![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Utorok 4.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Kazimír
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
17. apríla 2014
Za veľký nákup Slováci minú v priemere 72 eur
Predvianočné nákupy v obchodnom centre v Košiciach
Zdieľať

Na veľké nákupy Slováci vyrážajú najčastejšie každý týždeň, prípadne niekoľkokrát za mesiac. Väčšina ide nakupovať so zámerom, že to bude čo najrýchlejšie. Každý druhý ale priznáva, že mu v košíku skončia aj veci, ktoré pôvodne kúpiť nechcel. To platí hlavne pre ženy a mladých do 29 rokov. Tí sú ochotní nakupovať impulzívnejšie a iba málokedy chodia na nákup s typickým papierovým zoznamom. Dve pätiny kupujúcich zároveň potvrdzujú, že rady spoja veľký nákup aj s návštevou iných obchodov. Z víkendového nákupu sa tak ľahko stane aj niekoľkohodinová záležitosť.
Väčšina Slovákov preferuje veľké nákupy, ktorými chcú ušetriť čas. Na dlhší čas nakupuje pravidelne 59 % ľudí a nepravidelne ďalších 30 %. "Pravidelne zvyknú vo veľkom nakupovať ľudia žijúci v páre, naopak tí, čo žijú sami, takto nakupujú skôr nepravidelne. Veľké nákupy rovnako nepreferujú ani ľudia z menších miest a bezdetní," približuje analytik spoločnosti Home Credit Michal Kozub. Prieskum zároveň ukázal, že 4 z 10 opýtaných najradšej nakupujú sami, ale skoro rovnako početná skupina uvádza, že na nákupy vyrazí spolu celá rodina.
Približne tretina z nakupujúcich minie od 61 do 100 eur, štvrtina do 45 eur a len 12 % ľudí zaplatí za veľký nákup viac ako 100 eur. Dôležitú úlohu hrá, samozrejme, cena a možnosť ušetriť. "Väčšina tých, ktorí robia veľké nákupy, aktívne vyhľadáva informácie o zľavách, snaží sa využiť zaujímavé ponuky a pri nákupe sa riadi tým, či je tovar zľavnený, alebo nie," prízvukuje Kozub. Viac ako tri štvrtiny Slovákov potvrdili, že vyberajú tovar podľa toho, či je zľavnený, alebo v akcii.
Mladí ľudia a tí, ktorí žijú vo väčších mestách, míňajú za veľké nákupy spravidla menej. Na veľké nákupy buď nepotrebujú chodiť alebo majú v okolí rôzne obchody, v ktorých môžu zrealizovať drobnejšie, ale pravidelné nákupy. Naopak, drahšie nákupy robia ľudia v strednom veku, samozrejme, viacpočetné rodiny a taktiež obyvatelia menších obcí.
Tak, ako je to bežné vo svete, aj Slováci preferujú platbu kartou, ktorou aspoň občas platí 82 % nakupujúcich. Zákazníci môžu platiť kreditnými kartami, ktoré im buď vrátia nejaké percentá zo zaplatenej čiastky, alebo zbierajú body, poskytujú bonusy či iné benefity, na ktorých sa dá ušetriť. Zaujímavé je, že o existencii takýchto kariet vedia len dve tretiny z tých, ktorí ju nevlastnia.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR