|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 16.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Agnesa
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
28. marca 2017
Vzdelávanie nepočujúcich detí by sa mohlo upraviť
Vzdelávanie nepočujúcich detí by sa mohlo upraviť. Mali by sa učiť povinne bilingválne. Na vyšších stupňoch vzdelávania by mali mať možnosť ...
Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: FOTO TASR/Henrich Mišovič
Bratislava 28. marca (TASR) - Vzdelávanie nepočujúcich detí by sa mohlo upraviť. Mali by sa učiť povinne bilingválne. Na vyšších stupňoch vzdelávania by mali mať možnosť využívať zariadenie, ktoré konvertuje orálnu reč do písomnej formy a naopak. Umožniť to má novela zákona o posunkovej reči nepočujúcich osôb z dielne poslancov SNS, ktorú dnes poslanci posunuli do druhého čítania.Poslanci zdôrazňujú, že nepočujúce deti potrebujú osobitnú starostlivosť už od útleho veku v špeciálnych školách, v ktorých sa pri ich vzdelávaní využíva tzv. bilingválna metóda. Vo vzdelávacom procese to má podľa SNS znamenať, že je primárne využívaná posunková reč, ktorá je prvotným komunikačným prostriedkom nepočujúcich detí, ich "materinskou" rečou.
V súčasnosti sa však podľa SNS posunková reč nepovažuje za prvotný, nepočujúcim osobám vlastný komunikačný prostriedok. "Ale len za pomocný nástroj pri osvojovaní si orálnej reči, ktorú musí mať osvojenú aj nepočujúce dieťa, ak chce byť integrované do spoločnosti počujúcich," uviedli poslanci.
Národniari chcú tiež svojou novelou zabrániť nesprávnemu zaradeniu dieťaťa s poruchou sluchu do nesprávnej vzdelávacej inštitúcie.
"Predkladaná novela má svoje opodstatnenie v tom, že vymedzuje skupinu 'nepočujúcich', ku ktorým by mala mať spoločnosť z titulu ich špecifickej formy a miery postihnutia aj osobitý, zodpovedajúci a primeraný prístup k spôsobu vzdelávania. Odlíšenie skupiny nepočujúcich od skupín nedoslýchavých, ohluchlých či so zvyškom sluchu umožňuje, aby nedochádzalo k nesprávnemu zaradeniu dieťaťa s poruchou sluchu do nesprávnej vzdelávacej inštitúcie," vysvetľujú predkladatelia.
Podľa SNS je tiež dôležité si uvedomiť, najmä pri zásadnej komunikácii s nepočujúcim, význam kvalitného, profesionálneho a precízneho tlmočenia v posunkovej reči, ako aj možnosť využitia vhodných zariadení umožňujúcich konvertovanie orálnej reči do písomnej formy.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR