|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 18.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Sláva, Slávka
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
29. decembra 2011
Začal tender na stavbu diaľnice s tunelom Višňové
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. vyhlásila verejnú súťaž na najviac očakávanú výstavbu diaľnice D1 Lietavská Lúčka-Višňové-Dubná Skala v dĺžke takmer 13,5 ...
Zdieľať
BRATISLAVA 29. decembra (WEBNOVINY) - Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. vyhlásila verejnú súťaž na najviac očakávanú výstavbu diaľnice D1 Lietavská Lúčka-Višňové-Dubná Skala v dĺžke takmer 13,5 kilometra.
Súčasťou plánovanej diaľnice pri Žiline s predpokladanou cenou projektovania a prác 896,53 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty bude 7,5 kilometra dlhý tunel Višňové. Vyplýva to z informácií NDS zverejnených vo štvrtok vo Vestníku verejného obstarávania.
Výstavba na päť a pol roka
Práce na diaľnici sú plánované na 2 010 dní, čiže päť a pol roka, financované majú byť z prostriedkov Európskej únie, úveru Európskej investičnej banky a štátneho rozpočtu. Otváranie ponúk v tendri je plánované na 3. mája 2012, pričom stavebné firmy môžu požiadať o súťažné podklady do 17. januára a o prípadné vysvetlenie podmienok účasti do 22. marca budúceho roka. Obhliadky štôlne pre stavbu tunela budú podľa oznamu diaľničiarov od 21. do 31. januára. Ponuky budú viazané minimálne do 2. novembra 2012.
Podmienky pre uchádzačov
Uchádzači musia preukázať, že pri výstavbe cestnej a železničnej infraštruktúry dosiahli v rokoch 2008 až 2010 celkový obrat minimálne 200 mil. eur bez dane. Ďalšou podmienkou je predložiť zoznam vykonaných stavebných prác na diaľniciach alebo rýchlostných cestách za posledných päť rokov. Museli pritom postaviť aspoň dve takéto stavby, z toho jednu najmenej za 100 mil. eur a jednu za 50 mil. eur bez dane. Osoby uchádzačov zodpovedné za riadenie projektových a stavebných prác musia mať potrebné vzdelanie a odbornú prax za posledných desať rokov.
Pôvodná predstava
Ministerstvo dopravy pôvodne plánovalo výstavbu diaľnice pri Žiline ako dva samostatné úseky Lietavská Lúčka – Višňové v dĺžke 5,4 kilometra a Višňové – Dubná Skala v dĺžke vyše 8 kilometrov. "Zlúčenie dvoch úsekov D1 do jedného je z čisto technických dôvodov, pričom ich výstavba bola vždy plánovaná súbežne. V úseku Lietavská Lúčka – Višňové je výstavba prístupových ciest na stavenisko k západnému portálu tunela Višňové. Až po jej výstavbe je možné začať rozhodujúce množstvo prác,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca NDS Marcel Jánošík. Na uvedenom úseku je podľa neho možné umiestniť pomerne veľké množstvo z vyrúbaného materiálu z tunela do násypov. Vzájomná previazanosť výstavby oboch úsekov tak môže celú výstavbu výrazne zefektívniť.
Na ministerstve dopravy sa nedávno konalo rokovanie so zástupcami Európskej investičnej banky na jej podnet. "Banka totiž zvažuje, že by sa zapojila do financovania výstavby tunela Višňové. Preto si od nás vyžiadala detailné technické, finančné a iné potrebné informácie o projekte,“ informoval už skôr agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.
Diaľnica D1 Višňové-Dubná Skala (vizualizácia tunela Višňové)
Bez európskych peňazí
Pre dĺžku času výstavby tunela Višňové, okolo päť rokov, už nie je možné na tento diaľničný úsek použiť európske peniaze v súčasnom sedemročnom programovom období trvajúcom do roku 2013. "Vyžaduje sa totiž ukončenie projektov do roku 2015, čo mohlo byť reálne v prípade začatia výstavby v roku 2009. Za najvhodnejšiu alternatívu financovania úsekov D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala považuje ministerstvo dopravy začatie výstavby zo zdrojov štátneho rozpočtu, prípadne v kombinácii s úverom od Európskej investičnej banky a od roku 2014 z fondov Európskej únie na nové programové obdobie,“ uviedol Krajčovič.
Diaľnica pri Žiline mala byť pôvodne postavená v rámci tretieho balíka PPP, pričom jej odovzdanie do predčasného užívania bolo plánované v tomto roku. Prieskumná štôlňa na mieste stavby D1 Višňové – Dubná Skala bola dokončená už v roku 2002, doteraz však chýbali peniaze na stavbu tunela. Stavebné povolenie na diaľnicu s tunelom Višňové bolo vydané ešte v marci 2009. Pozemky súkromných vlastníkov sú podľa rezortu dopravy vysporiadané.
Súčasťou plánovanej diaľnice pri Žiline s predpokladanou cenou projektovania a prác 896,53 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty bude 7,5 kilometra dlhý tunel Višňové. Vyplýva to z informácií NDS zverejnených vo štvrtok vo Vestníku verejného obstarávania.
Výstavba na päť a pol roka
Práce na diaľnici sú plánované na 2 010 dní, čiže päť a pol roka, financované majú byť z prostriedkov Európskej únie, úveru Európskej investičnej banky a štátneho rozpočtu. Otváranie ponúk v tendri je plánované na 3. mája 2012, pričom stavebné firmy môžu požiadať o súťažné podklady do 17. januára a o prípadné vysvetlenie podmienok účasti do 22. marca budúceho roka. Obhliadky štôlne pre stavbu tunela budú podľa oznamu diaľničiarov od 21. do 31. januára. Ponuky budú viazané minimálne do 2. novembra 2012.
Podmienky pre uchádzačov
Uchádzači musia preukázať, že pri výstavbe cestnej a železničnej infraštruktúry dosiahli v rokoch 2008 až 2010 celkový obrat minimálne 200 mil. eur bez dane. Ďalšou podmienkou je predložiť zoznam vykonaných stavebných prác na diaľniciach alebo rýchlostných cestách za posledných päť rokov. Museli pritom postaviť aspoň dve takéto stavby, z toho jednu najmenej za 100 mil. eur a jednu za 50 mil. eur bez dane. Osoby uchádzačov zodpovedné za riadenie projektových a stavebných prác musia mať potrebné vzdelanie a odbornú prax za posledných desať rokov.
Pôvodná predstava
Ministerstvo dopravy pôvodne plánovalo výstavbu diaľnice pri Žiline ako dva samostatné úseky Lietavská Lúčka – Višňové v dĺžke 5,4 kilometra a Višňové – Dubná Skala v dĺžke vyše 8 kilometrov. "Zlúčenie dvoch úsekov D1 do jedného je z čisto technických dôvodov, pričom ich výstavba bola vždy plánovaná súbežne. V úseku Lietavská Lúčka – Višňové je výstavba prístupových ciest na stavenisko k západnému portálu tunela Višňové. Až po jej výstavbe je možné začať rozhodujúce množstvo prác,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca NDS Marcel Jánošík. Na uvedenom úseku je podľa neho možné umiestniť pomerne veľké množstvo z vyrúbaného materiálu z tunela do násypov. Vzájomná previazanosť výstavby oboch úsekov tak môže celú výstavbu výrazne zefektívniť.
Na ministerstve dopravy sa nedávno konalo rokovanie so zástupcami Európskej investičnej banky na jej podnet. "Banka totiž zvažuje, že by sa zapojila do financovania výstavby tunela Višňové. Preto si od nás vyžiadala detailné technické, finančné a iné potrebné informácie o projekte,“ informoval už skôr agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.
Diaľnica D1 Višňové-Dubná Skala (vizualizácia tunela Višňové)
Bez európskych peňazí
Pre dĺžku času výstavby tunela Višňové, okolo päť rokov, už nie je možné na tento diaľničný úsek použiť európske peniaze v súčasnom sedemročnom programovom období trvajúcom do roku 2013. "Vyžaduje sa totiž ukončenie projektov do roku 2015, čo mohlo byť reálne v prípade začatia výstavby v roku 2009. Za najvhodnejšiu alternatívu financovania úsekov D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala považuje ministerstvo dopravy začatie výstavby zo zdrojov štátneho rozpočtu, prípadne v kombinácii s úverom od Európskej investičnej banky a od roku 2014 z fondov Európskej únie na nové programové obdobie,“ uviedol Krajčovič.
Diaľnica pri Žiline mala byť pôvodne postavená v rámci tretieho balíka PPP, pričom jej odovzdanie do predčasného užívania bolo plánované v tomto roku. Prieskumná štôlňa na mieste stavby D1 Višňové – Dubná Skala bola dokončená už v roku 2002, doteraz však chýbali peniaze na stavbu tunela. Stavebné povolenie na diaľnicu s tunelom Višňové bolo vydané ešte v marci 2009. Pozemky súkromných vlastníkov sú podľa rezortu dopravy vysporiadané.