
29.11.2022 (Webnoviny.sk) -
- IC vlaky budú mať menej zastávok, úsek Bratislava – Košice zvládnu za 4 hodiny a 31 minút
- V Košiciach, Kysaku, Poprade, Žiline a v Bratislave bude stáť každé IC. Niektoré budú zastavovať aj v Trnave a Spišskej Novej Vsi
- Pre cestujúcich, ktorí si zakúpia lístok na IC vlak cez ZSSK ID stále platí SUPERGARANCIA – vrátenie cestovného pri veľkom meškaní nad rámec bežných reklamačných podmienok
- O 24 minút kratšie, ako dnes, pôjdu z Bratislavy do Košíc aj vlaky s možnosťou bezplatnej prepravy
- Ekologická železničná doprava na Slovensku v roku 2023 opäť porastie. Nový cestovný poriadok predpokladá pre ZSSK za posledné obdobie rekordný rok v počte vlakokilometrov i vypravených vlakov
Okrem spoľahlivosti a ceny je jednou z troch najdôležitejších hodnôt pre cestujúceho Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) čas. Ten bol pri tvorbe nového Grafikonu vlakovej dopravy (GVD) 2022/2023, ktorý bude platný od 11. decembra 2022, najmä pri diaľkových trasách kľúčový. Zrýchlenia sa tak dočká prémiový komerčný produkt ZSSK –
IC vlaky, pričom tieto spojenia ponúknu v smere Košice – Bratislava oproti novým vlakom Expres v priemere o 49 minút rýchlejšie spojenie. Napríklad vlak IC 44 Košice – Viedeň, ktorý prepája východ Slovenska s Rakúskom, bude rýchlejší po Bratislavu o 12 minút, čím dosiahne najrýchlejšie pravidelné spojenie západu s východom Slovenska v histórii IC vlakov. Trasu Košice – Bratislava zvládne za 4 hodiny a 31 minút.
Priemerný jazdný čas všetkých IC vlakov na trase Bratislava – Košice a späť je v dnes 4 hodiny a 51 minút, pričom po novom to budú 4 hodiny a 42 minút. Jazdy vlakov v oboch smeroch budú rozdielne kvôli dopravným dôvodom (dôvodom pomalšej jazdy z Bratislavy do Košíc bude aj približne deväťminútové čakanie vlakov v Kysaku, respektíve v Kostoľanoch nad Hornádom na voľnú koľaj v Košiciach). Kým z východu na západ to bude v priemere 4 hodiny a 36 minút, zo západu na východ to bude 4 hodiny a 48 minút.
Cestujúci ušetria čas vďaka IC vlakom aj na trase Žilina – Bratislava. Tú v priemere prejdú za 1 hodinu a 37 minút, namiesto 1 hodiny a 45 minút, ako je to v aktuálne platnom GVD. Výrazné zlepšenie a skrátenie jazdnej doby nastane na trati Bratislava – Prešov a opačne s prestupom v Kysaku na REX, ktorý bude stáť okrem Kysaku už len v Prešove. Kým priemerne cesta Bratislava – Prešov dnes s IC vlakmi trvá 5 hodín a 11 minút, po novom do bude 4 hodiny 55 minút (okrem IC 525).
Porovnanie priemerných časov IC vlakov a R/Ex 6xx v smere z Košíc do Bratislavy:
|
|
R/Ex 6xx |
IC |
Rozdiel medzi IC vlakmi v GVD 2022/2023 a 2021/2022 |
Rozdiel medzi IC vlakmi a Expresmi v GVD 2022/2023 |
|
|
2021/2022 |
2022/2023 |
2021/2022 |
2022/2023 |
|
|
Košice |
Bratislava |
5:50 |
5:26 |
4:51 |
4:36 |
0:15 |
0:49 |
Žilina |
Bratislava |
2:23 |
2:03 |
1:45 |
1:37 |
0:08 |
0:25 |
Poprad-Tatry |
Bratislava |
4:32 |
4:08 |
3:43 |
3:25 |
0:18 |
0:42 |
Spišská Nová Ves |
Bratislava |
4:53 |
4:28 |
4:04 |
3:45 |
0:19 |
0:43 |
Kysak |
Bratislava |
5:36 |
5:11 |
4:38 |
4:23 |
0:15 |
0:47 |
Košice |
Žilina |
3:21 |
3:18 |
3:03 |
2:56 |
0:07 |
0:21 |
K zrýchleniu pri IC vlakoch aj pri Expresoch dôjde najmä kvôli zrušeniu niektorých zastavení. Konkrétne vlaky IC 44 a IC 45 z Košíc do Viedne už nebudú zastavovať v stanici Trnava. Ostanú však zastavenia v Kysaku, Poprade-Tatrách, Žiline či v Bratislave hlavnej stanici, prípadne v Bratislave Novom Meste alebo v Bratislave-Petržalke.
Pri vlakoch IC 520, IC 521, IC 522, IC 523, IC 524 z Košíc do Bratislavy dôjde k zrušeniu zastavení v staniciach Trnava, Trenčín, Vrútky, Ružomberok a Liptovský Mikuláš. Výnimkou je IC 525, ktoré bude aj naďalej zastavovať v Trnave pre nástup a výstup cestujúcich, a to z konštrukčných dôvodov (obsadená trať). Stanice, v ktorých budú IC 5xx zastavovať aj v nasledujúcom období sú Kysak, Spišská Nová Ves, Poprad-Tatry a Žilina.
Od znovuobnovenia prevádzky všetkých IC vlakov, ZSSK narástol denný priemerný počet prepravených cestujúcich. Kým v máji tohto roku to bolo 1 622 cestujúcich, v októbri to bolo až 1 924 cestujúcich.
Priemerná prepravná vzdialenosť v IC vlakoch sa pohybuje nad 290 kilometrov. Dôkazom toho je, že až 52 % cestujúcich ich využíva na cestu zo západného na východné Slovensko a späť, pričom 22 % cestujúcich využíva IC vlaky na prepravu priamo z Bratislavy do Košíc. 6 % cestujúcich IC vlakmi sa nimi prepravuje zo Slovenska do Viedne a späť.
Počet prepravených cestujúcich IC vlakmi v mesiaci október:
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
65 443 |
70 717 |
72 002 |
12 306 |
11 147 |
59 659 |
Kým pred pandémiou sme v mesiaci október prepravovali cca 70 000 cestujúcich, situáciu v rokoch 2020 a 2021 zásadne ovplyvnil koronavírus. V tomto roku sa však čísla postupne vracajú do starých koľají, pričom v októbri 2022 sme prepravili už takmer 60 000 cestujúcich. Oproti predpandemickému roku 2019 to však je ešte stále o 17 % menej.
Cestujúci, ktorí si zakúpia lístok na IC vlak cez zákaznícke konto
ZSSK ID na
www.zssk.sk alebo v mobilnej aplikácii
IDeme vlakom, majú k dispozícii SUPERGARANCIU. Teda vrátenie cestovného pri meškaní IC vlaku v ich cieľovej stanici z akéhokoľvek dôvodu. Viac o podmienkach SUPERGARANCIE nájdete na našej webovej stránke -
www.zssk.sk/supergarancia/.
Oproti GVD 2021/2022 zrýchlime jazdný čas aj pri diaľkových vlakoch kategórie Expres na severnej trase z Bratislavy do Košíc o 24 minút (namiesto 5 hodín a 50 minút pôjdu 5 hodín a 26 minút). Diaľkoví cestujúci z Košíc, Kysaku, Margecian, Spišskej Novej Vsi, Popradu a Štrby do Bratislavy a späť teda pocítia výrazne skrátenie doby svojej cesty.
Rok 2023 bude z pohľadu najazdených vlakokilometrov za posledné roky rekordný. ZSSK totiž plánuje odjazdiť viac ako 37 mil. vlkm a vypraviť 644-tisíc vlakov. Oproti roku 2014 ide o takmer 25 %-ný nárast pri počte vypravených vlakov a cca 21 %-ný nárast v počte vlakokilmetrov. Viac vlakov bude jazdiť najmä na linke Ex 6xx Bratislava – Košice, v okolí hlavného mesta Bratislava a krajských miest Trnava, Žilina, Košice a Prešov.
|
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
*2022 |
**2023 |
Celkový počet vypravených vlakov |
516 279 |
524 343 |
529 550 |
526 944 |
544 364 |
555 124 |
526 180 |
545 604 |
595 315 |
644 595 |
Vlakokilometre |
30 791 182 |
31 856 216 |
31 477 270 |
32 640 950 |
33 649 149 |
34 503 178 |
32 454 861 |
34 068 928 |
36 650 000 |
37 309 000 |
*v roku 2022 ide o odhad očakávanej skutočnosti
** dáta pre rok 2023 predstavujú reálne objednaný a finančne pokrytý výkon pre GVD 2022/2023. V závislosti od objednávky MDV SR môžu byť neskôr navýšené
Informačný servis
Zdroj: Webnoviny.sk - Z Bratislavy do Košíc sa IC vlakom prepravíte od decembra najrýchlejšie v histórii © SITA Všetky práva vyhradené.