|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 25.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Dnes je 1. Sviatok vianočný
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
24. januára 2013
Zachovanie sviatku Sedembolestnej chce vyše stotisíc ľudí
Pod petíciu Iniciatívy občanov za zachovanie sviatku Sedembolestnej Panny Márie (15. september) ako dňa pracovného pokoja sa podpísalo 128 765 ľudí. Ako informoval Martin Dilong, podpisy ...
Zdieľať
BRATISLAVA 24. januára (WEBNOVINY) - Pod petíciu Iniciatívy občanov za zachovanie sviatku Sedembolestnej Panny Márie (15. september) ako dňa pracovného pokoja sa podpísalo 128 765 ľudí.
Ako informoval Martin Dilong, podpisy dnes odovzdali na úrade vlády. Podpisy sú na 12 569 hárkoch a priniesli ich v troch škatuliach od banánov.
„Vďaka ľuďom je podpisov veľa. Sme presvedčení, že sviatok bude zachovaný, lebo pre obyvateľov Slovenska má veľký kultúrny, duchovný a národný význam,“ uviedol Dilong. Petíciu rozbehli vlani v júli a zber podpisov ukončili v októbri.
Dilong pripomenul, že 24. októbra požiadali predsedu vlády Roberta Fica listom o osobné stretnutie a vyzvali ho na verejný dialóg.
„Dodnes neodpovedal. Slušnosť by kázala, keby niekto na list do 30 dní odpovedal,“ povedal s tým, že dnes uplynuli od zaslania listu tri mesiace. Neskôr napísali list vedúcemu úradu vlády Igorovi Federičovi, na čo ich z úradu kontaktovali a dohodli si dnešné stretnutie.
Vláda uvažuje od leta o zrušení dvoch štátnych sviatkov, ktoré pripadajú na 1. a 15. september. Zrušenie 15. septembra ako štátneho sviatku by si však podľa Fica vyžadovalo otvorenie Vatikánskej zmluvy.
Obyčajným zákonom nie je totiž podľa neho možné siahnuť na zmluvu medzinárodného charakteru. Vláda preto uvažuje nad tým, že namiesto otvárania Vatikánskej zmluvy by zákonom presunula oslavu 15. septembra na nedeľu, ak pripadne na pracovný deň.
Metropolita Bratislavskej arcidiecézy a predseda Konferencie biskupov Slovenska (KBS) Stanislav Zvolenský však povedal, že presun sviatku Sedembolestnej Panny Márie na nedeľu v prípade, že by pripadol na pracovný deň, by bol v rozpore s Vatikánskou zmluvou.
História sviatku
Katolícka cirkev na Slovensku si 15. septembra pripomína sviatok Sedembolestnej Panny Márie, patrónky Slovenska. Národnou svätyňou Sedembolestnej Panny Márie na Slovensku sa stal chrám v Šaštíne. Sviatok Sedembolestnej je na Slovensku dňom pracovného pokoja.
Prvá zmienka o sviatku pochádza z roku 1412, keď sa spomenula na cirkevnom sneme v Kolíne nad Rýnom. Pre celú Cirkev ho ustanovil až pápež Benedikt XIII. v roku 1727 a zároveň povolil, aby sa Panna Mária Sedembolestná uctievala ako patrónka Slovenska.
Sedem je v biblickej reči symbolickým číslom a znamená plnosť. Mariánski ctitelia vymenúvajú aspoň sedem najznámejších bolestí Božej Matky. Prvou je proroctvo Simeona, ktorý jej na 40. deň po narodení Ježiša predpovedal ťažkú budúcnosť Božieho Syna a aj to, že "jej vlastnú dušu prenikne meč".
Po druhý raz Mária trpela, keď musela s dieťaťom utekať do Egypta pred Herodesom, ktorý dal v strachu pred novým kráľom vyvraždiť v Betleheme a v okolí všetkých chlapcov mladších ako dvojročných. Treťou bolesťou bola pre Máriu strata 12-ročného Ježiša v jeruzalemskom chráme počas veľkonočných sviatkov.
Štvrtú a piatu bolesť prežívala matka Božieho Syna pri umučení syna, keď sa s ním stretla na krížovej ceste a keď stála pod krížom. Posledné dve bolesti ju zasiahli po Ježišovej smrti, keď držala v náručí jeho mŕtve telo a keď jej ho vzali, aby ho uložili do hrobu. Svojím utrpením spolupracovala Mária na vykupiteľskom diele Syna a veriaci ju uctievajú ako matku plnú bolesti.
Ako informoval Martin Dilong, podpisy dnes odovzdali na úrade vlády. Podpisy sú na 12 569 hárkoch a priniesli ich v troch škatuliach od banánov.
„Vďaka ľuďom je podpisov veľa. Sme presvedčení, že sviatok bude zachovaný, lebo pre obyvateľov Slovenska má veľký kultúrny, duchovný a národný význam,“ uviedol Dilong. Petíciu rozbehli vlani v júli a zber podpisov ukončili v októbri.
Dilong pripomenul, že 24. októbra požiadali predsedu vlády Roberta Fica listom o osobné stretnutie a vyzvali ho na verejný dialóg.
„Dodnes neodpovedal. Slušnosť by kázala, keby niekto na list do 30 dní odpovedal,“ povedal s tým, že dnes uplynuli od zaslania listu tri mesiace. Neskôr napísali list vedúcemu úradu vlády Igorovi Federičovi, na čo ich z úradu kontaktovali a dohodli si dnešné stretnutie.
Vláda uvažuje od leta o zrušení dvoch štátnych sviatkov, ktoré pripadajú na 1. a 15. september. Zrušenie 15. septembra ako štátneho sviatku by si však podľa Fica vyžadovalo otvorenie Vatikánskej zmluvy.
Obyčajným zákonom nie je totiž podľa neho možné siahnuť na zmluvu medzinárodného charakteru. Vláda preto uvažuje nad tým, že namiesto otvárania Vatikánskej zmluvy by zákonom presunula oslavu 15. septembra na nedeľu, ak pripadne na pracovný deň.
Metropolita Bratislavskej arcidiecézy a predseda Konferencie biskupov Slovenska (KBS) Stanislav Zvolenský však povedal, že presun sviatku Sedembolestnej Panny Márie na nedeľu v prípade, že by pripadol na pracovný deň, by bol v rozpore s Vatikánskou zmluvou.
História sviatku
Katolícka cirkev na Slovensku si 15. septembra pripomína sviatok Sedembolestnej Panny Márie, patrónky Slovenska. Národnou svätyňou Sedembolestnej Panny Márie na Slovensku sa stal chrám v Šaštíne. Sviatok Sedembolestnej je na Slovensku dňom pracovného pokoja.
Prvá zmienka o sviatku pochádza z roku 1412, keď sa spomenula na cirkevnom sneme v Kolíne nad Rýnom. Pre celú Cirkev ho ustanovil až pápež Benedikt XIII. v roku 1727 a zároveň povolil, aby sa Panna Mária Sedembolestná uctievala ako patrónka Slovenska.
Sedem je v biblickej reči symbolickým číslom a znamená plnosť. Mariánski ctitelia vymenúvajú aspoň sedem najznámejších bolestí Božej Matky. Prvou je proroctvo Simeona, ktorý jej na 40. deň po narodení Ježiša predpovedal ťažkú budúcnosť Božieho Syna a aj to, že "jej vlastnú dušu prenikne meč".
Po druhý raz Mária trpela, keď musela s dieťaťom utekať do Egypta pred Herodesom, ktorý dal v strachu pred novým kráľom vyvraždiť v Betleheme a v okolí všetkých chlapcov mladších ako dvojročných. Treťou bolesťou bola pre Máriu strata 12-ročného Ježiša v jeruzalemskom chráme počas veľkonočných sviatkov.
Štvrtú a piatu bolesť prežívala matka Božieho Syna pri umučení syna, keď sa s ním stretla na krížovej ceste a keď stála pod krížom. Posledné dve bolesti ju zasiahli po Ježišovej smrti, keď držala v náručí jeho mŕtve telo a keď jej ho vzali, aby ho uložili do hrobu. Svojím utrpením spolupracovala Mária na vykupiteľskom diele Syna a veriaci ju uctievajú ako matku plnú bolesti.