Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

11. mája 2008

Začína kampaň na podporu výrobkov fair trade



Kampaň na podporu predaja výrobkov fair trade, ktorej cieľom je zvýšiť povedomie verejnosti na Slovensku o takýchto výrobkoch, začne už v pondelok. Ide o výrobky a tovar z chudobných rozvojových ...



Zdieľať
BRATISLAVA 11. apríla (WEBNOVINY) - Kampaň na podporu predaja výrobkov fair trade, ktorej cieľom je zvýšiť povedomie verejnosti na Slovensku o takýchto výrobkoch, začne už v pondelok. Ide o výrobky a tovar z chudobných rozvojových krajín, ktoré sú priamo dovážané do vyspelých štátov. Je to jeden zo spôsobov pomoci producentom z rozvojových krajín. Kampaň začína pri príležitosti Svetového dňa fair trade vernisážou fotografií Táni Hojčovej na Hlavnom námestí v Bratislave. Známe i menej známe osobnosti na fotografiách výrazom tváre dávajú najavo, že "Nespravodlivosť im nie je pochuti". Medzi osobnosťami, ktoré sa do kampane zapojili je aj Adela Banášová, Csongor Kassai, Mária Kráľovičová, Petra Polnišová či Tony Moises. Výstava bude putovná, postupne by mala byť nainštalovaná aj na ďalších verejných priestranstvách v Bratislave. Zároveň bude v júni spustená aj billboardová kampaň a kampaň na city ligtoch. Celý projekt by mal trvať 18 mesiacov a jeho súčasťou budú informačné stánky na verejných podujatiach, ochutnávky fair trade produktov, stretnutia v školách a ďalšie aktivity. Kampaň organizuje Nadácie Integra. Prostriedky na ňu vo výške 202 000 euro nadácia získala z Európskej komisie a na spolufinancovaní sa sumou 12-tisíc euro podieľa aj Slovenská agentúra pre medzinárodnú rozvojovú spoluprácu sumou. Na Slovensku je v súčasnosti len jediná špecializovaná predajňa fair trade produktov, a to TEN SENSES na Klariskej ulici v Bratislave. Niektoré produkty je ale možné kúpiť aj vo vybraných bioobchodoch, niektorých bratislavských kaviarňach a kníhkupectvách. Počas kampane začne predaj aj v prvej obchodnej sieti na Slovensku, a to v rámci siete drogérií DM. Zákazníci bratislavského supermarketu Hypernova v AVION Shopping Parku budú mať tiež príležitosť nakupovať fair trade. Myšlienka fair trade obchodu sa rozvinula v 70-rokoch. Prvé zásielky kávy od pestovateľov z Južnej Ameriky putovali hlavne do Veľkej Británie, kde ich cez sieť dobrovoľníkov predávali najmä na pôde kresťanských cirkví a charitatívnych organizácií. V súčasnosti sa v tomto systéme predávajú výrobky asi 5 miliónov malých pestovateľov a výrobcov. Dostať ich je možné v 3 000 špecializovaných obchodoch, 57 000 supermarketoch a 50 maloobchodných reťazcoch po celom svete. Ročný obrat z predaja fair trade výrobkov je približne 1,1 miliardy euro. Fair trade umožňuje výrobcom z rozvojových krajín získať prístup na trhy a zaručuje im dôstojné obchodné podmienky. Funguje na jednoduchom princípe, že za kvalitný tovar či surovinu dostávajú výrobcovia cenu, ktorá pokrýva ich výrobné náklady. Fair trade okrem toho platí isté percento navyše, tzv.sociálnu prémiu. Táto suma sa používa ako investícia na zvýšenie kvality výroby alebo na projekty prospešné celej komunite (vybudovanie školy, ciest, zdravotníckeho strediska a pod.). Fair trade sa tak stáva jedným z dôležitých nástrojov dlhodobého a zdravého rozvoja aj tých najchudobnejších častí sveta. Dodávatelia produktov s označením fair trade musia prejsť prísnym certifikačným procesom. Jeho pravidlá a ich dodržiavanie kontroluje medzinárodná organizácia Fairtrade Labeling Organization International.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Obama prvýkrát predbehol Clintonovú v počte superdelegátov
<< predchádzajúci článok
Z väzenia v juhovýchodnej Brazílii ušlo takmer 30 trestancov