|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
08. marca 2014
Zákaz pre šesť firiem za kartel by mal negatívny dopad na stavebníctvo
Prípadné rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) o niekoľkoročnom zákaze účasti v tendroch pre šesticu stavebných firiem by malo negatívne následky na stavbársky trh na Slovensku. Myslí si ...
Zdieľať
Bratislava 8. marca (TASR) – Prípadné rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) o niekoľkoročnom zákaze účasti v tendroch pre šesticu stavebných firiem by malo negatívne následky na stavbársky trh na Slovensku. Myslí si to prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) Zsolt Lukáč.
Firmy mali v minulosti vytvoriť kartel, potvrdil nedávno aj Najvyšší súd (NS) SR.
Štát je totiž najväčším zadávateľom zákaziek pri budovaní dopravnej infraštruktúry. Ak by sa šestica firiem Strabag, Doprastav, Betamont, Inžinierske stavby, Skanska DS a Mota-Engil nemohli zúčastňovať na štátnych tendroch, okrem nich samotných by to mohlo podľa Lukáča zasiahnuť napríklad aj ďalšie menšie spoločnosti. Teda tie, ktoré sú ako subdodávatelia priamo naviazané na veľkých stavbárov.
"Mnoho firiem by na to mohlo doplatiť. Nemali by prácu pre svojich zamestnancov, mohli by skrachovať," opísal pre TASR Lukáč. Stavbárom však zostáva jedine rešpektovať rozhodnutia súdu či úradov.
Momentálne sa v tejto veci očakáva na usmernenie ÚVO, ktoré má dať odpoveď na to, či sa títo stavbári môžu najbližšie roky zúčastňovať na verejných zákazkách, alebo nie. O karteli stavbárov rozhodol Protimonopolný úrad (PMÚ) SR v roku 2006, až vlani v decembri však tento verdikt definitívne potvrdil NS SR. Podľa rozhodnutia úradu spoločnosti Strabag, Doprastav, Betamont, Inžinierske stavby, Skanska DS a Mota-Engil uzavreli kartelovú dohodu, ktorá bola spojená so súťažou na výstavbu úseku diaľnice D1 na Spiši z Mengusoviec po Jánovce.
Za to dostali pokutu takmer 45 miliónov eur. V čase rozhodnutia PMÚ zareagoval aj ÚVO. Vydal usmernenie, na základe ktorého sa tieto firmy nemohli zúčastňovať na verejných súťažiach. To sa však doteraz neuplatňovalo, pretože nasledovala séria súdnych sporov. Ministerstvo dopravy po aktuálnom rozhodnutí Najvyššieho súdu SR očakáva ďalšie usmernenie ÚVO, ktoré dá odpoveď na to, či sa môžu v súčasnosti tieto spoločnosti zúčastňovať na štátnych súťažiach.
"Predpokladám, že opäť dôjde k tomu, že bude vydané usmernenie, ktorým sa zakáže participácia týchto firiem na verejných súťažiach," pripustil ešte začiatkom januára tohto roka minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD). To bude mať podľa jeho slov vplyv na niektoré zo súťaží štátu. "Myslím si však, že konkurencia na trhu je dostačujúca, firiem je oveľa viac ako týchto šesť," doplnil Počiatek. V konečnom dôsledku sa preto nedomnieva, že by usmernenie v takomto duchu malo zásadný vplyv na ambície štátu vo výstavbe diaľnic.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR
Na snímke prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) Zsolt Lukáč Foto: TASR/Štefan Puškáš
Firmy mali v minulosti vytvoriť kartel, potvrdil nedávno aj Najvyšší súd (NS) SR.
Štát je totiž najväčším zadávateľom zákaziek pri budovaní dopravnej infraštruktúry. Ak by sa šestica firiem Strabag, Doprastav, Betamont, Inžinierske stavby, Skanska DS a Mota-Engil nemohli zúčastňovať na štátnych tendroch, okrem nich samotných by to mohlo podľa Lukáča zasiahnuť napríklad aj ďalšie menšie spoločnosti. Teda tie, ktoré sú ako subdodávatelia priamo naviazané na veľkých stavbárov.
"Mnoho firiem by na to mohlo doplatiť. Nemali by prácu pre svojich zamestnancov, mohli by skrachovať," opísal pre TASR Lukáč. Stavbárom však zostáva jedine rešpektovať rozhodnutia súdu či úradov.
Momentálne sa v tejto veci očakáva na usmernenie ÚVO, ktoré má dať odpoveď na to, či sa títo stavbári môžu najbližšie roky zúčastňovať na verejných zákazkách, alebo nie. O karteli stavbárov rozhodol Protimonopolný úrad (PMÚ) SR v roku 2006, až vlani v decembri však tento verdikt definitívne potvrdil NS SR. Podľa rozhodnutia úradu spoločnosti Strabag, Doprastav, Betamont, Inžinierske stavby, Skanska DS a Mota-Engil uzavreli kartelovú dohodu, ktorá bola spojená so súťažou na výstavbu úseku diaľnice D1 na Spiši z Mengusoviec po Jánovce.
Za to dostali pokutu takmer 45 miliónov eur. V čase rozhodnutia PMÚ zareagoval aj ÚVO. Vydal usmernenie, na základe ktorého sa tieto firmy nemohli zúčastňovať na verejných súťažiach. To sa však doteraz neuplatňovalo, pretože nasledovala séria súdnych sporov. Ministerstvo dopravy po aktuálnom rozhodnutí Najvyššieho súdu SR očakáva ďalšie usmernenie ÚVO, ktoré dá odpoveď na to, či sa môžu v súčasnosti tieto spoločnosti zúčastňovať na štátnych súťažiach.
"Predpokladám, že opäť dôjde k tomu, že bude vydané usmernenie, ktorým sa zakáže participácia týchto firiem na verejných súťažiach," pripustil ešte začiatkom januára tohto roka minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD). To bude mať podľa jeho slov vplyv na niektoré zo súťaží štátu. "Myslím si však, že konkurencia na trhu je dostačujúca, firiem je oveľa viac ako týchto šesť," doplnil Počiatek. V konečnom dôsledku sa preto nedomnieva, že by usmernenie v takomto duchu malo zásadný vplyv na ambície štátu vo výstavbe diaľnic.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR