelov a geotermálnych zdrojov.
Spoločnosť Tesla vznikla v roku 2003. Miliardár Musk ňou nezarobil ešte ani cent. Odborníci vypočítali, že od roku 2006 dosiahol podnik tržby 1,7 miliardy USD (1,53 miliardy eur). Ďalších 500 miliónov USD získal predajom emisných povoleniek. V uvedených rokoch však investoval do firmy 4 miliardy USD. Ďalšie prostriedky zhltli nové investície a vývoj ďalších modelov. Rozdiel v získaných a investovaných prostriedkov sa neustále zvyšuje.
Dôvera investorov v úspech vízií, ktoré Musk predstavuje po každom neúspechu, pomaly klesá. Pred rokom stála akcia Tesly priemerne 241 eur v súčasnosti sa obchoduje na burze po 207 eur. A ťažkosti sa stupňujú. V druhom štvrťroku dodala už druhýkrát po sebe menej vozidiel, ako predpovedalo jej vedenie.
(1 EUR = 1,1113 USD)
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR