|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
10. januára 2011
Výstavba úsekov D1 bude podľa Figeľa lacnejšia
Podmienky výstavby ôsmich úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Prešovom budú pre štát výhodnejšie, keď sa postavia cez jednotlivé súťaže z eurofondov a ...
Zdieľať
Ilustračné foto: SITA/Tomáš BenedikovičBRATISLAVA 10. januára (WEBNOVINY) - Podmienky výstavby ôsmich úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Prešovom budú pre štát výhodnejšie, keď sa postavia cez jednotlivé súťaže z eurofondov a štátneho rozpočtu, ako keby mali byť financované cez dva veľké zastavené a predražené PPP projekty. Tvrdí to prvý podpredseda vlády a minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH). Len výstavba troch najviac pripravených úsekov na severnej diaľnici pri Prešove (Fričovce - Svinia), Levoči (Jánovce - Jablonov) a Ružomberku (Hubová - Ivachnová) by mala byť podľa neho o 330 mil. eur lacnejšia v porovnaní s financovaním zo súkromných zdrojov.
"Keď ušetríme minimálne 330 mil. eur, podľa mňa to bude ešte viac, lebo keď je dobrá súťaž, stlačí to cenu, tak budeme mať peniaze ešte na ďalší úsek, napríklad od Dubnej Skaly po Turany. Ten stojí okolo 260 mil. eur. Je v tom gazdovská logika. Keď je dobrá cena, vyjde nám na viac kilometrov," povedal Figeľ v rozhovore pre agentúru SITA pri hodnotení roka 2010 a vyhliadkach na rok 2011. Národná diaľničná spoločnosť, a.s. zatiaľ vyhlásila dve verejné súťaže na dve rozdelené časti 18,5-kilometrového úseku D1 Jánovce - Jablonov. Rozdelený je na 9 a 9,5-kilometrové časti, aby mohli súťažiť aj menšie firmy. "Očakávam vysokú účasť. Pôjde o desiatky firiem. Financovanie musí byť podstatne nižšie," uviedol ďalej Figeľ.
Do konca januára 2011 by mali byť podľa neho vysporiadané všetky záväzky medzi rezortom dopravy a koncesionárskymi spoločnosťami, ktoré mali stavať úseky D1 cez prvý a tretí balík PPP, vrátane prevzatia základnej dokumentácie. "Akonáhle ju budeme mať, poverím Národnú diaľničnú spoločnosť, ktorá do toho vstúpi ako nový partner, aby prevzala stavenisko a skompletizovala dokumentáciu aj na základe zmien počas predbežných prác," poznamenal Figeľ.
Minister dúfa, že rezort sa dohodne s koncesionárom pre tretí balík PPP na vysporiadaní vzájomných vzťahov po zániku koncesnej zmluvy, podobne ako v prípade prvého PPP balíka. "Boli sme seriózni v rokovaniach a chceme byť aj naďalej. Tieto firmy môžu byť adeptmi na zhotovenie stavieb v rámci verejnej súťaže," dodal Figeľ s tým, že je veľmi dôležité, aby súťaž bola otvorená a transparentná. S ministrom financií sa zhodli na vysporiadaní zmluvných vzťahov. Ak sa objavia nové požiadavky, rezort zhodnotí ich oprávnenosť a prípadné kompenzácie koncesionárovi.
Vláda bude plniť sľuby bývalej o diaľniciach, tvrdí Figeľ
Ján Figeľ nesúhlasí s kritikou opozičného Smeru-SD a svojho predchodcu na poste ministra, poslanca Ľubomíra Vážneho, že odstavením dvoch PPP projektov zastavil výstavbu diaľnic na Slovensku. Figeľ v rozhovore pre agentúru SITA povedal, že Ficova vláda stavila na predražené PPP projekty, ktoré by Slovensko "finančne gniavili nadlho", pričom súčasná vláda ide plniť sľuby svojej predchodkyne, ale lacnejšie a realisticky. Figeľ odkazuje politikom Smeru, že by si mali "spytovať svedomie, lebo v minulosti o diaľniciach veľa rozprávali, ale realita bola iná".
Figeľ pripomenul, že tunel Višňové na diaľnici D1 pri Žiline, o ktorom pred troma rokmi vtedajší premiér a šéf Smeru Robert Fico tvrdil, že je najlepšie pripravený na výstavbu, sa stále nestavia. "V roku 2008 mohol byť v realizácii, mohli sme byť blízko k prerazeniu základnej tunelovej diery. Úseky na D1 pri Ružomberku a Levoči dostali stavebné povolenia v roku 2008, dodnes sa nestavajú," skonštatoval Figeľ. Minister sa zároveň spýtal, na čo boli obrovské predražené PPP balíky a komu mali ísť financie za ich predražené dodatky a 30-ročné záväzky. "Mohli to už stavať. Lenže pri eurofondoch vás kontrolujú vopred z hľadiska nárokovateľnosti, počas a po výstavbe. Kto tu vedel dôležité súvislosti o PPP projektoch?" dodal Figeľ s tým, že pochybnosti boli aj o ich transparentnosti a otvorenosti.
Ako ďalej pripomenul, PPP projekt mal byť pilotne urobený na diaľnici pri Lietavskej Lúčke, no predošlá vláda ho po svojom nástupe zrušila, lebo bol drahý a pri výstavbe diaľnic chcela uprednostniť eurofondy. "V roku 2007 sa to celé otočilo na jednu kartu, lebo čerpať eurofondy nie je až také jednoduché. Má to svoje pravidlá. Mnohé štáty vyrástli v infraštruktúre práve na eurofondoch. Ficova vláda stavila na PPP balíky, ktoré by nás gniavili nadlho. Náš záujem o ich prehodnotenie, zlacnenie bol logický, ale zároveň, keďže jeden bol blokovaný, otvorili sme ich, aby sme čím skôr začali stavať," uviedol Figeľ.
Figeľ prijal signál Smeru o podpore výstavby diaľnic, len nevie, nakoľko je úprimný. "Skôr by som vítal podporu samotnej realizácie. Takáto diskusia o diaľniciach na Slovensku už dávno nebola. Som na to naďalej pripravený. Chceme, aby súťaže boli transparentné, dynamické, aby sa firmy usilovali o dôveryhodnosť a odmietali obštrukcie," dodal minister dopravy. Ak to podľa neho nastane, rok 2011 môže byť ďalší povzbudivý rok pre ľudí, môže priniesť viac práce a rozvoja. "Tak ako som rok 2010 vnímal ako zásadný, zlomový a nádejný," dodal Figeľ.
"Keď ušetríme minimálne 330 mil. eur, podľa mňa to bude ešte viac, lebo keď je dobrá súťaž, stlačí to cenu, tak budeme mať peniaze ešte na ďalší úsek, napríklad od Dubnej Skaly po Turany. Ten stojí okolo 260 mil. eur. Je v tom gazdovská logika. Keď je dobrá cena, vyjde nám na viac kilometrov," povedal Figeľ v rozhovore pre agentúru SITA pri hodnotení roka 2010 a vyhliadkach na rok 2011. Národná diaľničná spoločnosť, a.s. zatiaľ vyhlásila dve verejné súťaže na dve rozdelené časti 18,5-kilometrového úseku D1 Jánovce - Jablonov. Rozdelený je na 9 a 9,5-kilometrové časti, aby mohli súťažiť aj menšie firmy. "Očakávam vysokú účasť. Pôjde o desiatky firiem. Financovanie musí byť podstatne nižšie," uviedol ďalej Figeľ.
Do konca januára 2011 by mali byť podľa neho vysporiadané všetky záväzky medzi rezortom dopravy a koncesionárskymi spoločnosťami, ktoré mali stavať úseky D1 cez prvý a tretí balík PPP, vrátane prevzatia základnej dokumentácie. "Akonáhle ju budeme mať, poverím Národnú diaľničnú spoločnosť, ktorá do toho vstúpi ako nový partner, aby prevzala stavenisko a skompletizovala dokumentáciu aj na základe zmien počas predbežných prác," poznamenal Figeľ.
Minister dúfa, že rezort sa dohodne s koncesionárom pre tretí balík PPP na vysporiadaní vzájomných vzťahov po zániku koncesnej zmluvy, podobne ako v prípade prvého PPP balíka. "Boli sme seriózni v rokovaniach a chceme byť aj naďalej. Tieto firmy môžu byť adeptmi na zhotovenie stavieb v rámci verejnej súťaže," dodal Figeľ s tým, že je veľmi dôležité, aby súťaž bola otvorená a transparentná. S ministrom financií sa zhodli na vysporiadaní zmluvných vzťahov. Ak sa objavia nové požiadavky, rezort zhodnotí ich oprávnenosť a prípadné kompenzácie koncesionárovi.
Vláda bude plniť sľuby bývalej o diaľniciach, tvrdí Figeľ
Ján Figeľ nesúhlasí s kritikou opozičného Smeru-SD a svojho predchodcu na poste ministra, poslanca Ľubomíra Vážneho, že odstavením dvoch PPP projektov zastavil výstavbu diaľnic na Slovensku. Figeľ v rozhovore pre agentúru SITA povedal, že Ficova vláda stavila na predražené PPP projekty, ktoré by Slovensko "finančne gniavili nadlho", pričom súčasná vláda ide plniť sľuby svojej predchodkyne, ale lacnejšie a realisticky. Figeľ odkazuje politikom Smeru, že by si mali "spytovať svedomie, lebo v minulosti o diaľniciach veľa rozprávali, ale realita bola iná".
Figeľ pripomenul, že tunel Višňové na diaľnici D1 pri Žiline, o ktorom pred troma rokmi vtedajší premiér a šéf Smeru Robert Fico tvrdil, že je najlepšie pripravený na výstavbu, sa stále nestavia. "V roku 2008 mohol byť v realizácii, mohli sme byť blízko k prerazeniu základnej tunelovej diery. Úseky na D1 pri Ružomberku a Levoči dostali stavebné povolenia v roku 2008, dodnes sa nestavajú," skonštatoval Figeľ. Minister sa zároveň spýtal, na čo boli obrovské predražené PPP balíky a komu mali ísť financie za ich predražené dodatky a 30-ročné záväzky. "Mohli to už stavať. Lenže pri eurofondoch vás kontrolujú vopred z hľadiska nárokovateľnosti, počas a po výstavbe. Kto tu vedel dôležité súvislosti o PPP projektoch?" dodal Figeľ s tým, že pochybnosti boli aj o ich transparentnosti a otvorenosti.
Ako ďalej pripomenul, PPP projekt mal byť pilotne urobený na diaľnici pri Lietavskej Lúčke, no predošlá vláda ho po svojom nástupe zrušila, lebo bol drahý a pri výstavbe diaľnic chcela uprednostniť eurofondy. "V roku 2007 sa to celé otočilo na jednu kartu, lebo čerpať eurofondy nie je až také jednoduché. Má to svoje pravidlá. Mnohé štáty vyrástli v infraštruktúre práve na eurofondoch. Ficova vláda stavila na PPP balíky, ktoré by nás gniavili nadlho. Náš záujem o ich prehodnotenie, zlacnenie bol logický, ale zároveň, keďže jeden bol blokovaný, otvorili sme ich, aby sme čím skôr začali stavať," uviedol Figeľ.
Figeľ prijal signál Smeru o podpore výstavby diaľnic, len nevie, nakoľko je úprimný. "Skôr by som vítal podporu samotnej realizácie. Takáto diskusia o diaľniciach na Slovensku už dávno nebola. Som na to naďalej pripravený. Chceme, aby súťaže boli transparentné, dynamické, aby sa firmy usilovali o dôveryhodnosť a odmietali obštrukcie," dodal minister dopravy. Ak to podľa neho nastane, rok 2011 môže byť ďalší povzbudivý rok pre ľudí, môže priniesť viac práce a rozvoja. "Tak ako som rok 2010 vnímal ako zásadný, zlomový a nádejný," dodal Figeľ.