![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Utorok 4.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Kazimír
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
30. novembra 2015
Výsuv Starého mosta je technologický unikát
Záverečný výsuv novej konštrukcie Starého mosta na bratislavskej strane Dunaja 24. októbra v Bratislave.
Zdieľať

V súčasnej fáze má konštrukcia mosta 395,34 metra a dobudované majú byť ešte časti mosta na obidvoch brehoch. Podľa Jána Brodenca zo spoločnosti Doprastav bolo z hľadiska výsuvu mosta najkritickejšie hlavné pole, ktoré má dĺžku až 137,16 m a záverečná časť mosta dokončená koncom októbra. V obidvoch prípadoch musela byť nasadená aj dočasná podpera.
Špeciálna holandská loď, ktorá využíva vztlakovú silu vody na princípoch Archimedovho zákona, načerpala do seba vodu a prispôsobovala tak vlastnú výšku nad hladinou. Práve jej ukotvenie oceľovými lanami na obidvoch brehoch Dunaja si dvakrát vyžiadalo výluku lodnej dopravy na Dunaji. V tom čase sa stavbári okrem vhodného postupu museli spoliehať aj na priazeň počasia či zodpovedajúcu výšku hladiny Dunaja. Jej reguláciu mal pre tento účel hlavný dodávateľ stavby – spoločnosť EUROVIA CS – dohodnutú s vodným dielom Gabčíkovo. Investorom stavby je Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava.
„Na výsuv mosta malo vplyv veľké množstvo faktorov, napríklad aj silné slnečné žiarenie a vysoká teplota vzduchu počas letných mesiacov. Preto sme museli veľmi presne sledovať každý centimeter výsuvu a v prípade nečakanej udalosti okamžite reagovať," opisuje Brodenec.

"Unikátnosť zariadenia je v jeho jednoduchosti a dĺžke jedného výsuvu 80 cm. Jednoduchým zvýšením tlaku v hydraulických obvodoch dokázali zvýšiť ťažnú silu prakticky okamžite, keď sme to potrebovali. Podmienkou je samozrejme veľká robustnosť zariadenia,“ dodáva Brodenec.
Vysúvanie mosta a obsluhu zariadenia, ktoré celú konštrukciu pomaly vytláčalo bližšie a bližšie k druhému brehu, realizovala pre spoločnosť EUROVIA CS ako hlavného dodávateľa stavby s oficiálnym názvom „Nosný systém MHD, prevádzkový úsek Janíkov dvor – Šafárikovo námestie v Bratislave, 1. časť Bosákova ulica – Šafárikovo námestie“ spoločnosť Doprastav. Tá sa špecializuje najmä na stavbu mostov.
TASR informovala spoločnosť Doprastav.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR