|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
10. marca 2009
Vyvlastnenie má umožniť len splnenie štyroch podmienok, tvrdí Janušek
Minister výstavby a regionálneho rozvoja Marian Janušek na najbližšom zasadnutí vlády predkladá popri návrhu nového stavebného zákona aj osobitný návrh zákona o vyvlastňovaní pozemkov a stavieb. ...
Zdieľať
BRATISLAVA 10. marca (WEBNOVINY) - Minister výstavby a regionálneho rozvoja Marian Janušek na najbližšom zasadnutí vlády predkladá popri návrhu nového stavebného zákona aj osobitný návrh zákona o vyvlastňovaní pozemkov a stavieb. Navrhovaný zákon upravuje podmienky, postup a dôsledky vyvlastnenia, ako aj podmienky poskytnutia náhrady za vyvlastnenie a spôsob vyrovnania práv tretích osôb. Vyvlastnenie by sa mohlo uskutočniť, ak cieľ vyvlastnenia nemožno dosiahnuť dohodou. Vyvlastnenie má byť pritom možné len pri kumulatívnom splnení zákonom stanovených štyroch podmienok, a to iba v nevyhnutnom rozsahu, vo verejnom záujme, na základe zákona a za primeranú náhradu. Vyvlastnenie ako nútené obmedzenie alebo odňatie vlastníckeho práva, priznáva ministerstvo výstavby, je nesporne najzávažnejším a výnimočným spôsobom zásahu do nedotknuteľnosti vlastníckeho práva, ktoré pripúšťa aj Ústava SR. Návrh zákona o vyvlastňovaní pozemkov a stavieb by mal nadobudnúť účinnosť spolu s novým stavebným zákonom 1. júla 2010. Na vládu sa predkladá bez rozporov. Predkladateľ zákona dostal 121 pripomienok, z nich akceptoval 88.
"Vyvlastňovacie konanie by mal viesť a rozhodnutie vydať orgán štátu, ktorý priamo nerozhoduje o možnostiach uskutočnenia stavby alebo opatrenia v danom území, ako je to pri stavebnom úrade, ktorý rozhoduje v územnom konaní a následne v stavebnom konaní," uvádza ďalej rezort výstavby v predkladacej správe k navrhovanému zákonu o vyvlastňovaní pozemkov a stavieb. V záujme vylúčenia pochybností o nepredpojatosti a prehĺbenia objektívnosti sa navrhuje, aby vyvlastňovacím úradom bol orgán verejnej správy, a to krajský stavebný úrad. Osobitné zákony môžu určiť aj iný orgán štátnej správy.
V navrhovanom zákone boli podľa rezortu výstavby spresnené podklady a doklady nevyhnutné pre podanie návrhu na vyvlastnenie a rozhodovanie správneho orgánu. Jednoznačne sú určené, tvrdí predkladateľ zákona, povinné náležitosti rozhodnutia o vyvlastnení, kompaktne sú vyjadrené dôsledky vyvlastnenia. Po novom má byť upravený aj vzťah vyvlastnenia a náhrady - kompenzácie za nútené, resp. nedobrovoľné odňatie alebo obmedzenie vlastníckeho práva. Náhrada musí byť spravodlivá, musí vyjadrovať hodnotu vyvlastňovaného práva, uvádza rezort výstavby. Súčasťou náhrady by mali byť aj vedľajšie finančné náklady, ktoré vzniknú vyvlastnenému alebo inej oprávnenej osobe v dôsledku vyvlastnenia alebo v súvislosti s vyvlastňovacím konaním. Ide napríklad o sťahovacie náklady či premiestňovanie rôznych druhov poľnohospodárskych kultúr na iný pozemok. O opravnom prostriedku proti vyvlastneniu ako administratívnemu individuálnemu aktu orgánu štátnej správy by mal rozhodovať súd. Mala by sa tak posilniť právna istota, nakoľko vyvlastňovacie rozhodnutie bude znamenať prechod alebo obmedzenie vlastníctva a zriadenie trvalého nového právneho vzťahu.
SITA
"Vyvlastňovacie konanie by mal viesť a rozhodnutie vydať orgán štátu, ktorý priamo nerozhoduje o možnostiach uskutočnenia stavby alebo opatrenia v danom území, ako je to pri stavebnom úrade, ktorý rozhoduje v územnom konaní a následne v stavebnom konaní," uvádza ďalej rezort výstavby v predkladacej správe k navrhovanému zákonu o vyvlastňovaní pozemkov a stavieb. V záujme vylúčenia pochybností o nepredpojatosti a prehĺbenia objektívnosti sa navrhuje, aby vyvlastňovacím úradom bol orgán verejnej správy, a to krajský stavebný úrad. Osobitné zákony môžu určiť aj iný orgán štátnej správy.
V navrhovanom zákone boli podľa rezortu výstavby spresnené podklady a doklady nevyhnutné pre podanie návrhu na vyvlastnenie a rozhodovanie správneho orgánu. Jednoznačne sú určené, tvrdí predkladateľ zákona, povinné náležitosti rozhodnutia o vyvlastnení, kompaktne sú vyjadrené dôsledky vyvlastnenia. Po novom má byť upravený aj vzťah vyvlastnenia a náhrady - kompenzácie za nútené, resp. nedobrovoľné odňatie alebo obmedzenie vlastníckeho práva. Náhrada musí byť spravodlivá, musí vyjadrovať hodnotu vyvlastňovaného práva, uvádza rezort výstavby. Súčasťou náhrady by mali byť aj vedľajšie finančné náklady, ktoré vzniknú vyvlastnenému alebo inej oprávnenej osobe v dôsledku vyvlastnenia alebo v súvislosti s vyvlastňovacím konaním. Ide napríklad o sťahovacie náklady či premiestňovanie rôznych druhov poľnohospodárskych kultúr na iný pozemok. O opravnom prostriedku proti vyvlastneniu ako administratívnemu individuálnemu aktu orgánu štátnej správy by mal rozhodovať súd. Mala by sa tak posilniť právna istota, nakoľko vyvlastňovacie rozhodnutie bude znamenať prechod alebo obmedzenie vlastníctva a zriadenie trvalého nového právneho vzťahu.
SITA