Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

18. februára 2009

Záchrana havarovaných plavidiel stála vyše 89 tisíc eur



Záchranná akcia troch plavidiel, ktoré v januári tohto roku uviazli pred plavebnou komorou Vodného diela Gabčíkovo, stála Vodohospodársku výstavbu 89 286,87 eur. Agentúru SITA o tom informoval ...



Zdieľať
BRATISLAVA 18. februára (WEBNOVINY) - Záchranná akcia troch plavidiel, ktoré v januári tohto roku uviazli pred plavebnou komorou Vodného diela Gabčíkovo, stála Vodohospodársku výstavbu 89 286,87 eur. Agentúru SITA o tom informoval generálny riaditeľ š.p. Vodohospodárska výstavba Roman Straka. Ako ďalej dodal, priame škody v súvislosti s odstraňovaním havárie neboli vodnému dielu spôsobené, výroba elektrickej energie nebola obmedzená. "Práce vyžadovali len drobné zásahy do zariadenia plavebných komôr, ako napríklad zabezpečenie prístupových ciest pre ťažkú techniku - demontáž častí zábradlia na hornej rejde na strednom múre. To sú však drobnosti oproti možnému scenáru, že by sa lode s nákladom potopili a tvorili prekážku na vodnej ceste," skonštatoval generálny riaditeľ.


Straka hodnotí záchrannú akciu ako úspešnú, "plavidlá i náklad sú v poriadku, ropné látky do vody neunikli, technologické zariadenia plavebných komôr neboli poškodené." Podľa neho záchranná akcia mohla byť o niekoľko hodín kratšia. Zdržanie zdôvodnil poruchou na žeriave a následne museli zabezpečiť druhý žeriav vysokej nosnosti. "Manipulácia s ťažkým nákladom, akým oceľové zvitky sú, správny spôsob jeho ukladania a skladania je náročný aj pre posádky plavidiel," skonštatoval. No ako vzápätí dodal, "pre záchranárov boli tieto manipulácie školou a zároveň skúškou ich schopností a odbornej spôsobilosti. Obstáli na 100 percent. Samozrejme, aj celý tím ľudí, ktorí zabezpečovali nepretržite 30 hodín odstraňovanie havárie." Na záchrannej akcii pracovali desiatky záchranárov.

Príčiny nehody vyšetruje polícia. Podľa informácii, ktoré agentúre SITA poskytla trnavská policajná hovorkyňa Martina Kredatusová, polícia začala trestné stíhanie pre všeobecné ohrozenie, vypočula už aj svedkov. "Momentálne čakáme na znalecký posudok, na základe ktorého sa bude odvíjať ďalší postup polície. Expertízu vykonáva znalec z odboru vodnej dopravy, ktorý by mal určiť príčiny vzniku nehody," dodala.

K nehode došlo 30. januára tohto roku. Remorkér a dva člny s maďarskou posádkou pod nemeckou vlajkou, ktoré smerovali z Rakúska do Maďarska, mali problém vplávať do ľavej plavebnej komory vodného diela. Stabilita remorkéra, ktorý prevážal oceľ, bola ohrozená po tom, ako sa jeho náklad posunul z jednej strany na druhú. Lodi hrozilo potopenie, keď sa náklad uvoľnil a loď začala naberať vodu. Posádke, ktorú tvorili štyria ľudia, sa našťastie nič nestalo. Lodná doprava bola z oboch strán vodného diela zastavená, podarilo sa ju sprejazdniť až v sobotu 31. januára vo večerných hodinách. Na plavidlách vznikli iba menšie škody - praskliny, poškodenie obšívky, krytov nákladných priestorov, preliačiny a poškodenie optickej signalizácie. Tovar, ktorý lode prevážali, záchranári preložili na loď, ktorá patrila rumunskej spoločnosti a tá ho dopravila do cieľovej stanice do Maďarska.
SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
SNS chce, aby ÚS SR pozastavil školský zákon
<< predchádzajúci článok
Prezident nechce komplikovať situáciu, do leta asi budú profesori