|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 18.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Eugen
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
04. februára 2011
Výstavba úsekov D1 Jánovce - Jablonov sa môže oneskoriť
Začiatok výstavby dvoch úsekov diaľnice D1 Jánovce - Jablonov pri Levoči v celkovej dĺžke 18,5 kilometra, plánovaný pôvodne v apríli, sa môže oneskoriť. Príčinou ...
Zdieľať
Foto: SITA/Tomáš BenedikovičBRATISLAVA 4. februára (WEBNOVINY) - Začiatok výstavby dvoch úsekov diaľnice D1 Jánovce - Jablonov pri Levoči v celkovej dĺžke 18,5 kilometra, plánovaný pôvodne v apríli, sa môže oneskoriť. Príčinou sú námietky spoločnosti Doprastav, a.s. proti podmienkam v súťažných podkladoch a s tým súvisiace konania na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO). Rozhodnutie malo padnúť do konca januára, ale úrad ho zatiaľ nezverejnil, pokiaľ nebude právoplatné.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. informovala agentúru SITA, že ešte nedostala oficiálne rozhodnutie úradu a preto sa k tomu nevie vyjadriť. Hovorca NDS Marcel Jánošík však potvrdil, že termín na predkladanie a otváranie ponúk, ktorý bol v oboch tendroch určený na 8. februára, bude zmenený, ale zatiaľ nie je stanovený. "Podanie oboch námietok spoločnosti Doprastav bude mať vplyv na koniec lehoty na predkladanie ponúk stanovenej v oboch verejných súťažiach," potvrdil pre agentúru SITA predseda komisie ÚVO pre rozhodovanie v konaní o námietkach Matej Sliška. Lehoty, ktoré určila NDS, totiž neplynú záujemcom alebo účastníkom, ktorí si vyžiadali súťažné podklady alebo súťažné podmienky až do doručenia rozhodnutia úradu o námietkach.
Doprastav podal námietky na úrad ešte 27. decembra minulého roka. Stalo sa tak potom, čo NDS doplnila súťažné podklady v oboch tendroch podmienkami o priebežnom plnení výstavby, jeho sledovaní a prípadnom postihu za ich nedodržanie. Zdôvodnila to tým, aby mala reálnu možnosť a prostriedky riadiť aj časový vývoj stavby a prijímať náležité opatrenia pri ich nedodržiavaní. Generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský uviedol, že podmienky neumožňujú jednoznačné spracovanie cenovej ponuky, korektné vyhodnotenie súťaže a ani prípadné budúce riadenie zmluvy. Ak by podľa neho mali takto v budúcnosti vyzerať súťažné podmienky, Doprastav sa plánuje obrátiť na príslušné európske inštitúcie so žiadosťou o nápravu. Podaním námietok Doprastav nechcel zastaviť súťaž, ale nastaviť súťažné podmienky tak, aby nebolo možné tender zrušiť po niekoľkomesačnom súťažení ako sa často stávalo v minulosti.
"Verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ môže za splnenia určitých podmienok a v závislosti od obsahu a rozsahu zmeny meniť podmienky uvedené v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania a tiež podmienky uvedené v súťažných podkladoch," uviedol ďalej Sliška. Vzhľadom na to, že konania o oboch námietkach ešte pokračovali a komisie ich skúmali, úrad nechcel uviesť podrobnosti o obsahu námietok ani o priebehu konaní. "V prípade, ak úrad rozhodne o merite oboch vecí, uverejní rozhodnutia po nadobudnutí ich právoplatnosti na svojej internetovej stránke. Zverejnené rozhodnutia budú obsahovať aj tvrdenia účastníkov oboch konaní," dodal Sliška.
Diaľničiari ešte v januári informovali, že do oboch tendrov na výstavbu úsekov D1 Jánovce - Jablonov sa prihlásilo spolu vyše 50 uchádzačov. Na spresňujúcu otázku o počte záujemcov v každej zo súťaží a koľkí z nich si prevzali súťažné podklady zároveň v oboch súťažiach, odmietli odpovedať. "V tomto čase trvá verejná súťaž, z tohto dôvodu NDS nemôže poskytnúť požadované informácie," zdôvodnil Jánošík.
Výstavba dvoch úsekov D1 Jánovce - Jablonov by mohla podľa ich predpokladanej ceny stáť spolu 360,33 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Stavebné práce na prvom, 9-kilometrovom úseku vedúcom od Spišského Štvrtka po Levoču za predpokladanú cenu 94,65 mil. eur bez dane by mali trvať dva a pol roka, respektíve 914 dní. Druhý úsek v dĺžke 9,5 kilometra, ktorý bude pokračovať po Spišské Podhradie, má predpokladanú cenu 265,68 mil. eur bez dane. Jeho výstavba je naplánovaná na viac ako tri a štvrť roka, alebo na 1 217 dní. Súčasťou druhého a zároveň drahšieho úseku diaľnice bude dvojrúrový tunel Šibenik dlhý 635,5 metra, ako aj mimoúrovňová križovatka a privádzač Levoča. NDS vyhlásila obe verejné súťaže vlani 26. novembra.
Stavby oboch častí diaľnice chce štát financovať z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Doprava. Záujemcovia mali požiadať o súťažné podklady do 20. decembra. Ponuky budú viazané minimálne šesť mesiacov od uplynutia termínu na predkladanie ponúk. Záujemcovia musia predložiť zoznam uskutočnených stavebných prác na diaľniciach a rýchlostných cestách, vrátane mostov, za predchádzajúcich päť rokov. Aspoň jedna stavba musí mať v prípade tendra na prvý, lacnejší úsek zmluvnú cenu najmenej 50 mil. eur a v tendri na druhý úsek minimálne 90 mil. eur bez dane. Diaľnica Jánovce - Jablonov bola pôvodne súčasťou prvého balíka PPP na výstavbu piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom, ktorý minister dopravy Ján Figeľ (KDH) vlani koncom augusta zastavil.
Tender na stavbu 15,2-kilometrového úseku D1 Hubová - Ivachnová pri Ružomberku mal byť podľa rezortu dopravy vyhlásený v januári, čo sa zatiaľ nestalo, a začiatok prác je plánovaný v máji. Súťaž na stavbu úseku Fričovce - Svinia pri Prešove v dĺžke 11,2 kilometra by mala začať vo februári a práce v júni. Aj tieto úseky boli súčasťou zastaveného prvého balíka PPP projektov.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. informovala agentúru SITA, že ešte nedostala oficiálne rozhodnutie úradu a preto sa k tomu nevie vyjadriť. Hovorca NDS Marcel Jánošík však potvrdil, že termín na predkladanie a otváranie ponúk, ktorý bol v oboch tendroch určený na 8. februára, bude zmenený, ale zatiaľ nie je stanovený. "Podanie oboch námietok spoločnosti Doprastav bude mať vplyv na koniec lehoty na predkladanie ponúk stanovenej v oboch verejných súťažiach," potvrdil pre agentúru SITA predseda komisie ÚVO pre rozhodovanie v konaní o námietkach Matej Sliška. Lehoty, ktoré určila NDS, totiž neplynú záujemcom alebo účastníkom, ktorí si vyžiadali súťažné podklady alebo súťažné podmienky až do doručenia rozhodnutia úradu o námietkach.
Doprastav podal námietky na úrad ešte 27. decembra minulého roka. Stalo sa tak potom, čo NDS doplnila súťažné podklady v oboch tendroch podmienkami o priebežnom plnení výstavby, jeho sledovaní a prípadnom postihu za ich nedodržanie. Zdôvodnila to tým, aby mala reálnu možnosť a prostriedky riadiť aj časový vývoj stavby a prijímať náležité opatrenia pri ich nedodržiavaní. Generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský uviedol, že podmienky neumožňujú jednoznačné spracovanie cenovej ponuky, korektné vyhodnotenie súťaže a ani prípadné budúce riadenie zmluvy. Ak by podľa neho mali takto v budúcnosti vyzerať súťažné podmienky, Doprastav sa plánuje obrátiť na príslušné európske inštitúcie so žiadosťou o nápravu. Podaním námietok Doprastav nechcel zastaviť súťaž, ale nastaviť súťažné podmienky tak, aby nebolo možné tender zrušiť po niekoľkomesačnom súťažení ako sa často stávalo v minulosti.
"Verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ môže za splnenia určitých podmienok a v závislosti od obsahu a rozsahu zmeny meniť podmienky uvedené v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania a tiež podmienky uvedené v súťažných podkladoch," uviedol ďalej Sliška. Vzhľadom na to, že konania o oboch námietkach ešte pokračovali a komisie ich skúmali, úrad nechcel uviesť podrobnosti o obsahu námietok ani o priebehu konaní. "V prípade, ak úrad rozhodne o merite oboch vecí, uverejní rozhodnutia po nadobudnutí ich právoplatnosti na svojej internetovej stránke. Zverejnené rozhodnutia budú obsahovať aj tvrdenia účastníkov oboch konaní," dodal Sliška.
Diaľničiari ešte v januári informovali, že do oboch tendrov na výstavbu úsekov D1 Jánovce - Jablonov sa prihlásilo spolu vyše 50 uchádzačov. Na spresňujúcu otázku o počte záujemcov v každej zo súťaží a koľkí z nich si prevzali súťažné podklady zároveň v oboch súťažiach, odmietli odpovedať. "V tomto čase trvá verejná súťaž, z tohto dôvodu NDS nemôže poskytnúť požadované informácie," zdôvodnil Jánošík.
Výstavba dvoch úsekov D1 Jánovce - Jablonov by mohla podľa ich predpokladanej ceny stáť spolu 360,33 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Stavebné práce na prvom, 9-kilometrovom úseku vedúcom od Spišského Štvrtka po Levoču za predpokladanú cenu 94,65 mil. eur bez dane by mali trvať dva a pol roka, respektíve 914 dní. Druhý úsek v dĺžke 9,5 kilometra, ktorý bude pokračovať po Spišské Podhradie, má predpokladanú cenu 265,68 mil. eur bez dane. Jeho výstavba je naplánovaná na viac ako tri a štvrť roka, alebo na 1 217 dní. Súčasťou druhého a zároveň drahšieho úseku diaľnice bude dvojrúrový tunel Šibenik dlhý 635,5 metra, ako aj mimoúrovňová križovatka a privádzač Levoča. NDS vyhlásila obe verejné súťaže vlani 26. novembra.
Stavby oboch častí diaľnice chce štát financovať z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Doprava. Záujemcovia mali požiadať o súťažné podklady do 20. decembra. Ponuky budú viazané minimálne šesť mesiacov od uplynutia termínu na predkladanie ponúk. Záujemcovia musia predložiť zoznam uskutočnených stavebných prác na diaľniciach a rýchlostných cestách, vrátane mostov, za predchádzajúcich päť rokov. Aspoň jedna stavba musí mať v prípade tendra na prvý, lacnejší úsek zmluvnú cenu najmenej 50 mil. eur a v tendri na druhý úsek minimálne 90 mil. eur bez dane. Diaľnica Jánovce - Jablonov bola pôvodne súčasťou prvého balíka PPP na výstavbu piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom, ktorý minister dopravy Ján Figeľ (KDH) vlani koncom augusta zastavil.
Tender na stavbu 15,2-kilometrového úseku D1 Hubová - Ivachnová pri Ružomberku mal byť podľa rezortu dopravy vyhlásený v januári, čo sa zatiaľ nestalo, a začiatok prác je plánovaný v máji. Súťaž na stavbu úseku Fričovce - Svinia pri Prešove v dĺžke 11,2 kilometra by mala začať vo februári a práce v júni. Aj tieto úseky boli súčasťou zastaveného prvého balíka PPP projektov.