Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

12. júna 2014

Výstavbu nultého obchvatu Bratislavy podľa Mateja treba urýchliť



Prípravné práce na výstavbe obchvatu Bratislavy D4 a R7 je potrebné urýchliť tak, aby sa s ňou začalo už v marci budúceho roka. Vyhlásil to dnes riaditeľ Inštitútu pre dopravu a ...



Zdieľať
Ondrej Matej Foto: TASR
Bratislava 12. júna (TASR) – Prípravné práce na výstavbe obchvatu Bratislavy D4 a R7 je potrebné urýchliť tak, aby sa s ňou začalo už v marci budúceho roka. Vyhlásil to dnes riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej s tým, že súčasnou dopravnou situáciou trpia desaťtisíce ľudí v okolitých obciach.


"Bratislava a Bratislavský kraj bez takzvaného nultého obchvatu dlhodobo nemá šancu," myslí si Matej. Plánovaný termín spustenia výstavby v júni 2015 navrhuje skrátiť a začať stavať už na jar. V tom prípade by R7 mohla byť hotová za tri roky a náročnejšia D4 v priebehu štyroch až piatich rokov.

"Vláda si musí vedieť určiť priority. Keď eurofondy využijeme na všetky ostatné diaľnice a rýchlostné cesty pre iné regióny, Bratislava nemôže v žiadnom prípade zostať bokom a začať stagnovať v prípade infraštruktúry. Nemôže doplácať na to, že k eurofondom má zavreté dvere," domnieva sa šéf inštitútu. Pri napätom štátnom rozpočte vidí jedinú reálnu možnosť v postavení obchvatu formou projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP).



Predpokladané náklady na výstavbu

Matej zároveň vyčíslil predpokladané finančné náklady na výstavbu. Samotná stavba by podľa neho nemala presiahnuť 1,5 miliardy eur a po započítaní ďalších nákladov by celková investícia mala stáť približne 2,625 miliardy eur. Pri úrokovej sadzbe 3 % a lehote splácania 25 rokov by teda ročná splátka predstavovala 105 miliónov eur.

"Aby sme sa vyhli neustálym diskusiám v spoločnosti o tom, že PPP sú predražené, odporúčam, aby ministerstvo financií vydalo pravidlá, takzvaný maximálny úverový strop pre SR, za ktorých by sa PPP projekty mohli u nás realizovať z pohľadu štátneho rozpočtu," uviedol Matej. Dodal, že ministerstvo dopravy si v súčasnosti volí poradcu pre výber koncesionára a ponuky sú odovzdané už mesiac. "Proces treba urýchliť a následne prikročiť k výberu koncesionárov paralelne na D4 a R7," uzavrel.

Matejove argumenty podporila predsedníčka predstavenstva Asociácie realitných maklérov Daniela Danihel Rážová, ktorá poukázala na nepriaznivý vplyv dnešného stavu na trh s nehnuteľnosťami. "V oblastiach, ako je Dunajská Lužná a smer na juh, cez Čiernu Vodu až po Senec sa už začína situácia zhoršovať, ceny nehnuteľností sú rádovo v desiatkach tisícoch nižšie ako inde, a to je práve pre problém s dopravou," zdôraznila

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
J. PROVOPULOS: Grécka ekonomika tento rok prekoná recesiu
<< predchádzajúci článok
Povstalci sú ochotní uzavrieť prímerie, vyhlásil Sergej Lavrov