|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
20. mája 2008
Wilsonic: zvukom klubov je nový dub
6. a 7. júna sa na bratislavskom Tyršovom nábreží odohrá festival Wilsonic.
Zdieľať
Ak sa opýtate, čo je synonymom súčasnej klubovej hudby, dostanete odpoveď: dub. Ako je to možné? Žeby ten inštrumentálny predchodca reggae starých dredatých rastamanov z Jamajky bol zvukom súčasného mesta? Zvukom pre tretie tisícročie?
Omyl je v tom, že dub už nie je tak úplne dub. Dub a jeho valivá basová a subbasová linka, dub a jeho pomalý ležérny rytmus bicích, dub, ktorý sa pretavil na dubstep, breakbeat, urban a indie, je skôr pocit ako nejaký hudobný žáner. Dub je postoj, kde parket vibruje a vy fyzicky cítite basové frekvencie. Keď sa poháre trasú a hudbu vnímate vnútornosťami. Toto je súčasný dub.
Takýto dub privezie aj festival Wilsonic 6. a 7. júna na Tyršovo nábrežie. Už minulý rok Wilsonic venoval celý stage dubstepu, rok predtým predstavil napríklad projekt Vex’d. V roku 2008 ale prinesie moderný dub pre rok 2008.
Skream alias Olli Jones je vo všeobecnosti považovaný za jedného z najlepších dubstepových producentov. Ak sa dub v niečom pretavil do súčasnej klubovej hudby, je to práve dubstep. Pulzujúca basa a k nej bicie akoby napísané v o polovicu pomalšom rytme. Skreamov eponymný debut bol jedným z kľúčových albumov pre tento najaktuálnejší zvuk už dávno nie len britských klubov.
Kanadsko-berlínsky projekt Deadbeat Scotta Monteitha je čímsi medzi klasickejším dubom a tanečnou minimal music. Tento projekt, ktorý jestvuje už desať rokov, je jedným z dôkazov, že ak sa tanečná hudba nebojí prijímať vplyvy z inej hudby, môže byť stále zaujímavou a nemusí pritom prestať byť technu príbuznou elektronikou.
Litovský Dublicate je štvorica okolo Pauliusa Kibauskasa, ktorá sa dala dokopy v roku 2005 aby ukázala, že aktuálna urban music môže vznikať i vo Vilniuse. Predstavte si to ako spojenie dubu, breakbeatu, džezu a alternatívnej hudby plnej elektronických experimentov ako je napríklad glitch. Okrem toho sa venujú nahrávaniu filmovej a divadelnej hudby. A potom že mestská hudba je synonymom pre Londýn.
Český Matoa je vraj talent budúcnosti. Teda dnes talent a zajtra budúcnosť. Aspoň toto tvrdia niektorí odborníci na dubstepovú scénu. Matoa popiera klišé predstavu o tom, že dubstep, to sú iba basa a bicie. Dubstep v jeho podaní je plný melódií a atmosfér, ktoré sú skôr typické pre filmovú hudbu, než pre nejaké pokyvovanie hlavou v kluboch.
2562 alias Davie Huismans je čímsi podobným, len nepochádza z Českej republiky, ale z Holandska. Niekoho to možno urazí, niekoho poteší, ale hudba projektu 2562 má oveľa bližšie k technu, než k drum and bassu. Dôležité je ale to, či hudba je alebo nie je dobrá. A či sa páči alebo nie.
Ak má 2562 bližšie k technu, TRG vychádza práve z drum and bassu. Ako dídžej ho začal hrávať pred štyrmi rokmi a už vtedy ho to viac ťahalo k dubstepu. V Rumunsku je jednou z kľúčových osobností dubstepovej scény, okrem hrania a produkovania sa venuje aj zviditeľňovaniu rumunského dubstepu a písaniu o hudbe. Inak je obľúbencom krstnej mamy dubstepovej scény, Mary Ann Hobbs z britského Radio 1.
Neil Landstrumm je britsko-americký veterán tanečnej hudby. Čo nehovorí nič o tom, akú hudbu robí, iba ako dlho sa v tanečnej elektronike pohybuje. A nehovorí to ani nič o tom, ako sleduje celú podobu tejto hudby. Neil vníma, ak sa teda práve nevenuje grafike, televízii alebo navrhovaniu oblečenia. Svedčí o tom i záľuba v experimentálnej elektronike či dubstepe. A je pritom úplne jedno, či ste sa narodili v Škótsku a dnes žijete vo Veľkom jablku, alebo pochádzate trebárs z Michaloviec. Pretože hudba spája, dokonca na jednom pódiu, v jednom sete a jednej šou. Začnime napríklad s grime, prejdime cez miami bass a skončime pri experimentoch či techne.
Various Production sú esenciou britskej hudby konca dvadsiateho a začiatku dvadsiateho prvého storočia. Trip-hop a dubstep, grime a drum and bass. Urbánny folk klubov v pulzujúcom vizuálnom šate. Festival Wilsonic ich považuje za jeden z objavov, ktorý návštevníkov prekvapí svojim unikátnym setom. Hovoriť dopredu o čiernych koňoch festivalu je smiešne, ale ak by ním niekto mohol byť, budú to práve Various Production. Napokon, XL nevydáva hocikoho. A dvojici Adam Phillips a Ian Carter vydali debut The World Is Gone už v roku 2006.
Ak chcete aj vy na festivale Wilsonic zažiť dub v jeho najsúčasnejších podobách, príďte sa 6. a 7. júna pozrieť na bratislavské Tyršovo nábrežie. Najlacnejšie vstupenky na festival si môžete zakúpi ť v predpredaji priamo na www.wilsonic.sk/tickets. Dvojdenné lístky stoja len 660 Sk, vstupenky na mieste budú stáť 1200 Sk.
Wilsonic je hudobný festival, ktorý prezentuje aktuálne hudobné trendy z oblasti advanced & electronic music. Wilsonic v sebe elegantne spája svet koncertov s atmosférou klubov a tanečných párty. Wilsonic je udalosťou, ktorá predstavuje to najzaujímavejšie v modernej hudbe strednej a východnej Európy, bez rezignácie na veľké mená v celosvetovom kontexte.
Najlacnejšie vstupenky v predpredaji si môžete zakúpiť na www.wilsonic.sk/tickets. Zákazníci O2, generálneho partnera Wilsonic Festivalu 2008, majú extra 10% zľavu z aktuálnej ceny lístka a to na dve vstupenky. Na adrese www.wilsonic.sk/mobileguidesi do mobilného telefónu môžete stiahnuť festivalového sprievodcu Wilsonic Mobile Guide, prispôsobeného podľa typu vášho mobilného telefónu.
Súvisiace články:
Wilsonic v mobile (15. 5. 2008)
Festival Wilsonic prináša inovácie (13. 5. 2008)
Západ na festivale Wilsonic (9. 5. 2008)
Stred a Východ na festivale Wilsonic (6. 5. 2008)
Sobota na festivale Wilsonic (2. 5. 2008)
Piatok na festivale Wilsonic (29. 4. 2008)