|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 25.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Dnes je 1. Sviatok vianočný
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
24. februára 2010
Výstavba D3 sa môže predražiť
Úsek diaľnice D3 smerom na Poľsko nemusí postaviť firma, ktorá si za to od štátu pýta najmenej peňazí. Národnej diaľničnej spoločnosti sa totiž ...
Zdieľať
ilustračné foto SITA/AP
BRATISLAVA 24. februára (WEBNOVINY) - Úsek diaľnice D3 smerom na Poľsko nemusí postaviť firma, ktorá si za to od štátu pýta najmenej peňazí. Národnej diaľničnej spoločnosti sa totiž najnižšia ponuka nepozdáva a od uchádzača žiada vysvetlenie, prečo je v porovnaní s konkurenciou lacnejšia. Informujú o tom v stredajšom vydaní Hospodárske noviny (HN) s tým, že výstavba úseku D3 sa môže predražiť o sto miliónov eur. Taký je podľa denníka rozdiel medzi najvyššou a najnižšou ponukou. Najlacnejšie sľubuje diaľnicu postaviť spoločnosť Skanska BS - za 163 mil. eur. Diaľničná spoločnosť vyzvala firmu, aby zdôvodnila svoje nízke náklady a vysvetlila kalkuláciu ceny.
"Rozhodne cenu nepovažujeme za neobvykle nízku. Je to reálna kalkulovaná cena, obsahujúca všetky náklady i primeraný zisk," povedala pre HN hovorkyňa skupiny Skanska v SR Magdaléna Dobišová. Podľa zákona o verejnom obstarávaní hodnotiaca komisia vylúči ponuku, ak neuzná vysvetlenie návrhu ceny za dostatočné. Takýto osud podľa novín postihol napríklad záujemcov o zákazky na elektronické mýto. Prevádzkuje ho tak nakoniec uchádzač s najdrahšou ponukou.
Ak diaľničiari spoločnosti Skanska neuveria a firmu zo súťaže vyradia, najbližšie k víťazstvu bude česko-španielska spoločnosť OHL ŽS, ktorá dala druhú najnižšiu cenu. Ak by vyradili aj tohto uchádzača, tender by vyhrala tretia najlacnejšia ponuka konzorcia zo spoločností Doprastav a Váhostav-SK. Najdrahšiu ponuku od Trnavskej stavebnej spoločnosti podľa HN už diaľničiari vyradili, môže sa však proti tomu odvolať.
Vylučovanie na základe prinízkej ceny štátne úrady v minulosti zdôvodňovali hrozbou nižšej kvality či zvyšovania ceny cez dodatky k zmluvám. "Prijatie príliš nízkej ceny môže ísť na úkor kvality, alebo môže viesť k tlačeniu k dodatkom, ktoré cenu zvýšia," cituje denník generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomíra Palčáka.
Opozícia za tým však skôr vidí priestor pre klientelizmus. "Zvyšuje to podozrenie, že majú záujem presadiť víťazstvo inej firmy. Bohužiaľ, s Národnou diaľničnou spoločnosťou nemáme dobré skúsenosti. Viackrát sa udiali veci, ktoré neboli v záujme verejnosti. Najznámejším príkladom je cestné mýto," dodáva v HN poslanec Ivan Štefanec (SDKÚ-DS). Podľa výkonnej riaditeľky Aliancie Fair-play Zuzany Wienk podliezanie cien deformuje trh. "Problém je, že na Slovensku žijeme v podvodnej kultúre, kde sa využije hocičo na presadenie spriaznenej ponuky," upozornila Wienk.
SITA
BRATISLAVA 24. februára (WEBNOVINY) - Úsek diaľnice D3 smerom na Poľsko nemusí postaviť firma, ktorá si za to od štátu pýta najmenej peňazí. Národnej diaľničnej spoločnosti sa totiž najnižšia ponuka nepozdáva a od uchádzača žiada vysvetlenie, prečo je v porovnaní s konkurenciou lacnejšia. Informujú o tom v stredajšom vydaní Hospodárske noviny (HN) s tým, že výstavba úseku D3 sa môže predražiť o sto miliónov eur. Taký je podľa denníka rozdiel medzi najvyššou a najnižšou ponukou. Najlacnejšie sľubuje diaľnicu postaviť spoločnosť Skanska BS - za 163 mil. eur. Diaľničná spoločnosť vyzvala firmu, aby zdôvodnila svoje nízke náklady a vysvetlila kalkuláciu ceny.
"Rozhodne cenu nepovažujeme za neobvykle nízku. Je to reálna kalkulovaná cena, obsahujúca všetky náklady i primeraný zisk," povedala pre HN hovorkyňa skupiny Skanska v SR Magdaléna Dobišová. Podľa zákona o verejnom obstarávaní hodnotiaca komisia vylúči ponuku, ak neuzná vysvetlenie návrhu ceny za dostatočné. Takýto osud podľa novín postihol napríklad záujemcov o zákazky na elektronické mýto. Prevádzkuje ho tak nakoniec uchádzač s najdrahšou ponukou.
Ak diaľničiari spoločnosti Skanska neuveria a firmu zo súťaže vyradia, najbližšie k víťazstvu bude česko-španielska spoločnosť OHL ŽS, ktorá dala druhú najnižšiu cenu. Ak by vyradili aj tohto uchádzača, tender by vyhrala tretia najlacnejšia ponuka konzorcia zo spoločností Doprastav a Váhostav-SK. Najdrahšiu ponuku od Trnavskej stavebnej spoločnosti podľa HN už diaľničiari vyradili, môže sa však proti tomu odvolať.
Vylučovanie na základe prinízkej ceny štátne úrady v minulosti zdôvodňovali hrozbou nižšej kvality či zvyšovania ceny cez dodatky k zmluvám. "Prijatie príliš nízkej ceny môže ísť na úkor kvality, alebo môže viesť k tlačeniu k dodatkom, ktoré cenu zvýšia," cituje denník generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomíra Palčáka.
Opozícia za tým však skôr vidí priestor pre klientelizmus. "Zvyšuje to podozrenie, že majú záujem presadiť víťazstvo inej firmy. Bohužiaľ, s Národnou diaľničnou spoločnosťou nemáme dobré skúsenosti. Viackrát sa udiali veci, ktoré neboli v záujme verejnosti. Najznámejším príkladom je cestné mýto," dodáva v HN poslanec Ivan Štefanec (SDKÚ-DS). Podľa výkonnej riaditeľky Aliancie Fair-play Zuzany Wienk podliezanie cien deformuje trh. "Problém je, že na Slovensku žijeme v podvodnej kultúre, kde sa využije hocičo na presadenie spriaznenej ponuky," upozornila Wienk.
SITA