|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
09. júla 2009
Za volant nepatria alkohol, drogy, ani energetické nápoje
Psychoaktívne látky, teda alkohol a drogy, nepatria nikdy za volant. Najviac a najzávažnejšie nehody pod ich vplyvom sa však stanú v lete a najmä koncom prázdnin. Pozitívnou správou je, že v priebehu ...
Zdieľať
BRATISLAVA 9. júla (WEBNOVINY) - Psychoaktívne látky, teda alkohol a drogy, nepatria nikdy za volant. Najviac a najzávažnejšie nehody pod ich vplyvom sa však stanú v lete a najmä koncom prázdnin. Pozitívnou správou je, že v priebehu rokov 2004 až 2008 klesol počet úmrtí na cestách. Počet vinníkov dopravných nehôd, u ktorých bol zistený alkohol, však rastie. V roku 2008 stúpol ich počet oproti roku 2005 o 19 percent a dosiahol desaťročné maximum. V prvom polroku 2008 päť percent, teda 1449 zo všetkých nehôd, spôsobil alkohol. V prvom polroku 2009 to bolo deväť percent , konkrétne 1193. Najviac dopravných nehôd spôsobia mladí ľudia, najmä muži do 25 rokov.
Nebezpečenstvo za volantom pritom nepredstavuje len požitie alkoholických nápojov, ale aj drog. V prípade drog sa však ťažko zisťuje ich prítomnosť a hladina látky v krvi, uviedol na štvrtkovej tlačovej konferencii riaditeľ odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru Milan Anjel. Podľa medzinárodného výskumu sa u vodičov a vodičiek z drog objavujú sedatíva, marihuana a stimulanciá, napríklad kokaín, LSD či extáza. Sedatíva na Slovensku užívajú najmä ženy. Rodové rozdiely sa v tomto smere zmenšujú a v súčasnosti aj muži, napríklad manažéri, užívajú sedatíva v kombinácii s antidepresívami či rôzne lieky na spanie. Marihuana za volantom je častejšia u mladých mužov. Stimulanciá sa vyskytujú podobne často u oboch pohlaví.
Vplyv alkoholu na šoférovanie je síce veľmi dobre preskúmaný, ale jeho vplyv je veľmi individuálny. Ako zapôsobí záleží na viacerých faktoroch - okrem iného aj na genetických faktoroch, na tom, na aké množstvo alkoholu je človek zvyknutý, čo predtým jedol a aké nealkoholické nápoje ako doplnok k alkoholu si vybral. Ak sa alkohol skombinuje napríklad s džúsom obsahujúcim ovocný cukor, fruktóza ho rýchlejšie odbúra. Nápoje s umelými sladidlami však majú "brzdiaci účinok na odbúravanie alkoholu" a zrýchľujú vstrebávanie alkoholu. Igor Bukovský z Ambulancie klinickej výživy nie je zástancom ani toho, že pre požitím alkoholu treba zjesť veľa mastného jedla. To je totiž "istá cesta k pankreatitíde". Najistejšie je nepiť alkohol 24 hodín pred šoférovaním, zdôraznil hlavný odborník pre medicínu drogových závislostí Ministerstva zdravotníctva Ľubomír Okruhlica. Problém totiž nepredstavuje len samotný alkohol za volantom, ale aj následná 'opica'.
Za volant nepatria podľa odborníkov a odborníčok ani energetické nápoje. Najmä nie vtedy, keď tak šoféri a šoférky nahrádzajú kvalitný spánok pred cestou. Ako tvrdí Bukovský, energetický nápoj alebo káva môže pomôcť vtedy, keď sa cesta neplánovane predĺži o niekoľko hodín. Varoval však pred kumulovaním účinku viacerých energetických nápojov najmä počas dlhých ciest, v letnom období napríklad na dovolenku. Rovnaký názor na to má aj Milan Anjel. Takéto nápoje vodičov a vodičky najprv nabijú energiou, respektíve podľa Bukovského len tlmia varovné signály tela o únave. Ich účinok trvá obyčajne tri až päť hodín, a potom nastane silný útlm, ktorý môže viesť k mikrospánku a následnej nehode. Ako dodal, napríklad 13-hodinové šoférovanie s podporou energetických nápojov môže byť veľmi nebezpečné. Prepad pozornosti a nárast únavy môže byť taký rýchly a výrazný, že si ho človek neuvedomí včas. Zdravších alternatív ako popíjanie energetických nápojov počas šoférovania je podľa Bukovského niekoľko. V prvom rade je dobré pred cestou sa vyspať. Odborník na výživu odporučil nezaťažiť telo ťažkými jedlami a robiť si počas dlhšej cesty pravidelné prestávky. Namiesto stimulujúcich nápojov je možné dopriať si zelený čaj, ale treba uprednostniť teplý nápoj pred sladenými ľadovými čajmi. Na pozornosť má pozitívny vplyv aj žutie žuvačiek, čo vplýva na centrálnu nervovú sústavu, aj príjemná spoločnosť a vôňa - ťažké kvetinové je však lepšie nahradiť sviežimi, napríklad citrusovými.
Problémy s kombináciou psychoaktívnych látok a energetických nápojov a následného šoférovania auta sa vyskytujú najmä počas voľných dní. Protichodná kombinácia alkoholu ako depresantu a energetického nápoja ako stimulantu má za následok stratu kontroly nad správaním. Okrem toho, vplyv stimulantu odznie obyčajne skôr ako účinok alkoholu. Ak si človek v takomto stave sadne za volant, spojenie alkoholu a únavy má za následok mikrospánok a spomalené reflexy, čo môže vyústiť do nehody.
Určité riziko za volantom znamenajú aj cigarety. Samotný nikotín síce v tomto smere škodlivý nie je, problém predstavujú abstinenčné príznaky, keď stúpa napríklad nervozita. Abstinenčný syndróm vo všeobecnosti, a najmä u ľudí závislých od drog, je podľa Anjela najhoršia situácia v doprave.
SITA
Nebezpečenstvo za volantom pritom nepredstavuje len požitie alkoholických nápojov, ale aj drog. V prípade drog sa však ťažko zisťuje ich prítomnosť a hladina látky v krvi, uviedol na štvrtkovej tlačovej konferencii riaditeľ odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru Milan Anjel. Podľa medzinárodného výskumu sa u vodičov a vodičiek z drog objavujú sedatíva, marihuana a stimulanciá, napríklad kokaín, LSD či extáza. Sedatíva na Slovensku užívajú najmä ženy. Rodové rozdiely sa v tomto smere zmenšujú a v súčasnosti aj muži, napríklad manažéri, užívajú sedatíva v kombinácii s antidepresívami či rôzne lieky na spanie. Marihuana za volantom je častejšia u mladých mužov. Stimulanciá sa vyskytujú podobne často u oboch pohlaví.
Vplyv alkoholu na šoférovanie je síce veľmi dobre preskúmaný, ale jeho vplyv je veľmi individuálny. Ako zapôsobí záleží na viacerých faktoroch - okrem iného aj na genetických faktoroch, na tom, na aké množstvo alkoholu je človek zvyknutý, čo predtým jedol a aké nealkoholické nápoje ako doplnok k alkoholu si vybral. Ak sa alkohol skombinuje napríklad s džúsom obsahujúcim ovocný cukor, fruktóza ho rýchlejšie odbúra. Nápoje s umelými sladidlami však majú "brzdiaci účinok na odbúravanie alkoholu" a zrýchľujú vstrebávanie alkoholu. Igor Bukovský z Ambulancie klinickej výživy nie je zástancom ani toho, že pre požitím alkoholu treba zjesť veľa mastného jedla. To je totiž "istá cesta k pankreatitíde". Najistejšie je nepiť alkohol 24 hodín pred šoférovaním, zdôraznil hlavný odborník pre medicínu drogových závislostí Ministerstva zdravotníctva Ľubomír Okruhlica. Problém totiž nepredstavuje len samotný alkohol za volantom, ale aj následná 'opica'.
Za volant nepatria podľa odborníkov a odborníčok ani energetické nápoje. Najmä nie vtedy, keď tak šoféri a šoférky nahrádzajú kvalitný spánok pred cestou. Ako tvrdí Bukovský, energetický nápoj alebo káva môže pomôcť vtedy, keď sa cesta neplánovane predĺži o niekoľko hodín. Varoval však pred kumulovaním účinku viacerých energetických nápojov najmä počas dlhých ciest, v letnom období napríklad na dovolenku. Rovnaký názor na to má aj Milan Anjel. Takéto nápoje vodičov a vodičky najprv nabijú energiou, respektíve podľa Bukovského len tlmia varovné signály tela o únave. Ich účinok trvá obyčajne tri až päť hodín, a potom nastane silný útlm, ktorý môže viesť k mikrospánku a následnej nehode. Ako dodal, napríklad 13-hodinové šoférovanie s podporou energetických nápojov môže byť veľmi nebezpečné. Prepad pozornosti a nárast únavy môže byť taký rýchly a výrazný, že si ho človek neuvedomí včas. Zdravších alternatív ako popíjanie energetických nápojov počas šoférovania je podľa Bukovského niekoľko. V prvom rade je dobré pred cestou sa vyspať. Odborník na výživu odporučil nezaťažiť telo ťažkými jedlami a robiť si počas dlhšej cesty pravidelné prestávky. Namiesto stimulujúcich nápojov je možné dopriať si zelený čaj, ale treba uprednostniť teplý nápoj pred sladenými ľadovými čajmi. Na pozornosť má pozitívny vplyv aj žutie žuvačiek, čo vplýva na centrálnu nervovú sústavu, aj príjemná spoločnosť a vôňa - ťažké kvetinové je však lepšie nahradiť sviežimi, napríklad citrusovými.
Problémy s kombináciou psychoaktívnych látok a energetických nápojov a následného šoférovania auta sa vyskytujú najmä počas voľných dní. Protichodná kombinácia alkoholu ako depresantu a energetického nápoja ako stimulantu má za následok stratu kontroly nad správaním. Okrem toho, vplyv stimulantu odznie obyčajne skôr ako účinok alkoholu. Ak si človek v takomto stave sadne za volant, spojenie alkoholu a únavy má za následok mikrospánok a spomalené reflexy, čo môže vyústiť do nehody.
Určité riziko za volantom znamenajú aj cigarety. Samotný nikotín síce v tomto smere škodlivý nie je, problém predstavujú abstinenčné príznaky, keď stúpa napríklad nervozita. Abstinenčný syndróm vo všeobecnosti, a najmä u ľudí závislých od drog, je podľa Anjela najhoršia situácia v doprave.
SITA