|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
08. júna 2009
Výstava Pala Macha v Dome umenia
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, Národné osvetové centrum a autor Vás srdečne pozývajú na výstavu: PALO MACHO – NÁDOBY & SVETLÁ DOM UMENIA, NÁM.SNP 12, ...
Zdieľať
BRATISLAVA 8. júna (WN/PR) - Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, Národné osvetové centrum a autor Vás srdečne pozývajú na výstavu:
PALO MACHO – NÁDOBY & SVETLÁ
DOM UMENIA, NÁM.SNP 12, BRATISLAVA
VERNISÁŽ: 10. JÚNA 2009 O 17.HOD.
VÝSTAVA TRVÁ DO: 5. JÚLA 2009
KURÁTOR VÝSTAVY: KATARÍNA BAJCUROVÁ
Macho sa tu rozhodol zamyslieť sa nad pojmom nádoba tým najelementárnejším spôsobom. Hľadať jej esenciu a pokúsiť sa ju sprostredkovať výtvarnými a vyjadrovacími prostriedkami, ktoré sú mu najbližšie – cez sklenú plochu, farbu a kresbu – to znamená maľbou. Východiskovým princípom uvažovania (najprv v kresbe) bolo popretie trojrozmernosti nádoby a jej transformácia, prenesenie na dvojrozmernú plochu. Nádoba sa stáva znakom, ktorý nie je len výsledkom kresbovej abstrakcie, ale hlavne výsledkom zrakového vnemu: maliar vidí nádobu ako na fiktívnej priemetnici, ako schému dvoch elíps, ktoré na ploche začínajú svoj samostatný život. Raz levitujú nad sebou, vznášajú sa popri sebe, inokedy sa cez seba prelínajú, zakliesňujú sa do seba navzájom, zlievajú sa v jedno. Machovi však nejde o dizajn a tvar, o škrupinu ako hranicu medzi vonkajškom a vnútrajškom, a pravdaže ani o jej úžitkové funkcie. Popiera princíp nádoby ako takej – jej priestorovosť, dutosť. A nejde mu pritom ani o púhe plošné zobrazenie, analógiu priestorového tvaru. Nehľadá totiž definície, ale možnosti k výkladu pojmu, možno by sa dalo povedať, že hľadá „nádobu nádob“ ako svojho druhu archetyp nádoby, tvar nasýtený významami, otvorenú metaforu v širšom význame slova a ľudského života vôbec.
Cyklus Nádob prišiel po veľkej sérii malieb s názvom „Svetlá“ inšpirovanou poetikou geometrie. Už v týchto dielach maliar skúšal usústavniť svoj predchádzajúci pomerne expresívny rukopis, upokojiť gesto i „výbuchy“ farieb na skle a v skle, zjednodušiť a harmonizovať jednotlivé farebné akordy. Táto skúsenosť so striedmosťou „geometrie“ určila do istej miery aj zámerný maliarsky „ne-výraz“ nádob, pri ktorých sa stráca dôležitosť autorského gesta, rukopisnej stopy smerom k určitej nivelizácii a obrazovému zovšeobecneniu motívu, ktorý je čo najjednoduchší nielen v obryse, siluete ale aj vo farebnej ploche. Čo sa stáva podstatným je kresba vykrajujúca základnú siluetu nádob, obrys na ploche, jej transparentnosť, alebo netransparentnosť, signálna farebnosť, kovové lesky a odlesky. Dôsledkom je však zvláštny monumentálny účinok nádob, ktorý nezávisí primárne od veľkosti, ale je evidentný aj pri maľbách menších rozmerov.
Nádoby sú síce najnovším monotematickým projektom Pala Macha, avšak tu sa akoby v kocke – presnejšie v nádobe – zhmotňujú jeho doterajšie hľadania a experimenty, ktorým sa programovo venuje viac ako desaťročie, ukazujú nové výrazové a technologické možnosti veľkoplošnej maľby a jej špecifiká, s ktorými sa musí potýkať, pretože nemaľuje ako ostatní. Nádobami si zvykneme pripíjať na zdravie, v prípade Machových nádob sa mi žiada parafrázovať známe želanie a dodať: na umenie!
Katarína Bajcurová
Palo Macho (nar. 22. 9. 1965 v Streženiciach) študoval na oddelení maľby skla na Strednej umeleckopriemyselnej škole sklárskej v Kamenickom Šenove (1983 – 1986) a na oddelení sklárskeho výtvarníctva na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, (doc. J. Gavula, 1989 – 1995), absolvoval študijný pobyt na École des Beaux Arts v Saint Etienne (1993) a v Cité International des Arts v Paríži (1997). Pedagogicky pôsobil na Škole úžitkového výtvarníctva v Lednických Rovniach. Vystavoval doma a v zahraničí, samostatne v Etiene & Van den Doel Gallery v Haagu (2001), v Oravskej galérii v Dolnom Kubíne (2002, 2007), v Galérii Nova v Bratislave (2003), v Galérii SPP v Bratislave (2004), Rihimäki Museum of Glass, Fínsko (2007), Galérii M. A. Bazovského v Trenčíne (2008) atď. Roku 2008 bol o jeho tvorbe natočený film Palo Macho / Sklenené obrazy (scenár a réžia: Lubor Dohnal). Žije a tvorí v Bratislave. Venuje sa maľbe na skle a skleným objektom.
Kontakné osoby:
Andrea Buschova, buschova@nocka.sk
Mariana Dobrotová, dobrotova@nocka.sk
www.nocka.sk
PALO MACHO – NÁDOBY & SVETLÁ
DOM UMENIA, NÁM.SNP 12, BRATISLAVA
VERNISÁŽ: 10. JÚNA 2009 O 17.HOD.
VÝSTAVA TRVÁ DO: 5. JÚLA 2009
KURÁTOR VÝSTAVY: KATARÍNA BAJCUROVÁ
Macho sa tu rozhodol zamyslieť sa nad pojmom nádoba tým najelementárnejším spôsobom. Hľadať jej esenciu a pokúsiť sa ju sprostredkovať výtvarnými a vyjadrovacími prostriedkami, ktoré sú mu najbližšie – cez sklenú plochu, farbu a kresbu – to znamená maľbou. Východiskovým princípom uvažovania (najprv v kresbe) bolo popretie trojrozmernosti nádoby a jej transformácia, prenesenie na dvojrozmernú plochu. Nádoba sa stáva znakom, ktorý nie je len výsledkom kresbovej abstrakcie, ale hlavne výsledkom zrakového vnemu: maliar vidí nádobu ako na fiktívnej priemetnici, ako schému dvoch elíps, ktoré na ploche začínajú svoj samostatný život. Raz levitujú nad sebou, vznášajú sa popri sebe, inokedy sa cez seba prelínajú, zakliesňujú sa do seba navzájom, zlievajú sa v jedno. Machovi však nejde o dizajn a tvar, o škrupinu ako hranicu medzi vonkajškom a vnútrajškom, a pravdaže ani o jej úžitkové funkcie. Popiera princíp nádoby ako takej – jej priestorovosť, dutosť. A nejde mu pritom ani o púhe plošné zobrazenie, analógiu priestorového tvaru. Nehľadá totiž definície, ale možnosti k výkladu pojmu, možno by sa dalo povedať, že hľadá „nádobu nádob“ ako svojho druhu archetyp nádoby, tvar nasýtený významami, otvorenú metaforu v širšom význame slova a ľudského života vôbec.
Cyklus Nádob prišiel po veľkej sérii malieb s názvom „Svetlá“ inšpirovanou poetikou geometrie. Už v týchto dielach maliar skúšal usústavniť svoj predchádzajúci pomerne expresívny rukopis, upokojiť gesto i „výbuchy“ farieb na skle a v skle, zjednodušiť a harmonizovať jednotlivé farebné akordy. Táto skúsenosť so striedmosťou „geometrie“ určila do istej miery aj zámerný maliarsky „ne-výraz“ nádob, pri ktorých sa stráca dôležitosť autorského gesta, rukopisnej stopy smerom k určitej nivelizácii a obrazovému zovšeobecneniu motívu, ktorý je čo najjednoduchší nielen v obryse, siluete ale aj vo farebnej ploche. Čo sa stáva podstatným je kresba vykrajujúca základnú siluetu nádob, obrys na ploche, jej transparentnosť, alebo netransparentnosť, signálna farebnosť, kovové lesky a odlesky. Dôsledkom je však zvláštny monumentálny účinok nádob, ktorý nezávisí primárne od veľkosti, ale je evidentný aj pri maľbách menších rozmerov.
Nádoby sú síce najnovším monotematickým projektom Pala Macha, avšak tu sa akoby v kocke – presnejšie v nádobe – zhmotňujú jeho doterajšie hľadania a experimenty, ktorým sa programovo venuje viac ako desaťročie, ukazujú nové výrazové a technologické možnosti veľkoplošnej maľby a jej špecifiká, s ktorými sa musí potýkať, pretože nemaľuje ako ostatní. Nádobami si zvykneme pripíjať na zdravie, v prípade Machových nádob sa mi žiada parafrázovať známe želanie a dodať: na umenie!
Katarína Bajcurová
Palo Macho (nar. 22. 9. 1965 v Streženiciach) študoval na oddelení maľby skla na Strednej umeleckopriemyselnej škole sklárskej v Kamenickom Šenove (1983 – 1986) a na oddelení sklárskeho výtvarníctva na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, (doc. J. Gavula, 1989 – 1995), absolvoval študijný pobyt na École des Beaux Arts v Saint Etienne (1993) a v Cité International des Arts v Paríži (1997). Pedagogicky pôsobil na Škole úžitkového výtvarníctva v Lednických Rovniach. Vystavoval doma a v zahraničí, samostatne v Etiene & Van den Doel Gallery v Haagu (2001), v Oravskej galérii v Dolnom Kubíne (2002, 2007), v Galérii Nova v Bratislave (2003), v Galérii SPP v Bratislave (2004), Rihimäki Museum of Glass, Fínsko (2007), Galérii M. A. Bazovského v Trenčíne (2008) atď. Roku 2008 bol o jeho tvorbe natočený film Palo Macho / Sklenené obrazy (scenár a réžia: Lubor Dohnal). Žije a tvorí v Bratislave. Venuje sa maľbe na skle a skleným objektom.
Kontakné osoby:
Andrea Buschova, buschova@nocka.sk
Mariana Dobrotová, dobrotova@nocka.sk
www.nocka.sk