Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

28. októbra 2015

Výstavba mosta cez Ipeľ je po rokoch príprav stále v štádiu projektu



Výstavba mosta cez rieku Ipeľ na slovensko-maďarskej hranici je aj po šiestich rokoch príprav stále v štádiu projekčných prác. O stavbe mostov, ktoré by ...



Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: TASR/Henrich Mišovič
Nitra 28. októbra (TASR) – Výstavba mosta cez rieku Ipeľ na slovensko-maďarskej hranici je aj po šiestich rokoch príprav stále v štádiu projekčných prác. O stavbe mostov, ktoré by spojili oba brehy Ipľu, sa na slovenskej i maďarskej strane hovorí už od roku 2009. Prvým neoficiálnym termínom začiatku stavebných prác bola jar 2010. Výstavba sa však pre rôzne komplikácie doteraz vôbec nezačala.


Podľa pôvodných plánov sa mali z prostriedkov Európskej únie (EÚ) postaviť dve premostenia spájajúce obce Pastovce a Vámosmikola a Chľabu s Ipolydamásdom. Maďarská strana, ktorá je od začiatku lídrom projektu, však v roku 2012 prišla s návrhom, aby sa postavil iba jeden most pri obci Chľaba. Ten mal byť navyše drahší ako pôvodne navrhované dva mosty, s čím Nitriansky samosprávny kraj nesúhlasil. Pre nové obdobie rokov 2014 - 2020 preto maďarská strana zabezpečila nové vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti projektu.

V týchto dňoch by už mali byť ukončené práce na projektovej dokumentácii mosta, ktorý má spojiť slovenskú obec Chľaba s maďarským Ipolydamásdom. O ďalšom postupe prác rokovali ešte v septembri zástupcovia NSK, predstavitelia Peštianskej župy a Ministerstva zahraničných vecí a zahraničného obchodu Maďarska spolu s projektantmi a starostami dotknutých obcí. Téma výstavby nového mosta sa prerokovávala aj na októbrovom rokovaní Zastupiteľstva NSK.

„Podľa informácií z maďarskej projekčnej kancelárie je nosná konštrukcia navrhnutá v dvoch variantoch, ako oceľobetónová alebo oceľová. Štúdia uskutočniteľnosti navrhuje most a príjazdové komunikácie s technickými parametrami, ktoré umožňujú zníženie rozpočtu na jeho výstavbu oproti pôvodnému návrhu. Ide o zmenšenie šírkového usporiadania a dĺžky premostenia a zníženie nosnosti,“ uviedol riaditeľ Úradu NSK Dušan Guťan s tým, že pôvodný návrh počítal s rozpočtom v hodnote viac ako 11,2 milióna eur. Po úpravách projektovej dokumentácie sa v prvom variante počíta s nákladmi na výstavbu v sume vyše 3,3 milióna eur a pri druhej alternatíve by mal rozpočet dosiahnuť necelé štyri milióny eur.

„V tomto štádiu sme zvolili ako najvhodnejší ten najlacnejší variant, pretože sa domnievame, že zmyslom mosta je spájať dve strany Ipľa a nie to, aby bol vyšperkovaný a zbytočne predražený. Z našej strany je snaha výstavbu čo najviac urýchliť, pretože ten most je naozaj potrebný,“ skonštatoval predseda NSK Milan Belica.

Na financovaní výstavby nového mosta cez Ipeľ sa má 85 percentami podieľať EÚ, desiatimi štát a päťpercentným spolufinancovaním aj NSK. Ešte pred začatím prác však bude nutné uzatvoriť novú medzivládnu dohodu o výstavbe a novú zmluvu o partnerstve s určením kompetencií pre obe strany. Ďalším postupom pri príprave výstavby mosta by sa mali krajskí poslanci zaoberať na svojom decembrovom zasadnutí.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Protiteroristické centrum zvýšilo pre migráciu ochranu Viktora Orbána
<< predchádzajúci článok
Rumunského ministra vnútra obvinili kritici zo zneužívania postavenia