|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
20. decembra 2016
Zahrievanie motora na voľnobeh v zime neškodí
Auto si v zime vyžaduje viac starostlivosti a citu. Problematika ranných štartov a zahrievania motora je opäť aktuálna. Mnoho vodičov stále nevie, čo je správne. ...
Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR/Eduard Fašung
Bratislava 20. decembra (TASR) - Auto si v zime vyžaduje viac starostlivosti a citu. Problematika ranných štartov a zahrievania motora je opäť aktuálna. Mnoho vodičov stále nevie, čo je správne. Viacerí odborníci totiž radia auto naštartovať a hneď vyraziť. Zohrievanie motora na voľnobehu pred jazdou doslova neodporúčajú.Kedysi to bolo v mrazoch nepríjemné. Ťažké ranné štarty, traktorový chod a smrad zo starších motorov. To všetko z ciest pomaly mizne. Technika sa mení a napreduje. "Čím je vonku chladnejšie, tým viac motory trpia. Idú hladko, no olej je stuhnutý a nefunguje optimálne. Žiadať od motora hneď výkon, nie je dobrý nápad. Je určite lepšie počkať, kým olej zredne. Postačí aj päťminútové zahrievanie. Nemusí sa dosiahnuť prevádzková teplota," tvrdí Jindřich Krejčí, riaditeľ ProfiAuto pre Českú a Slovenskú republiku.
Motor má pohyblivé a pevné časti. Vyrobené sú z rôznych materiálov, väčšinou zo zliatin kovov. Kov vplyvom tepla pracuje, rozťahuje sa. Preto mu rýchla zmena teplôt neprospieva. Pohyblivá časť motora musí byť mazaná olejom. Pre správny chod motora by sa mala používať výhradne výrobcom predpísaná špecifikácia oleja. Olej totiž chladom tuhne. "Studený olej vo vozidle nemá také mazacie schopnosti. Keď vodič hneď motor zaťaží, olej sa nestihne ohriať a v systéme mazania neplní svoju funkciu. Motor trpí," tvrdí Krejčí.
Naftový motor pracuje inak ako benzínový. Dieslový agregát sa zohrieva dlhšie. Preto nie je vhodný na krátke trasy v meste. Na tieto je určite vhodnejší benzínový motor alebo motor na LPG, a to aj za cenu vyššej spotreby. Podľa Rudolfa Staníka, konateľa spoločnosti AZ Car, LPG systémy výrobcovia skvalitnili. Moderné motory zvyčajne štartujú na benzín. Po krátkom zahriatí motora prepnú automaticky na plyn.
"Zahrievanie motora pôsobí na auto len pozitívne. Zaručí menšie namáhanie motora, jeho dlhšiu životnosť, komfort teplého interiéru, bezpečnosť v podobe odmrazených skiel a zrkadiel. Zahrievanie motora na mieste je teda prospešné. Ak máte studený motor, vyhýbajte sa vysokým otáčkam. Vhodné je počkať, kým sa motor zohreje, potom pridávať viac plynu a v neposlednom rade vyberať kvalitné motorové oleje," radí Staník.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR